Subtelne różnice

© Schaeffler

Udostępnij:

Montaż paska rozrządu niekiedy stanowi wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami, np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.

Wprzypadku silników Diesla grupy PSA o pojemnościach 1,4 i 1,6 HDi bardzo istotny jest prawidłowy dobór napinacza paska rozrządu. W dostępnych 4 wersjach napinaczy występują bowiem drobne różnice, których zignorowanie może okazać się bardzo kłopotliwe. Pozycja napinaczy oraz ich wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową z nich jest grubość sprężyny. Dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.

© Schaeffler

Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jedynie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować trudności w określeniu, który zestaw jest właściwy. W przypadku Citroëna Berlingo 1,6 HDi wymiary owalu to 64 × 66 mm.

© Schaeffler


Ustalając zestaw rozrządu do Citroëna Berlingo B9 1,6 HDi 92 KM przy użyciu katalogu online, zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.

Kolejnym sposobem jest odczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161:

  • nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDi, kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału,
  • nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDi, kod DV4C z owalnym kołem wału,
  • nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDi i 1,6 HDi DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału.

Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również