Systemy wspomagające niczym sztuczna inteligencja

Toyota
16.10.2017

W najbliższych latach – obok napędów alternatywnych –najważniejszym kierunkiem w motoryzacji stanie się rozwój pojazdów autonomicznych. To przyszłość, jednak już dzisiaj na liście wyposażenia samochodów oferowanych w salonach znajdują się zaawansowane systemy, które wspomagają kierowcę i zwiększają bezpieczeństwo.

Nie ulega wątpliwości, że pojazdy autonomiczne pojawią się na drogach. Być może nie nastąpi to w czasie najbliższych kilku lat, ale specjaliści jasno dają do zrozumienia, że wizja samochodów poruszających się bez udziału kierowcy to przyszłość motoryzacji. Kiedy więc na ulicach mogą pojawić się samochody rodem z filmu „Raport mniejszości”? Akcja filmu dzieje się w 2054 – jednak specjaliści zakładają, że już w 2025 r. sprzedaż samochodów autonomicznych osiągnie poziom 60 tys. sztuk, a dekadę później po drogach będzie się poruszać ponad 20 mln takich aut.

Pojawianie się samochodów autonomicznych będzie nie tylko wielką rewolucją, ale zapoczątkuje znaczną poprawę poziomu bezpieczeństwa na drogach. Komunikujące się ze sobą pojazdy i algorytmy, które w skuteczny sposób unikają niebezpiecznych zdarzeń, są być może dla niektórych odważną wizją przyszłości – warto jednak wspomnieć, że już dzisiaj po naszych drogach jeżdżą pojazdy wyposażone w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Rozszerzony zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa oferowany przez Toyotę jest oparty na technologii radarowej, która znacząco zwiększa zasięg oraz precyzję działania w porównaniu do popularnych rozwiązań stosowanych w systemach bezpieczeństwa czynnego dostępnych najczęściej na rynku. Japończycy nazwali ten układ Toyota Safety Sense i w większości modeli jest on dostępny bez dopłaty.

W skład pakietu Safety Sense wchodzi m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych – system ten wysyła dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia o niebezpiecznym zbliżaniu się do przeszkody, a w razie braku reakcji kierowcy zmniejsza prędkość jazdy lub hamuje awaryjnie. Co więcej, duża precyzja radaru fal milimetrowych sprawia, że system reaguje nie tylko na duże przeszkody, takie jak samochody, ale także na pieszych znajdujących się na jezdni.

Na liście wyposażenia Toyoty pojawia się również układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który sam – w przypadku braku reakcji kierowcy – potrafi skorygować tor jazdy. Kolejnym systemem jest aktywny tempomat – dzięki niemu samochód jest w stanie utrzymać zadany dystans od jadącego z przodu pojazdu. Jeśli dystans się zmniejszy, tempomat zredukuje prędkość lub zahamuje przy włączonych światłach hamowania, a gdy ponownie się zwiększy – samochód stopniowo przyspieszy, osiągając ustaloną wcześniej prędkość. Podczas jazdy nocą w terenie niezabudowanym niezastąpione okażą się z kolei automatyczne światła drogowe. Kiedy przed samochodem pojawi się inny pojazd, system zmieni światła drogowe na mijania i przywróci je, gdy droga przed autem będzie znowu pusta.

W jaki sposób systemy te zwiększają bezpieczeństwo? Badanie przeprowadzone przez Japoński Instytut Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykazało, że samochody wyposażone w pakiet Toyota Safety Sense uczestniczą w kolizjach polegających na uderzeniu w tył innego pojazdu o około 50% rzadziej, niż auta bez pakietu bezpieczeństwa.

Na liście systemów zwiększających bezpieczeństwo niewątpliwie ważną rolę pełnią również układy, które pomagają kierowcy w poruszaniu się po drogach. Ilość informacji, które prowadzący musi przeanalizować jest z roku na rok coraz większa – sytuacji nie poprawiają liczne znaki znajdujące się przy drogach. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest układ rozpoznawania znaków drogowych. Korzysta on z czułej kamery i radaru Toyota Safety Sense, aby rozpoznawać i wyświetlać na ekranie samochodu informacje o ograniczeniach prędkości, końcu ograniczenia prędkości czy zakazie wyprzedzania.

Jedną z praktycznych ciekawostek, która pojawiła się również w ofercie, jest system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, który wykorzystuje czujnik układu monitorującego martwe pola z tyłu samochodu. Dzięki temu ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Całość w połączeniu z czujnikami parkowania i kamerą cofania stanowi idealny zestaw wspomagający parkowanie. Na liście dodatkowego wyposażenia można również znaleźć system automatycznego parkowania SIPA, który sam wykryje wolną przestrzeń i, wykorzystując ultradźwiękowe czujniki umieszczone w przednim i tylnym zderzaku, wprowadzi samochód prostopadle lub równolegle na wybrane miejsce parkingowe.

Źródło: Toyota

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę