Trójfunkcyjne konwertery katalityczne (cz.II)

Kiedyś budziły podobne emocje co dziś filtry cząstek stałych. Obecnie jest to normalny element układu wylotowego. Zapraszam do lektury kompendium wiedzy o konwerterach katalitycznych.

Metalowy, w porównaniu z ceramicznym konwerterem katalitycznym, ma następujące zalety: szybciej nagrzewa się do temperatury pracy, a więc metalowy konwerter katalityczny, po uruchomieniu silnika, szybciej niż ceramiczny zaczyna oczyszczać spaliny. Jest to spowodowane tym, że metalowy blok katalityczny ma mniejszą zdolność do gromadzenia energii cieplnej, czyli należy doprowadzić mniej ciepła, aby uzyskać potrzebną temperaturę pracy. Wprawdzie metalowy konwerter katalityczny szybciej stygnie niż ceramiczny, bo magazynuje mniej ciepła, ale jego szybsze nagrzewanie kompensuje szybsze stygnięcie, jest bardziej odporny na szoki termiczne: gwałtowne wzrosty temperatury i nadmierne jej różnice występujące w różnych punktach bloku katalitycznego. Mniejsze jest więc ryzyko jego uszkodzenia oraz prędkość starzenia i dezaktywacji.

Więcej w czasopiśmie autoExpert nr 4/2011

Foto.Leistritz AG

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę