Rzeczywiste spalanie nawet o 50 proc. wyższe od laboratoryjnego

PSA
11.7.2016

Francuska Grupa PSA (Peugeot, Citroen, DS) jako pierwszy koncern motoryzacyjny zdecydowała się na przeprowadzenie i opublikowanie testów spalania w rzeczywistych warunkach drogowych. Jak można się było spodziewać, uzyskane wyniki były zdecydowanie wyższe od tych publikowanych w katalogach z nowymi modelami.

Rzeczywiste testy spalania przeprowadzone przez francuski koncern motoryzacyjny to naturalnie efekt tzw. afery Dieselgate w Volkswagenie i związanych z nią następstw, tzn. ujawnianych różnych form manipulacji wyników spalania przez inne firmy motoryzacyjne.

Przyglądając się kwestii spalania, nie sposób nie dojść do wniosku, iż publikowane dane są mało realne. Po pierwsze, firmy muszą spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin, oferując jednak produkt, który zostanie zaakceptowany przez rynek. Po drugie, testy laboratoryjne przeprowadzane są w takich warunkach, które nijak nie mają się do tego, co później dzieje się w rzeczywistym ruchu drogowym. Dlatego też mamy często olbrzymie różnice pomiędzy rzeczywistymi wynikami spalania, a danymi publikowanymi przez producenta.

Francuski koncern postanowił, jako pierwszy w branży motoryzacyjnej, przeprowadzić realne testy spalania, nawet mając świadomość, iż uzyskane wyniki będą mocno się różnić od publikowanych oficjalnych danych dotyczących spalania. Testy zostały przeprowadzone we współpracy z dwoma niezależnymi organizacjami - (Transport & Environment - T&E i France Nature Environment - FNE) pod nadzorem firmy audytorskiej (Bureau Veritas).

Pomiary wykonano podczas rzeczywistej jazdy na publicznych drogach - 25 km trasy pokonano w ruchu miejskim, 39 km poza obszarem zabudowanym, zaś 31 km na autostradach. W samochodach znajdowali się pasażerowie, w bagażnikach bagaże, a klimatyzacja - w przeciwieństwie do pomiarów laboratoryjnych - była włączona.

Jak pokazują uzyskane wyniki, różnice pomiędzy nimi a katalogowymi danymi są dość znaczne - sięgają od kilkunastu do nawet 50 proc., co oznacza, że na każde 100 km zużyjemy od ok. 1,5 do ponad 2,5 litrów więcej paliwa.

Francuzi przeprowadzili jak dotąd rzeczywiste pomiary spalania w 28 wersjach silnikowych. Do końca roku planowane jest przeprowadzenie podobnych testów w kolejnych modelach.

Również w tym roku uruchomiona zostanie specjalna strona internetowa, na której będzie można wyliczyć swoje rzeczywiste spalanie w oparciu o styl jazdy, obciążenie samochodu czy warunki drogowe.

Źródło: Informacja prasowa PSA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę