Skoda buduje nową tłocznię nadwozi

Skoda
17.12.2015

Skoda rozwija swój centralny zakład produkcyjny w Mladá Boleslav. Na początku 2017 roku ma zacząć działać nowa tłocznia nadwozi, która jako pierwsza w historii marki będzie w stanie tłoczyć także elementy aluminiowe.

Prace w hali M4 w fabryce Mladá Boleslav już się rozpoczęły. Wiosną 2016 roku Skoda będzie tam instalować nową, ultranowoczesną prasę z siłownikiem, która jako pierwsza będzie w stanie tworzyć wytłoczki z aluminium. Nowy obiekt ma zacząć funkcjonować w lutym 2017 roku. ŠKODA inwestuje w ten projekt około 86 milionów euro.

Nowa tłocznia jest kluczowym elementem dla jeszcze bardziej nowoczesnego, przyjaznego środowisku i wydajnego cyklu produkcyjnego Skoda. Czeska marka uruchomiła w Mladá Boleslav swoją pierwszą z nowoczesnych tłoczni z siłownikiem PXL 1 dwa lata temu.

Tłocznię PXL 2 zaprojektowano w taki sposób, by potrafiła tłoczyć duże panele aluminiowe z maksymalną wydajnością energetyczną, a przy tym była łatwa w obsłudze. Odzyskując energię wyzwoloną podczas tłoczenia, nowa prasa zużywa nawet do 15% mniej energii w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań, które są stale stosowane.

- Nowa tłocznia uczyni naszą produkcję o wiele bardziej przyjazną środowisku, wydajną i postępową – wyjaśnia Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Skody odpowiedzialny za produkcję i logistykę. - Dokładnie tak jak w przypadku PXL 1, nowy obiekt będzie miał ogromny wkład w zrównoważoną produkcję w Mladá Boleslav - Skoda.

Wszystkie koszty związane z budową nowej tłoczni nadwozi planowane są na około 86,4 miliona euro. Podczas gdy dotychczasowa hala M4 została zburzona, powstająca w jej miejscu budowla ma zostać ukończona przed połową 2016 roku.

19,5 miliona euro z tej sumy będzie zainwestowanych tylko w infrastrukturę i rekonstrukcję hali o powierzchni 11 600 m2. Konstrukcja nowej prasy PXL 2 rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku, a odbiór całej inwestycji jest zaplanowany na luty 2017 roku. Na rozwój nowoczesnych technologii tłoczenia ŠKODA przeznacza w sumie 55 milionów euro.

Nowa tłocznia będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie Środkowej. Czternaście siłowników w systemie zdecentralizowanym zapewni gładkość pracy całej linii produkcyjnej. Indywidualne procesy na liniach PXL mogą być regulowane w dużo bardziej elastyczny sposób niż wcześniej, poprzez dużą prasę z zasilaniem silnikowym. Wrażenie robi krótki czas zmiany narzędzi do wytłoczek: zaledwie trzy minuty. Dla porównania, pod koniec lat 90., czynność ta zajmowała pięciokrotnie dłużej. Nowoczesne rozwiązania pozwolą na uczynienie całego procesu produkcyjnego nie tylko szybszym, ale i przyjaźniejszym środowisku.

Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę