Tester świec żarowych

Federal-Mogul
22.1.2016

Objawem usterki świec jest oczywiście utrudniony zapłon, co można zaobserwować przy niewłaściwym działaniu nawet jednego cylindra. Specjaliści Federal-Mogul Motorparts zalecają diagnostykę świec żarowych co 75 tys.-100 tys. km. Jednak w praktyce trudno znaleźć kierowcę, który potwierdzi wykonanie takiej usługi w jego samochodzie.

Najczęściej o istnieniu świec żarowych przypominamy sobie dopiero przy problemie z uruchomieniem auta, podczas kilkunastostopniowych mrozów, gdy rozrusznik kręci jak szalony, a silnik nie odpala. Na pomoc w szybkiej diagnozie przychodzą nowoczesne i łatwe w użyciu testery świec. Ich działanie i zastosowanie prezentujemy na przykładzie testera marki BERU. Wprowadzone do sprzedaży przez Federal-Mogul Motorparts urządzenie potrafi diagnozować stalowe i ceramiczne świece żarowe wszystkich producentów w pojazdach z napięciem 12 V.
Klienci warsztatów niezależnych zwracają dużą uwagę na koszty serwisowania. Wśród sposób na „lepsze ceny” i poprawę efektywności pracy są urządzenia umożliwiające szybką diagnostykę pojazdu. Sprawdzenie świec testerem BERU nie wymaga ich wykręcania i uruchamiania silnika. Mechanik nie musi również znać typu świecy (stalowa lub ceramiczna) oraz napięcia, które jest automatycznie wykrywane przez tester BERU w zakresie od 3.3 V do 15 V. Te udogodnienia powodują, że diagnostyka jest tania i szybka nawet w sytuacji, gdy musimy sprawdzać każdą ze świec osobno. Świece mogą być porównywane ze sobą pod względem działania i poboru prądu, a wyniki pomiarów pojawiają się na analogowym wyświetlaczu. Co więcej, istnieje możliwość wykonania dodatkowego monitoringu świec przez obwód niezależny.

Tester świec BERU w akcji
Czas sprawdzić działanie testera świec żarowych od Federal-Mogul Motorparts w praktyce. Urządzenie jest wykonane z odpornego na uderzenia tworzywa ABS oraz ma niewielkie rozmiary i wagę (122 x 65 x 40 mm, 250g). Jest wyposażone w specjalne oprogramowanie, ochronę przed przepięciem i odwrotnym połączeniem. Sterowana procedura badawcza odbywa się tak samo, jak w przypadku elektronicznych urządzeń sterujących.

Na początku łączymy kabel dodatni (czerwony) i ujemny (czarny) do akumulatora (fot. 1, 2). Dobre i bezpieczne podpięcie kabli zasilających pozwoli uniknąć błędnych wskazań. Na testerze pojawi się czerwone światło. Następnie wyciągamy gniazdo zasilania świecy (fot. 3) i podpinamy kabel niebieski do świecy żarowej (fot. 4, 5). Jeżeli dostęp do gniazda świecy jest utrudniony, niebieski kabel testowy może być również połączony za pomocą dodatkowego złącza wtykowego.

Gdy komenda “Start” na wyświetlaczu zaświeci się na żółto (fot.6), naciskamy przycisk startowy. Od tego momentu, przez kolejne około 10 sekund, odbywa się test świecy żarowej w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych – na testerze pulsuje czerwona lampka (fot. 7). Wskazówka analogowego wyświetlacza określi pobór prądu oraz punkt graniczny. Pobór prądu powinien być mniej więcej taki sam na wszystkich świecach żarowych w testowanym silniku.

Jeżeli świeca żarowa działa poprawnie, wówczas symbol OK oraz wyświetlacz mają kolor zielony (fot. 8). Jeżeli świeca jest wadliwa, tester wskaże brak lub niski poziom poboru prądu. Kiedy podświetlenie testera BERU przestanie pulsować na czerwono, usterka świecy zostaje potwierdzona przez ciągłe światło czerwone (fot. 9). Jeżeli jest to konieczne, procedura testowa może być przerwana przez ponowne naciśnięcie przycisku start-stop. Ze względów bezpieczeństwa, ponowny test można rozpocząć wyłącznie po upływie 5 sekund.

Cenną wskazówką dla diagnosty używającego testera BERU są kolory wyświetlacza, które zmieniają się w zależności od etapu pracy urządzenia. Jeżeli w świecy żarowej wystąpi zwarcie elektryczne, program testowy zatrzyma się w bezpiecznym trybie Stop, a ekran zaświeci się na czerwono. Aby kontynuować test, należy na moment odłączyć kabel dodatni, a następnie ponownie go podpiąć (reset). Po wykonaniu tej procedury urządzenie jest gotowe do dalszej pracy.

Nieznana przeszłość auta wróży kłopoty
Diagnostyka pojazdu z użyciem testera BERU pokazuje, że kłopotów spowodowanych świecami żarowymi można łatwo uniknąć. O świecach, podobnie jak o akumulatorze i rozruszniku, warto jednak przypomnieć sobie wcześniej, niż podczas największego ataku zimy.
- Liczba niespodzianek podczas eksploatacji wynika również z wieku parku samochodowego i nieznanej historii serwisowej. Każdego roku do Polski z Zachodu wjeżdża około 500-700 tys. pojazdów używanych. Ich historia serwisowa, a szczególnie takie kwestie jak na przykład diagnostyka świec żarowych, w wielu przypadkach pozostaną wielką zagadką – mówi Marcin Sochaczewski, dyrektor ds. marketingu na region Europy Centralnej i Północnej z Federal-Mogul Motorparts Poland.

Źródło: Federal-Mogul

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę