Skoda świętuje 110 lat produkcji samochodów w Mlada Boleslav

Skoda
9.11.2015

W tym roku ŠKODA obchodzi nie tylko 120. rocznicę swojego powstania, ale i 110. urodziny produkcji pierwszego automobilu.

W 1905 roku założycie marki, Václav Klement i Václav Laurin, zaprezentowali legendarny model Voiturette A. Od tego czasu marki ŠKODA oraz Laurin & Klement sprzedały w sumie już ponad 17 milionów samochodów.

Za datę prezentacji pierwszego modelu marki Laurin & Klement uznaje się 29 października 1905 roku, kiedy to jego oficjalne fotografie zostały opublikowane w piśmie „Allgemeinen Automobil-Zeitung”. Model ten dał początek jednej z najdłużej funkcjonujących i najpopularniejszych marek samochodów na świecie.

W 1905 roku, dekadę po utworzeniu fabryki rowerów Laurin & Klement i sześć lat po budowie pierwszego motocykla L&K, marka postanowiła postawić kolejny ważny krok w swoim rozwoju, wprowadzając do swojej oferty mały samochód z silnikiem o mocy siedmiu koni mechanicznych. Samochody tego typu nazywane były wtedy „Voiturette” od francuskiego słowa „samochodzik”.
Wkrótce po publikacji pierwszych zdjęć i jazdach testowych model wszedł do sprzedaży. Co zaczęło się w 1905 roku produkcją jednego prostego Voiturette A, dziś wyewoluowało w producenta samochodów o międzynarodowym zasięgu z ofertą sięgającą około czterdziestu wersji modelowych. Przez ten czas sprzedano ponad siedemnaście milionów samochodów, potwierdzając ogromną, globalną siłę tej marki.

Konstrukcja Voiturette A podążała za najnowocześniejszymi ówcześnie trendami przemysłu motoryzacyjnego: chłodnica silnika została zamontowana przed nim, a kolumna kierownicza była ustawiona pod kątem. Chłodzony cieczą, dwucylindrowy motor o pojemności 1 005 cm3 rozwijał 7 KM. Pozwalało to osiągnąć prędkość maksymalną w okolicach 40 km/h.

Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do jazdy wprzód i bieg wsteczny, a funkcję sprzęgła pełnił skórzany pas transmisyjny. Tak zaprojektowany pojazd ważył pół tony. Firma L&K zbudowała co najmniej 44 egzemplarze tego modelu.

Ziściło się tym samym marzenie Václava Laurina i Václava Klementa wprowadzenia na rynek swojego własnego automobilu. Dwaj przedsiębiorcy przygotowywali się do tej chwili od wielu lat. Już prospekt motocyklowy marki z 1900 roku był opatrzony słowami „Laurin & Klement – fabryka bicykli, motocykli i samochodów, Slavia, Mladá Boleslav, Bohemia”. W lipcu 1900 roku w Pradze Laurin i Klement zaprezentowali „kwadrycykl” – pojazd czterokołowy, w którym pasażer siedział przed i trochę poniżej kierowcy.

Od tego czasu marka testowała okresowo różne dwuślady zmontowane ze swoich motocykli. Na Salonie Samochodowym w Wiedniu w 1901 roku Laurin & Klement zaprezentował jeden z takich pojazdów, wyróżniający się innowacyjną okrągłą kierownicą w miejscu steru typu motocyklowego, który wtedy dominował także w samochodach. Na historycznych zdjęciach firmy z 1902 roku można dostrzec rysunek automobilu na jednej ze ścian fabryki w Mladá Boleslav. Jedno ze zdjęć z 1903 roku przedstawia z kolei Václava Klementa siedzącego za sterami samochodu przed bramą fabryki.

Źródło: Skoda, Mototarget.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę