Stalowy Show

18.5.2012

Razem z firmami partnerskimi - Bekaert i voestalpine Plastics Solutions, BASF opracowuje termoplastyczne komponenty wzmocnione stalowym kordem, które produkowane są przy pomocy formowania wtryskowego.

Trzy firmy połączyły się w celu rozwijania i wykorzystania tej nowoczesnej technologii z partnerami branży motoryzacyjnej. Technologia określana jest mianem EASI - od skrótu „Energy Absorption, Safety and Integrity" (Absorpcja Energii, Bezpieczeństwo i Integralność).

W odróżnieniu od powszechnych typów wzmocnień (takich jak laminaty wzmocnione włóknami ciągłymi, szklanym lub węglowymi), wsady ze stalowym kordem zapewniają wyjątkową integralność formowanych elementów w przypadku kolizji. Ten typ wzmocnień wyznacza nową klasę wydajności.

Nowa koncepcja wykorzystania stalowego kordu.

Od 2010 roku Firmy BASF, voestalpine Plastics Solutions i Bekaert prowadziły badania nad elementami z tworzyw sztucznych wzmocnionych stalowym kordem wykonanych za pomocą formowania wtryskowego. Wcześniejsza technologia opierała się na produkcji elementów termoplastycznych wzmocnionych matą szklaną przy pomocy formowania ciśnieniowego. Za opracowanie tej technologii przyznano nagrodę AVK Innovation w 2008 roku. W tej chwili trzy firmy, pracując w kooperacji, skupiają się na klasycznej metodzie formowania wtryskowego elementów wzmocnionych stalowym kordem.

Firma Bekaert zapewnia swój wkład do kooperacji oferując doświadczenie w zakresie produkcji włókien stalowych, natomiast voestalpine Plastics Solutions odpowiedzialna jest za procesy przetwarzania i produkcji części przy pomocy formowania wtryskowego. Zadaniem firmy BASF jest opracowanie metod połączenia zderzeniowo-odpornych tworzyw poliamidowych wzmocnionych długimi lub krótkimi włóknami z linii produktów Ultramid® z zapraskami stalowych włókien. Jednocześnie firma BASF powiększa swoją bazę wiedzy w zakresie przewidywania właściwości elementów poprzez zwiększenie możliwości ULTRASIMTM, swego uniwersalnego narzędzia symulacji komputerowej, poprzez zastosowanie metod odwzorowania i modeli tworzyw do nowych materiałów kompozytowych. Wykorzystanie poliamidu jako spoiwa daje możliwość tworzenia nie tylko elementów ruchomych (doczepianych) samochodu, ale również całego szkieletu nadwozia poddawanemu procesowi powlekania elektrolitycznego.

Formowanie wtryskowe i wzmocnienie stalowym kordem
Zastosowanie koncepcji EASI w przypadku tworzyw wzmocnionych stalowym kordem zapewnia elementom formowanym wtryskowo zachowanie strukturalnej integralności. Tak więc części EASI, mimo uszkodzenia podczas wypadku, nadal są w stanie zaabsorbować energię i przenieść ją w głąb struktury. Jest to znacząca innowacja w porównaniu do formowanych tworzyw sztucznych z konwencjonalnym zbrojeniem, które zwykle łamią się podczas kolizji. Materiał jest więc przeznaczony do obszarów, które są odpowiedzialne za absorpcję i równomierne rozłożenie energii zderzenia. (zobacz wideo: www.plasticsportal.eu/ultramid-steelcord ). Tak wysoki poziom wydajności niemożliwy jest do osiągnięcia z innymi rodzajami technologii wzmocnień. Elementy samochodu, w których te właściwości mogą być szczególnie korzystne to zderzaki, bagażniki, maski, a także komponenty szkieletu nadwozia.
Formowanie wtryskowe materiałów termoplastycznych takich jak Ultramid, pozwala na łatwą produkcję bardzo złożonych kształtów, a wysoki poziom zautomatyzowania procesów przetwarzania tworzyw umożliwia produkcję na bardzo dużą skalę. Te trzy firmy wierzą, że połączenie poliamidowego formowania wtryskowego wraz z wzmocnieniem stalowym kordem otwiera drogę do produkcji elementów samochodu, które zachowują swoją funkcję ochronną i strukturalną integralność, jednocześnie równomiernie rozpraszając energię zderzenia.

Film wideo prezentujący wydajność wzmocnień ze stalowego kordu znajduje się pod tym adresem:
www.plasticsportal.eu/ultramid-steelcord 

Więcej informacji na temat firmy BASF można znaleźć na stronie internetowej www.basf.com. 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę