Spalona żarówka? To szansa na pozyskanie nowego klienta!

16.12.2014

To chyba jedna z najbardziej irytujących kierowcę awarii, w dodatku często trudna do samodzielnego usunięcia.

Dlatego coraz więcej kierowców woli zlecić wymianę żarówki w najbliższym warsztacie. Dla mechanika to idealna okazja, by zaprezentować nowemu klientowi jak profesjonalnie jego warsztat podchodzi do obsługi samochodu.

Warunkiem początkowym jest jednak dobre zaopatrzenie warsztatu w żarówki - zarówno do reflektorów przednich (H4/H7) oraz do świateł pozycyjnych. Warto oferować klientom markowe produkty uznanych firm, ponieważ mają one dłuższą żywotność. Doświadczeni producenci mają w swojej ofercie specjalne zestawy żarówek dla warsztatów. Z kolei tanie żarówki zwykle przepalają się szybciej, a w takim przypadku część negatywnych emocji związanych z kolejną usterką zostanie przeniesiona na nasz warsztat. Dotyczy to szczególnie tanich zamienników lub wręcz podróbek lamp ksenonowych, które mimo fatalnych parametrów mają wysokie ceny. Sprzedaż takich produktów jest na dłuższą metę nieopłacalna dla warsztatu.

Dlatego warto zaopatrzyć swój warsztat w markowe żarówki firmy Philips. W ofercie tego producenta znajduje się aż 6 linii żarówek H1/H4/H7. Trzy z nich oferują strumień światła silniejszy od standardowych żarówek sprzedawanych na rynku - są tą to linie Vision (+30%), VisionPlus (+60%) oraz X-tremeVision (+130%). W tym ostatnim przypadku zasięg świateł wydłuża się aż o 45 m i jest to możliwe bez zwiększenia mocy żarówki i oślepiania innych kierowców. Tak doskonałą wydajność świecenie udało się uzyskać inżynierom firmy Philips zwiększając ciśnienie w bańce żarówki i ograniczając rozmiar żarnika, co pozwala w lepszy sposób wykorzystać optykę reflektora samochodu.

Z kolei żarówki Philips LongLife EcoVision, przy standardowym strumieniu światła, mają aż czterokrotnie dłuższą żywotność, co docenią kierowcy którzy cenią sobie ekonomię obsługi samochodu. Ostatnie dwie linie żarówek służą personalizacji samochodu. WhiteVision świecą najbardziej białym światłem spośród wszystkich żarówek dostępnych na rynku i zwiększają zasięg reflektorów o 20 m. Natomiast żarówki ColorVision tworzą kolorową poświatę w reflektorze (do wyboru: niebieską, zieloną, żółtą lub zieloną), co daje ciekawy efekt estetyczny widoczny tylko dla osoby patrzącej na tak wyposażony samochód. Z punktu widzenia kierowcy droga pozostaje oświetlona białym światłem. Żarówki te mają homologację i mogą być legalnie montowane w samochodach. Dodatkowo emitują 60% więcej światła niż standardowe żarówki samochodowe

Profesjonalna diagnostyka oświetlenia - krok po kroku

Zabierając się do wymiany żarówki dobry mechanik wie, że w zależności od modelu auta czynność ta może być albo bardzo łatwa, albo całkiem skomplikowana. Do warsztatu trafiają zwykle te drugie przypadki, a siłą rzeczy nie można znać sposobu wymiany żarówki w każdym samochodzie. Lepiej więc zacząć od sprawdzenia instrukcji tak, by nie skompromitować się przed klientem próbą demontażu jakiegoś elementu samochodu, podczas gdy konstruktorzy przewidzieli łatwy dostęp do reflektora na przykład od strony wnęki nadkola.

Sama wymiana żarówki - o ile klientowi nie śpieszy się bardzo - to tylko powierzchowne załatwienie sprawy. Profesjonalny mechanik powinien zaproponować szybką kontrolę układu oświetlenia samochodu tak, by dać klientowi pewność, że ten opuści jego warsztat w pełni sprawnym samochodem. Zobaczmy jak - krok po kroku - powinien wyglądać taki przegląd.

1. Sprawdź połączenia elektryczne wymienianej żarówki

Wymieniając żarówkę warto przyjrzeć się w jakim stanie są styki kostki zasilającej. Jeśli są zabrudzone i/lub zaśniedziałe, wzrasta opór prądu i kostka zaczyna się grzać. Przed montażem nowej żarówki warto oczyścić styki kostki i dodatkowo spryskać specjalnym środkiem zwiększającym kontakt elektryczny. Dobrze jest też sprawdzić połączenie masy, ponieważ jakiekolwiek jego niedomagania przekładają się na pracę całego układu oświetlenia zewnętrznego (np. włączanie się jednego kierunkowskazu razem z światłem stop).

Jeśli kierowca stosował żarówki o podwyższonej mocy, których nie wolno używać na drogach publicznych, mogło dojść do nadtopienia kostek zasilających. Przed zamontowaniem właściwiej żarówki taką kostkę należy wymienić na nową.

2. Sprawdź działanie całego oświetlenia

O ile większość kierowców od razu zauważy przepaloną żarówkę przedniego reflektora, o tyle gorzej jest z wykrywaniem usterek świateł pozycyjnych i kierunkowskazów. Należy zatem dokładnie zlustrować oświetlenie zewnętrzne samochodu, zwracając uwagę także na takie detale jak oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej. Warto przyjrzeć się także w jakim stanie są przednie reflektory - zmatowiałe szyby wykonane z poliwęglanu, a także zmatowiałe lub wręcz skorodowane powierzchnie odbłyśników kwalifikują je do wymiany.

Następnie sprawdzamy oświetlenie wewnątrz kabiny: zarówno działanie lampek oświetlających wnętrze, jak i żarówek podświetlających elementy kokpitu i zestawu wskaźników. Należałoby także sprawdzić, czy w oświetleniu kabiny zastosowano odpowiednie żarówki. Mimo specjalnych obsadek stosowanych w takich żarówkach, bardzo często zdarzają się amatorskie próby przystosowania niepasujących żarówek, które mogą być powodem usterki instalacji elektrycznej.

3. Sprawdź bezpieczniki

Jeśli przepalenie się żarówki pociąga za sobą także spalenie bezpiecznika to jest to pierwszy sygnał, że coś złego dzieje się w instalacji elektrycznej. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wkrótce może ulec awarii jeden z podzespołów zasilanych prądem, którego naprawa okaże się sporym wydatkiem. Z tego powodu niedopuszczalne jest maskowanie takich problemów poprzez stosowanie bezpieczników o innej wielkości niż zalecane przez producenta. Ich wykaz znajduje się w instrukcji obsługi auta oraz na pokrywie obudowy zespołu bezpieczników.

4. Sprawdź ładowanie

Badanie napięcia ładowania odpowiednim przyrządem trwa dosłownie moment, a może przynieść szybką odpowiedź na wątpliwości powstałe w poprzednim punkcie. Zignorowanie nieprawidłowego działania regulatora napięcia przy alternatorze wkrótce może się skończyć poważniejszą awarią, dlatego trzeba o tej usterce niezwłocznie poinformować klienta.

5. Sprawdź działanie mechanizmu poziomowania reflektorów

Kolejny test, którego wykonanie trwa dosłownie kilkanaście sekund. Przy włączonym zapłonie przestawiamy pokrętło wysokości świateł i sprawdzamy, czy oba reflektory działają prawidłowo. Jeśli samochód wyposażony jest w światła ksenonowe, które poziomują się automatycznie, do diagnostyki konieczny będzie tester diagnostyczny. Jednak nawet w tym przypadku awarię można szybko wychwycić - powinna o niej poinformować lampka ostrzegawcza w zestawie przyrządów. Dodatkowo można wykonać szybki test polegający na chwilowym obciążeniu tylnej osi samochodu - światła powinny od razu zareagować na zmieniony kąt pochylenia nadwozia. Brak reakcji oznacza awarię.

W światłach ksenonowych standardem są także spryskiwacze reflektorów i także ich działanie należy sprawdzić. Zabrudzona szyba takich świateł - przy zepsutym mechanizmie oczyszczania - może być powodem oślepiania innych kierowców.

6. Ustaw wysokość świateł

Każdy warsztat powinien mieć przyrząd do ustawiania świateł, a czynność ta powinna zostać wykonana zawsze po wymianie żarówek reflektorów przednich. Tylko wtedy mamy pewność, że droga przed samochodem jest optymalnie oświetlana.

Więcej o firmie na stronie: http://www.lighting.philips.pl/

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę