Solarisy zostały uszyte na miarę

Solaris
22.9.2015

W niemieckim Karlsruhe, jak nigdzie indziej, liczy się każdy centymetr. Dostarczone tam cztery Solarisy Urbino 10,9 LE. Ich wysokość trzeba było ograniczyć do jedynie 2720 mm.

Specjalną konstrukcję Solarisów wymusił tunel łączący dzielnice Beiertheim i Bulach biegnący pod trasą szybkiego ruchu. Jego wysokość uniemożliwia kursowanie tradycyjnych autobusów miejskich. Solaris, zgodnie ze zleceniem, specjalnie przeprojektował Urbino 10,9 LE. Zmiany dotyczą oczywiście wysokości pojazdu, którą ograniczono do 2720 mm (o 330 mm mniej od standardowej wersji). Mimo konieczności dopasowania autobusu do istniejącej infrastruktury, wysokość wnętrza udało się zwiększyć do 2290 mm (o 45 mm więcej). Osiągnięto to dzięki przeniesieniu klimatyzacji do wnętrza Urbino.

Konstruktorzy Solarisa przenieśli większość elementów klimatyzacji, w celu utrzymania wysokiego komfortu podróży, na ścianę tylną, gdzie zazwyczaj znajduje się szyba. Układ klimatyzacji zaprojektowany w całości przez polskiego producenta, zapewnia chłodzenie zarówno przestrzeni pasażerskiej, jak i miejsca pracy kierowcy. Ten nowatorski projekt powstał w oparciu o komponenty firmy Spheros.

Niskowejściowe Solarisy Urbino 10,9 LE dla miejskiego przewoźnika Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH napędzane są silnikami Cummins ISB6.7E6 280B o pojemności 6,7 litra i mocy 277 KM. W codziennej pracy kierowcę wspomaga szereg systemów bezpieczeństwa: ABS, ASR (Advanced Vehicle Control Systems, system kontroli trakcji), EBS (Electronic Braking System, elektroniczny układ hamulcowy) i ESC (Electronic Stability Control, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy).

Źródło: Solaris

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę