Technologia LED rewolucjonizuje systemy bezpieczeństwa

Osram
28.4.2017

Kwestie dostosowania oświetlenia i zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy zawsze były ze sobą mocno powiązane. Obecnie pojawiające się na rynku inteligentne i autonomicznie aplikacje emitujące zarówno światło widzialne, jak niewidzialne zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Rozwój technologii LED w tym zakresie ma kluczowe znaczenie – przekłada się nie tylko na nowe rozwiązania związane z designem i mnogością możliwości, ale także wiąże z ograniczaniem kosztów eksploatacji lamp samochodowych. W rezultacie, inteligentne funkcje, takie jak system Adaptacyjnych Świateł Mijania (AFS) zyskują coraz większe zainteresowanie na rynku.

W wielu państwach, w tym w Polsce, jazda z włączonymi światłami niezależnie od pory dnia jest wymogiem. Tego typu regulacje są odpowiedzią na utrzymujący się trend wzrostu liczby samochodów na drogach oraz na statystyki pokazujące, jak wiele wypadków jest wynikiem niedostatecznego oświetlenia. W związku z tym producenci samochodów zaczynają wprowadzać funkcję automatycznego włączania się świateł. Eksperci z TÜV Süd – międzynarodowego koncernu zajmującego się m.in. poprawą bezpieczeństwa zauważają, że kierowcy bardzo rzadko właściwie używają świateł drogowych: błędnie oceniają warunki, w których ich użycie jest faktycznie wskazane lub nie reagują dynamicznie na zmieniającą się sytuację na drodze, oślepiając innych kierowców.

Poszukiwanie nowych rozwiązań w odpowiedzi na problemy, które wskazują eksperci przekłada się na realne działania firm takich jak Osram Opto Semiconductors, która to wprowadziła na rynek ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie LED – serię Oslon Black Flat S – pierwsze Adaptacyjne Światła Mijania (AFS), dostosowujące światło z reflektorów samochodu do warunków jazdy. Rozwiązanie to umożliwia dynamiczne kierowanie wiązki światła na pobocze np. podczas skręcania, dzięki czemu kierowcy zyskują szczegółowy obraz całego otoczenia pojazdu – zamiast wyłącznie części drogi przed maską. Nie mniej ważną funkcją rozwiązania jest eliminacja efektu oślepiania (ADB), dzięki automatycznej reakcji systemu sterowania reflektorami na ruch z naprzeciwka. System ten uznawany jest za jedną z najważniejszych, z punktu widzenia bezpieczeństwa, innowacji w branży motoryzacyjnej.

Wielopunktowe diody LED wyznaczają nowe standardy dla instalowanych adaptacyjnych funkcji reflektorów w pojazdach i redukcji oślepiania przy światłach długich (ADB). Systemy te automatycznie zapewniają najlepszą widoczność i warunki oświetlenia na drodze, dzięki czemu najskuteczniej zapobiegają wypadkom. Dodatkowo, instalowanie tych systemów podnosi komfort jazdy, dzięki temu, że kierowcy nie muszą ręcznie dopasowywać właściwego ustawienia reflektorów (np. wyłączać świateł długich, gdy tylko zauważą nadjeżdżających z naprzeciwka inny samochód). Technologia LED pozwala producentom implementować inteligentne systemy oświetlenia łatwiej niż wcześniej – mechaniczne systemy obracania lamp w reflektorach dzięki temu nie są już potrzebne.

Seria Oslon Black Flat S to pierwsza na świecie powierzchnia montażowa LED z nawet pięcioma indywidualnie sterowanymi chipami. Przełączane segmenty światła pozwalają na reakcję zarówno na ruch pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i na sytuacje na tym samym pasie ruchu, dzięki czemu zwiększona jest wygoda i bezpieczeństwo jazdy. Lepsze właściwości termiczne diody LED o dużej mocy oferują korzyści systemowe i są odpowiednie jako atrakcyjne rozwiązanie ADB dla pojazdów klasy kompaktowej.

Źródło: Osram

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę