Szybkie paczki z Inter Cars

Maciej Blum
19.5.2017

Po długo trwających testach systemu logistycznego centrum dystrybucyjne ILS zostało oficjalnie otwarte. W połowie maja mieliśmy okazję zobaczyć magazyny od środka i wziąć udział w ceremonii, która odbyła się z tej okazji. Centrum logistyczne ILS położone jest kilka kilometrów od trasy S7 i praktycznie graniczy z lotniskiem w Modlinie. Magazyn został wyposażony w specjalnie dla niego zaprojektowany system sortowania towaru, dzięki któremu możliwe jest przesortowanie 30 tysięcy sztuk towaru i 2500 paczek w ciągu godziny.

System składa się ze stacji przyjęcia dostaw i zwrotów, taśmociągów, sortera towarów (cross-belt sorter dzielącego towar na klientów) i sortera opakowań wysyłkowych (dzielącego opakowania wysyłkowe na kierunki). Po zeskanowaniu towary są ręcznie wprowadzane na taśmy transportowe. W przewidzianym miejscu taśma kieruje znajdujący się na niej towar do odpowiedniego zrzutu. Operacja skierowania towaru do odpowiedniego zrzutu odbywa się poprzez poprzeczny przesuw taśmy transportowej. Ciekawym rozwiązaniem technicznym w sorterze jest konstrukcja pozwalająca na jednoczesny zrzut towarów ciężkich (tarcz hamulcowych) i lekkich (żarówek). Stosuje się tu systemy hamujące przesuw towarów po opuszczeniu taśmy transportowej.

Magazyn podzielony jest na 3 hale. Główna hala magazynowa ma powierzchnię 30 tys. m2 i została wyposażona w czteropiętrową zabudowę regałową o łącznej powierzchni 56 tys. m2. W magazynie funkcjonuje 11 km taśmociągów do obsługi przesyłu wewnętrznego paczek i towarów. Dwie mniejsze hale o powierzchni 5 tys. m2 każda służą do magazynowania towarów, które się nie mieszczą na taśmociągach i sorterach, a także towarów ciężkich i artykułów płynnych. To oznacza, że w halach tych znajdują się przede wszystkim opony, oleje, płyny i produkty chemiczne.

Pod koniec grudnia 2016 została podpisana umowa, dzięki której powstanie czwarta hala. Zajmie ona powierzchnię 4553 m2. W planie jest zadaszenie przestrzeni między budynkami oraz łącznikami, rozbudowanie dróg komunikacji wewnętrznej oraz modernizacja istniejących już dwóch mniejszych hal. Budowa nowej hali ma się zakończyć do końca tegorocznych wakacji, a koszt inwestycji to 13,9 mln zł.

Otwarciu Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS towarzyszyła „Biesiada bez Granic”. Gości powitał Radosław Grześkowiak, Prezes Zarządu Inter Cars Marketing Services. Następnie Wojciech Aleksandrowicz, Prezes Zarządu ILS Sp. z o.o. przybliżył pokrótce historię powstania centrum. Jak podkreślał, wszystko zaczęło się od pomysłu Krzysztofa Oleksowicza, założyciela i byłego Prezesa Zarządu Inter Cars. W jego realizację zaangażowanych było jednak wiele osób, którym szczególnie dziękowano podczas otwarcia.
Po krótkiej części oficjalnej goście uroczystości zostali zaproszeni na rozrywkową część „Biesiady bez Granic”, którą poprowadził Krzysztof Tyniec. W podróż przez świat europejskich i amerykańskich przebojów zabrała ich Orkiestra Zbigniewa Górnego, której towarzyszyli m.in. tacy artyści, jak Rudi Schuberth, Elżbieta Zającówna, Władysław Grzywna, Grupa VOX czy Kwartet Rampa. Gwiazdą wieczoru była Małgorzata Ostrowska.

Centrum obsługuje kilkanaście krajów Europy. Jest to w tej chwili nasz największy magazyn, z największą ilością asortymentu. Po co je zbudowaliśmy? Można powiedzieć, że dla siebie, dla redukcji kosztów, by zoptymalizować nasze prace. To oczywiście prawda, ale dzięki niemu zyskują też nasi klienci, bo na pewno znacznie wpłynie ono na jakość obsługi. Inter Cars zawsze starał się być liderem, wyznaczał nowe standardy i trendy. Magazyn w Zakroczymiu jest jedynym tego typu obiektem w naszej branży w Europie. Cała maszyneria (sorter) bardzo usprawnia proces i redukuje liczbę pomyłek. Stoi za nim olbrzymia praca programistów, naszych ludzi, którzy projektowali, jak to wszystko ma działać – mówi Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars.

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę