Świece z wąską elektrodą

Denso
Maciej Blum
12.12.2011
Technologia świec zapłonowych TT to efekt dwóch lat prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w japońskim centrum inżynierii ceramicznej firmy Denso. Miały one na celu sprostanie dwóm wyzwaniom: ochronie środowiska i polepszeniu osiągów technicznych silników samochodów. Świece zapłonowe o zmniejszonej średnicy elektrody środkowej i masy, pozbawione metali szlachetnych to pierwsze na świecie świece zapłonowe w technologii TWIN TIP (TT), przewidziane wyłącznie dla rynku wtórnego.
Zapewniają mniejsze zużycie paliwa, co ma oczywiście pozytywny wpływ na środowisko. Nowy rodzaj świec zapłonowych TT pozwala osiągnąć do 5% mniejsze zużycie paliwa oraz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i węglowodorów w porównaniu do standardowych świec zapłonowych. Polepszają także przyspieszenie i moc zapłonowe TT wyrównują wymagane w tym przypadku wyższe napięcie zapłonowe dzięki mniejszemu odstępowi pomiędzy elektrodami, który wynosi 0,8 mm, oraz mniejszej średnicy elektrody środkowej i masy. Z uwagi na to, że świece TT bazują na silnika. Wszystko to dzięki zwiększeniu trwałości świecy i energii zapłonu.

Świece zapłonowe TT mogą mieć również zastosowanie w stale rosnącej grupie pojazdów z silnikami zasilanymi gazem LPG. Wynika to z tego, że mogą utrzymywać niższą temperaturę elektrody niż standardowe świece, opóźniając erozję w silnikach zasilanych LPG. Innym powodem przemawiającym za stosowaniem świec zapłonowych TT do tych silników jest wyższe wymagane napięcie zapłonowe sięgające 25-30 kV (dla porównania: w silnikach benzynowych zazwyczaj wystarcza 10-15 kV). Świece zapłonowe TT wyrównują wymagane w tym przypadku wyższe napięcie zapłonowe dzięki mniejszemu odstępowi pomiędzy elektrodami, który wynosi 0,8 mm, oraz mniejszej średnicy elektrody środkowej i masy. Z uwagi na to, że świece TT bazują na technologii „fi ne wire" bez stosowania metali szlachetnych, są one ponadto tańsze od zalecanych do silników z gazem LPG świec irydowych DENSO.

Dzięki elektrodzie środkowej wykonanej ze stopu niklu o średnicy 1,5 mm i „bliźniaczej", wysuniętej elektrodzie masy również o średnicy 1,5 mm (cieńsze elektrody niż w standardowej świecy) świece TT generują mocniejszą iskrę, zapewniając lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Uzyskiwana sprawność zapłonu jest bliska sprawności, jaka utrzymywana jest w grupie świec irydowych klasy premium, nawet przy niskich temperaturach otoczenia.

Kształt elektrod w nowej świecy TT poprawia rozchodzenie się płomienia w komorze spalania, nie powodując ekranowania. To oznacza, że czoło płomienia rozchodzi się w sposób bardziej kulisty niż w przypadku tradycyjnych świec zapłonowych. Pozwala to na szybszą propagację i dokładniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem tego jest dokładniejsze spalanie mieszanki, czyli osiągnięcie lepszego wydatku energetycznego przy tej samej ilości spalanego paliwa w mieszance.

Opracował Maciej Blum

na podstawie materiałów firmy Denso

Więcej informacji na temat świec Denso w najnowszym"autoEXPERCIE" 12/2011.

O Autorze

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę