Samochody mają mieć uszy. Pracują nad tym w Instytucie Fraunhofera

Samochody mają mieć uszy? Prace Instytutu Fraunhofera Fraunhofer IDMT / Anika Bödecker

Eksperci z Instytutu Fraunhofera ds. Technologii Mediów Cyfrowych IDMT w Oldenburgu pracują nad samochodem słyszącym i opracowują rozwiązania systemowe oparte na sztucznej inteligencji do rozpoznawania zdarzeń akustycznych w pobliżu pojazdów. Innymi słowy, samochody przyszłości będą wyposażone w zmysł słuchu, który pozwoli im zarejestrować np. dzwonki rowerowe, bawiące się dzieci czy syreny zbliżających się pojazdów uprzywilejowanych. Całość ma uzupełniać mobilny system elektroencefalografii pokładowej (EEG) służący do ulepszenia interakcji człowiek-maszyna oraz asystent YourSound umożliwiający personalizację wrażeń dźwiękowych. Naukowcy przedstawią wgląd w najnowsze osiągnięcia podczas targów IAA Mobility w Monachium w dniach 5-8 września 2023 r.

Nowoczesne pojazdy są izolowane od hałasu, aby sprostać wymaganiom w zakresie komfortu jazdy, szczególnie przy wyższych prędkościach. W rezultacie dźwięki, które można określić mianem krytycznych dla podejmowania decyzji, często są słyszane zbyt późno lub wcale – przykład: syreny, dźwięk mokrej nawierzchni czy śruby w oponie. Dlatego też Instytut Fraunhofera pracuje nad wyposażeniem pojazdów w zmysł słuchu poprzez wdrożenie inteligentnych systemów czujników akustycznych. W połączeniu z innymi systemami wspomagającymi kierowcę inteligentny system akustyczny dostarcza istotnych informacji dotyczących niezbędnych manewrów podczas jazdy lub (prognozowanych) konserwacji.

W imieniu producentów i dostawców samochodów opracowujemy i testujemy nowe technologie czujników i algorytmy do monitorowania środowiska akustycznego, lokalizacji źródła, wzmacniania sygnału i interakcji mowy zarówno na torach testowych, jak i na drogach.

Moritz Brandes, kierownik projektu The Hearing Car w Fraunhofer IDMT.

Akustyczny asystent skrętu – uszy w martwym punkcie

Obecnie w ciężarówkach i osobówkach zamiast lusterek stosuje się kamery do monitorowania ruchu drogowego – w tym także martwego pola powstającego podczas skręcania. System analizy dźwięków otoczenia może znacząco poprawić funkcje sensoryczne zarówno w obecnych, jak i autonomicznych pojazdach. W oddziale HSA Instytutu Fraunhofera prowadzone są szczegółowe badania nad algorytmami wykrywania i lokalizowania dźwięków związanych z ruchem drogowym, aby zapewnić jeszcze bezpieczniejszą integrację pojazdów przyszłości z ruchem ulicznym.

Akustyczna kamera cofania – uszy z tyłu samochodu

Niezależnie od tego, czy kierowcy cofają na miejsca parkingowe, zaczepiają przyczepy, czy w inny sposób manewrują pojazdami, sygnały akustyczne mogą znacząco pomóc zwiększyć bezpieczeństwo zarówno ich, jak i przechodniów. Mikrofony instalowane w pojazdach oraz inteligentne oprogramowanie umożliwiają kierowcom interakcję z osobami znajdującymi się na zewnątrz pojazdu bez konieczności otwierania okien. W Fraunhofer IDMT w Oldenburgu prowadzone są badania nad dokładnym rejestrowaniem i odtwarzaniem dźwięków otoczenia pod względem lokalizacji i odpowiedniego sprzętu mikrofonowego. Funkcja ta zwiększy uwagę kierowcy podczas wykonywania różnych manewrów i – jak mają nadzieję twórcy – będzie aktywnie zapobiegać wypadkom.

zmysl_sluchu_samochodow_auta_przyszlosci_fraunhofer Fraunhofer IDMT / Anika Bödecker

Człowiek – maszyna

Kierowcy muszą przez cały czas zwracać uwagę na ruch uliczny, aby w porę zareagować na krytyczne sytuacje. Ale jak bardzo zmienia się uwaga i szybkość reakcji człowieka, gdy pojazd porusza się autonomicznie? Naukowcy z Fraunhofer IDMT-HSA zajmują się tym pytaniem, badając zmiany w tak zwanym stanie czujności. W tym celu opracowali mobilny system czujników EEG, który rejestruje aktywność mózgu za pomocą elektrod umieszczonych na głowie. Czujność odnosi się do stanu ciągłej uwagi podczas monotonnych czynności. Odwiedzający stoisko Fraunhofera na targach IAA Mobility 2023 będą mogli na własne oczy przekonać się, w jaki sposób rejestrowane są dane EEG.

system_czujnikow_EEG_pomiar_aktywnosci_mozgu_podczas_jazdy_samochodem_fraunhofer  Fraunhofer IDMT / Leona Hofmann

YourSound – spersonalizowane wrażenia dźwiękowe

Oddział HSA w Oldenburgu ds. Słuchu, Mowy i Technologii Audio zaprezentuje również swoje innowacyjne systemy do zastosowania we wnętrzu pojazdu na targach IAA Mobility w Monachium. Dzięki technologii YourSound użytkownicy mogą szybko i intuicyjnie personalizować dźwięk urządzeń audio, takich jak słuchawki, smartfony głośniki lub systemy multimedialne w pojazdach, tworząc w ten sposób własne, osobiste wrażenia dźwiękowe w samochodzie. Technologię YourSound można zintegrować z systemami informacyjno-rozrywkowymi i wykorzystać do stworzenia indywidualnej konfiguracji dźwięku, która następnie posłuży jako podstawa do przyszłego odtwarzania dźwięku w pojeździe. Gdy użytkownicy ustawią swoje preferencje, zapewnią im lepsze wrażenia słuchowe, niezależnie od głośności i sytuacji na drodze.

Źródło: Fraunhofer

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę