Trudny demontaż

Maciej Blum
13.8.2015

Nawet najdrobniejsza naprawa wtryskiwaczy wiąże się z ich wymontowaniem z silnika. W przypadku wtryskiwaczy wtrysku pośredniego nie jest to skomplikowane. W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim demontaż taki może okazać się bardzo kłopotliwy.

Wtryskiwacze montowane w silnikach z wtryskiem pośrednim są wkręcane z boku głowicy tak, aby strumień wtryskiwanego paliwa dostawał się do komory wirowej, gdzie następuje zapłon paliwa. Przed demontażem wtryskiwacza konieczne jest odkręcenie przewodów wysokociśnieniowych, którymi dostarczane jest do niego paliwo. Dodatkowo trzeba zdjąć przewody przelewowe, którymi nadmiar paliwa wraca do zbiornika.
Zależnie od konstrukcji przewody przelewowe są nakładane na wtryskiwacz i dokręcane nakrętką lub są gumowe i nakładane na specjalnie ukształtowane króćce.
W pierwszym przypadku pod kołnierzem przewodu przelewowego znajduje się miedziana lub aluminiowa podkładka, która po założeniu wtryskiwacza musi być wymieniona na nową. Po odkręceniu przewodów paliwowych wtryskiwacz jest gotowy do wykręcenia z głowicy. W tym celu należy niekiedy użyć dużej siły, ponieważ potrafi się on zapiec w gnieździe na skutek wysokiej temperatury oraz nagaru.
Po wykręceniu wtryskiwacza konieczne jest usunięcie całego zgromadzonego w gnieździe nagaru oraz podkładek uszczelniających , które za każdym razem muszą być wymieniane na nowe. Duża ilość nagaru wewnątrz gniazda może świadczyć o nieprawidłowym oczyszczeniu gniazda podczas poprzedniej naprawy lub o zastosowaniu właśnie starych podkładek uszczelniających.

Wtrysk bezpośredni
W przypadku wtrysku bezpośredniego demontaż wtryskiwacza przebiega trochę inaczej, a to za sprawą jego lokalizacji na silniku. Wtryskiwacz ten wtryskuje paliwo bezpośrednio do cylindra, a dokładnie do komory wirowej, która znajduje się w denku tłoka. Aby było to możliwe, wtryskiwacz musi być zamontowany centralnie nad cylindrem, aby jego rozpylacz był skierowany w zagłębienie tłoka.
Z tego powodu (grubość głowicy) wtryskiwacz w silniku z wtryskiem bezpośrednim jest dłuższy, dzięki czemu trudniej go wyjąć. Po odkręceniu przewodów wysokociśnieniowych doprowadzających paliwo oraz odpięciu elektrycznych przewodów sterujących konieczne jest odkręcenie śruby mocującej uchwyt przytrzymujący wtryskiwacz.
Wtryskiwacz w silnikach z wtryskiem bezpośrednim nie jest wkręcany w gniazdo gwintowane w głowicy tylko wsuwany w kalibrowany otwór i blokowany właśnie uchwytem oraz śrubą zabezpieczającą. Ze względu na małe luzy montażowe oraz podobny problem z nagarami, jak w przypadku wtryskiwaczy we wtrysku pośrednim, wtryskiwacze bezpośrednie sprawiają więcej kłopotów podczas demontażu. W większości przypadków należy użyć specjalnych narzędzi, aby wyjąc wtryskiwacz po jego odkręceniu.

Niezbędne narzędzia
Do wyjęcia z głowicy konieczne jest użycie specjalistycznego oprzyrządowania, ponieważ wtryskiwacz jest dość delikatnym komponentem i łatwo go uszkodzić. Podstawowym narzędziem jest ściągacz udarow,y którym dzięki bezwładności pobijaka możliwe jest usunięcie wtryskiwacza z głowicy. Jest to rozwiązanie skuteczne, jednak wymaga sporej ilości miejsca nad silnikiem, ponieważ urządzenie to działa w linii prostej nad wtryskiwaczem. Jeśli nie mamy możliwości zdjęcia maski samochodu, warto skorzystać w rozwiązania hydraulicznego.
Składa się ono z uchwytu mocowanego na wtryskiwaczu, drugiego uchwytu mocowanego na silniku oraz elementu hydraulicznego, który działa rozpierająco wysuwając wtryskiwacz z gniazda. Hydrauliczne urządzenia do demontażu wtryskiwaczy nie pasują wprost do każdego modelu czy rodzaju silnika, dlatego występują w zestawach pozwalających dopasować je do któregoś z nich. Nie ma także problemu z dokupieniem odpowiednich elementów do ściągacza do wtryskiwaczy, aby dopasować go do innego rodzaju czy modelu silnika.

 

Maciej Blum
Jak radzisz sobie z zapieczonymi wtryskiwaczami? Napisz o tym na naszym forum: www.autoexpert.pl/forum

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę