Teraz liczy się innowacyjność

Mahle

Nowa unijna perspektywa finansowa na lata 2014-2020 w znaczącym stopniu różni się od poprzedniej. Widoczną zmianą, która niesie za sobą najpoważniejsze konsekwencje, jest zdecydowane ukierunkowanie wszelkich działań na innowacyjność.

W obecnej perspektywie unijnej "innowacyjność" rozumiana jest bardzo szeroko - w większości przypadków nie chodzi nawet o innowacyjność na poziomie przedsiębiorstwa, tylko raczej na  poziomie regionalnym, krajowym, a nawet globalnym. W związku z tym projekty niezakładające wprowadzenia nowej bądź ulepszonej usługi lub produktu będą miały znaczne trudności w pozyskaniu dofinansowania.

Inteligentne specjalizacje
Kolejną nowością jest wprowadzenie do funkcjonowania tzw. inteligentnych specjalizacji zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Terminem tym określa się obszary naukowe wyróżniające się największym potencjałem rozwoju w skali kraju bądź regionu. Obecnie wyróżniono 19 obszarów, wśród których znalazły się proekologiczne rozwiązania konstrukcyjne i komponenty w środkach transportu, w tym m.in.:
- innowacyjne elementy wyposażenia środków transportu,
- optymalizacja i poprawa konstrukcji i funkcjonalności podzespołów w środkach transportu,
- opracowanie i rozwój systemów bezpieczeństwa.
Preferowane będą również projekty zakładające wykorzystanie innowacyjnych materiałów i technologii produkcji środków transportu i ich części. Wpisywanie się projektu w obszar krajowej inteligentnej specjalizacji będzie miało szczególne znaczenie w ubieganiu się o środki na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych.
W przypadku regionalnych inteligentnych specjalizacji każde województwo wybrało swoje obszary. Podczas oceny wniosków nie ma zawężenia do wybranych obszarów, jednak projekty wpisujące się w te obszary będą traktowane preferencyjnie. W związku z tym dla branży motoryzacyjnej najbardziej korzystne będą działania z województwa dolnośląskiego i lubuskiego, które wskazały branżę motoryzacyjną za kluczową dla rozwoju regionu.

Badania i rozwój
Nowa unijna perspektywa finansowa stawia na zacieśnienie współpracy pomiędzy sferą nauki i gospodarki. W związku z tym wiele działań - zarówno z programów krajowych, jak i regionalnych - poświęcono projektom zakładającym prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych bądź rozwój własnych działów B+R.
Nie bez znaczenia będą również takie aspekty jak potencjał produktu do wprowadzenia go na rynki zagraniczne bądź tworzenie nowych miejsc pracy.

Konkretne przykłady
1. Poddziałanie 1.1.1 Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój - Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa

W praktyce oznacza to wsparcie działań od pomysłu do rynku. Program kładzie duży nacisk na innowacyjność, działalność B+R oraz inteligentne specjalizacje. Dofinansowane udzielane jest na realizację projektów obejmujących badania przemysłowe i prace rozwojowe. Do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in: wynagrodzenia czy też koszty budynków i gruntów.
Z podstawowych informacji warto zaznaczyć, iż minimalna wartość wydatków to 2 mln złotych, a maksymalna wartość dofinansowania to 15-20 mln euro. Oznacza to, że projekt jest skierowany przede wszystkim do podmiotów realizujących większe i bardziej zaawansowane projekty, dla których koszty kwalifikowane wahają się od 30% do 80%.

2. Działanie 3.2 RPO Województwa Śląskiego - Innowacje w MŚP
Beneficjentami działania 3.2 są małe i średnie przedsiębiorstwa. Wsparcie dotyczy głównie projektów koncentrujących się na pozyskaniu i implementacji innowacji dotyczących produktu lub procesu z możliwością zastosowania innowacji nie technologicznych (np. innowacja organizacyjna) jako wspomagające. Całość może być promowana zarówno na arenie krajowej, jak i zagranicznej.
Wartość dofinansowania wynosi od 100 tys. zł do 2 mln zł. Projekt obejmuje rozwój lub rozbudowę przedsiębiorstwa. Oznacza to potencjalne inwestycje w nowoczesne maszyny bądź urządzenia oraz sprzęt produkcyjny. Celem wspomnianych inwestycji jest wprowadzenie na rynek nowych lub ulepszonych produktów bądź usług. Konsekwencją całego przedsięwzięcia ma być zwiększenie zasięgu oferty firmy poprzez nowe rynki zbytu. Podczas ubiegania się o działanie 3.2 bardzo ważnymi aspektami będzie innowacyjność projektu oraz utworzenie nowych miejsc pracy.

3. Działanie 1.6 RPO Województwa Zachodniopomorskiego – Tworzenie nowych miejsc pracy na obszarze Specjalnej Strefy Wyłączenia.
Celem działania jest ożywienie gospodarcze Specjalnych Stref Wyłączenia. Są to obszary na terenie województwa zachodniopomorskiego, które charakteryzują się „negatywnymi cechami determinującymi szanse rozwojowe”. Specjalna Strefa Wyłączenia obejmuje 65 gmin. O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa działające wyłącznie na wspomnianych obszarach.
Program będzie ukierunkowany na stworzenie znaczącej liczby miejsc pracy oraz podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw działających na tym obszarze. Minimalna liczba utworzonych etatów w ramach wspomnianego działania wynosi 10. Przedmiotem przedsięwzięcia może być rozwój bądź budowa przedsiębiorstwa, inwestycje w nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne oraz wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych.
Kwoty dofinansowania projektu są uzależnione od rzeczywiście utworzonych miejsc pracy. 10 stanowisk pracy wiąże się z dofinansowaniem w wysokości 2 mln złotych. Każde dodatkowe miejsce pracy wiąże się z finansowaniem w wysokości 200 tys. złotych, przy czym maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 8 mln złotych. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa wsparcie waha się od 45% do 55% kosztów kwalifikowanych.

4. Go_Global.pl
Go_Global.pl to program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju mający na celu wsparcie  przedsiębiorstw w działaniach związanych z wejściem na rynki zagraniczne. Dotacja może zostać przeznaczona m.in. na opracowanie strategii wejścia na nowe rynki,  organizację delegacji czy też doradztwo prawne.
Oferowany produkt bądź usługa powinny być kompletne, przetestowane i gotowe do sprzedaży. Wśród kodów PKD dopuszczonych do projektu zalicza się m.in. produkcję pojazdów samochodowych, przyczep i naczep czy też produkcję sprzętu transportowego gdzie indziej niesklasyfikowanego.
Dużą zaletą dotacji jest fakt, iż wynosi ona aż 85% kosztów kwalifikowanych (do 150 tys. zł). Co więcej, 70% środków jest wypłacane na początku projektu w formie zaliczki. Pozostałe 20% stanowi refundację wypłacaną po rozliczeniu dotacji. Poza wspomnianymi informacjami warto również nadmienić iż podmioty ubiegające się o wyjście na rynki zagraniczne powinny działać w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Kredyt technologiczny
Oprócz środków unijnych, warto zwrócić uwagę na możliwość pozyskania finansowania zwrotnego. Na IV kwartał 2015 r. przewidziano uruchomienie kredytu technologicznego. Jest to działanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających zdolność kredytową.
Zgodnie z wytycznymi z poprzedniej edycji działania wsparcie jest przeznaczone na realizację inwestycji technologicznych mających na celu zakup i wdrożenie nowej technologii lub wdrożenie własnej, nowej technologii stosowanej na świecie nie dłużej niż 5 lat.
Zaletą wspomnianego rozwiązania jest możliwość skorzystania z tzw. premii technologicznej. Polega ona na uzyskaniu od 50% do 70% środków z tytułu wdrożenia technologii na poczet spłacenia kredytu. Mając na uwadze fakt, że pozyskanie dotacji dla firm z branży motoryzacyjnej może być problematyczne, rekomendujemy w najbliższych latach skierować się w stronę finansowania zwrotnego, które może istotnie wpłynąć na  działalność inwestycyjną przedsiębiorstwa.

Ekspansja na rynki zagraniczne
W przypadku działań ukierunkowanych na internacjonalizację przedsiębiorstwa przewidywane jest wsparcie dla projektów zakładających opracowanie strategii rozwoju eksportu. Jest tutaj oczywiście również miejsce na uczestnictwo w targach i misjach gospodarczych, przykładowo działanie 3.6 z regionalnego programu województwa lubelskiego.
Działanie 3.3.2 z programu operacyjnego województwa małopolskiego także prezentuje się interesująco. Po pierwsze, przedsiębiorcy będą mogli pozyskać dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych. Po drugie, udział w projekcie pozwoli nie tylko na wystawianie się na zagranicznych targach, ale także umożliwi zakup usług doradczych czy podjęcie działań w celu uzyskania niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktu na rynek zagraniczny np. certyfikaty czy też pozwolenia. Możliwe będą również działania związane z dostosowaniem produktu do wymogów rynku docelowego. W obu przypadkach, harmonogramy naboru wniosków nie zostały jeszcze ogłoszone.

Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw
Aby zwiększyć konkurencyjność, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z działań na rozwój produktów i usług. Szczególnie interesująco dla branży motoryzacyjnej wygląda działanie 1.5 A z województwa dolnośląskiego. W przypadku tego działania powołane zostaną odrębne konkursy dotyczące innowacyjności produktowej i procesowej na poziomie kraju i dla projektów o mniejszym stopniu innowacyjności - na poziomie przedsiębiorstwa.

Mimo iż początek nowej perspektywy to rok 2014, nie wszystko zostało jeszcze zatwierdzone. Z tego powodu, oprócz aktualnych naborów na opisane wyżej działania, nie znamy w większości przypadków wszystkich dokumentów czy harmonogramów naborów. Dlatego też warto pamiętać o tym, że wiele może się jeszcze zmienić, niemniej jednak wybór działań jest szeroki.

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę