Stacje ładowania aut elektrycznych co 60 km. Nowe przepisy unijne

Stacje ładowania EV co 60 km. Oto nowe przepisy unijne Gustavo Fring z Pexels

Posłowie Parlamentu Europejskiego zatwierdzili nowe przepisy o zwiększeniu liczby stacji paliw alternatywnych dla samochodów osobowych i ciężarowych, łatwym ładowaniu pojazdów oraz o czystszych paliwach żeglugowych. Zgodnie z ich brzmieniem stacje ładowania aut elektrycznych mają znajdować się co 60 km.

  • Stacje ładowania samochodów elektrycznych co 60 km, samochodów ciężarowych i autobusów do 120 km, stacje tankowania wodoru co 200 km;
  • Ładowanie bez abonamentu i opłaty za paliwa alternatywne za kWh, kilogram, minutę lub sesję.

Nowe przepisy są częścią pakietu „Gotowi na 55 w 2030 roku”. Jest to plan unijny, który sprawi, że do 2030 roku emisje gazów cieplarnianych zmniejszą się o co najmniej 55% w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Kolejny cel to ograniczenie emisji dwutlenku węgla w transporcie.

Więcej łatwych w obsłudze stacji ładowania

Europosłom udało się wynegocjować, że do 2026 r. co najmniej co 60 km wzdłuż bazowej sieci drogowej TEN-T zostaną umieszczone stacje ładowania samochodów elektrycznych. Będą miały moc co najmniej 400 kW. Do 2028 r. moc wyjściowa sieci ma wzrosnąć do 600 kW.

Stacje ładowania dla samochodów ciężarowych i autobusów mają znajdować się co 120 km. Punkty te należy zainstalować na połowie głównych dróg europejskich do 2028 r. W zależności od drogi moc wyjściowa stacji ładowania ma wynosić od 1400 kW do 2800 kW.

Państwa członkowskie Unii muszą dopilnować, aby do 2031 r. stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci drogowej TEN-T znajdowały się co najmniej co 200 km.

Użytkownicy pojazdów na paliwa alternatywne będą mogli w łatwy sposób zapłacić w punktach ładowania (kartą płatniczą lub za pomocą urządzeń do płatności zbliżeniowych oraz bez abonamentu). Cena tych „paliw” będzie wyświetlać się za kWh, kg lub za minutę/sesję. Europosłowie zapewnili, że do 2027 r. Komisja utworzy swego rodzaju unijną bazę danych paliw alternatywnych. Ma ona informować konsumentów o dostępności różnych stacji ładowania, czasie oczekiwania czy cenach w danym punkcie.

Korzystanie z bardziej zrównoważonych, odnawialnych i wydajnych rozwiązań energetycznych w sektorze transportu pomoże zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie powietrza, poprawić jakość życia obywateli i stworzyć nowe, wysokiej jakości miejsca pracy. Nowe przepisy pomogą również powiększyć infrastrukturę ładowania i sprawią, że będzie ona tak łatwa w użyciu, jak tradycyjne stacje benzynowe

mówi Petar Vitanov, sprawozdawca Parlamentu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych.

Źródło: Parlament Europejski

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę