Substytut metali w układach gorących chłodziw

23.5.2012

Od 2012 do samochodów Volkswagena montowane są obudowy termostatów formowane z tworzywa Ultramid® A3WG6 HRX. Nowe tworzywo poliamidowe firmy BASF, które dostępne jest już na skalę globalną, zostało opracowane specjalnie do zastosowań wymagających dużej odporności na hydrolizę w połączeniu z odpowiednią wytrzymałością.

Produkcja dla fabryki silników Volkswagena w Salzgitter (Niemcy) odbywa się w zakładach firmy Veritas AG mieszczącej się w Glenhausen (Niemcy).
Obudowa modułu regulacji chłodziwa wykonana z nowego typu tworzywa, musi sprostać najtrudniejszym warunkom - temperatury sięgającej 130 ° C przy ciśnieniu na poziomie kilku barów - wykazując minimalny stopień zniekształceń, ponieważ obniżyłoby to skuteczność modułu.

Korzyści wynikające z obniżonej masy i redukcji kosztów produkcji

Obudowa wykonana z tworzyw poliamidowych, w porównaniu do aluminiowych odpowiedników, oferuje korzyści w zakresie zmniejszonej masy i redukcji kosztów. W odróżnieniu od metalowych komponentów, elementy wykonane z tworzywa sztucznego nie muszą być poddawane obróbce końcowej, a uzyskanie wymaganej dokładności wymiarowej, szczególnie powierzchni uszczelniających, jest łatwiejsze do osiągnięcia. Podpory, uchwyty, gniazda zaworów i inne elementy mogą zostać zintegrowane z formowanym elementem bez najmniejszych problemów. Ponadto bardzo ważnym czynnikiem jest wysoka jakość powierzchni, zapobiega ona uszkodzeniom wynikającym z przepływającego chłodziwa.

Możliwości projektowania przy pomocy technik CAE (Komputerowego wspomagania prac inżynierskich)

Podobnie jak to miało miejsce w przypadku innych elementów formowanych z tworzywa Ultramid, specjaliści w zakresie CAE firmy BASF udzielają pomocy klientowi już na etapie projektowania. Dużo uwagi poświęca się optymalnemu rozmieszczeniu otworów wtryskowych formy. Dzięki temu możliwe jest przesunięcie linii spoin, o słabszej odporności, w obszary obudowy wystawione na mniejsze obciążenia. Firma Veritas stara się zapewnić jak najdłuższą wytrzymałość komponentów narażonych na obciążenia termostatu oraz ciśnienia wewnętrznego chłodziwa. Przy pomocy uniwersalnego narzędzia symulacyjnego ULTRASIMTM firmy BASF można przewidzieć fazę pełzania materiału i odpowiednio dostosować projekt.

Więcej informacji na temat firmy BASF można znaleźć na stronie internetowej www.basf.com.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę