TRW opracowuje elektroniczny klakson samochodowy

7.12.2012

TRW Automotive prowadzi prace nad nowym układem elektronicznego klaksonu (EHS - Eltectronic Horn System), aktywowanego poprzez dotknięcie obszaru przewodzącego na pokrywie poduszki powietrznej kierownicy. Technologia ta, w porównaniu do konwencjonalnego klaksonu, oferuje wiele korzyści.

Najważniejsze z nich to poprawa wyglądu, zwiększenie funkcjonalności, mniejsza siła potrzebna do uruchomienia klaksonu, czy zredukowana ilość elementów wchodzących w skład układu.

,,Klasyczne klaksony mogą być stosunkowo duże i drogie. Nasz nowy system EHS eliminuje konieczność użycia elementów takich jak sprężyny, zaczepy, śruby mocujące, klipsy itp. Ponadto, w jego skład nie wchodzą żadne ruchome elementy, dzięki czemu montaż poduszki powietrznej dokonywany jest bezpośrednio wewnątrz kierownicy, co pozwala na łatwiejsze dopasowanie i zoptymalizowane układu poduszki.", powiedział Guido Hirzmann, kierownik zespołu TRW ds. nowych technologii Mechatronic.

Specjalne materiały umożliwiają przekształcenie pokrywy poduszki powietrznej w elektryczny panel przekaźnikowy, będący w stanie rozpoznać pozycję palca lub dłoni i wysłać sygnał do jednostki sterującej ECU, tym samym aktywując klakson. Uruchomienie systemu nie wymaga więc użycia silnego nacisku.
Unikalna konstrukcja pokrywy wyklucza przy tym nieumyślną aktywację klaksonu. System ma postać trójwymiarowego panelu obejmującego całą powierzchnię pokrywy poduszki powietrznej. W jego centrum znajduje się czujnik zaprojektowany do odbioru konkretnych sygnałów dotykowych. Dzięki rozmieszczonym w poszczególnych sekcjach panelu czujnikom, system jest w stanie rozpoznać, czy kierowca dotknął panelu przypadkiem, czy też celowo.

,,Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie wykorzystujące czujniki pojemnościowe ze względu na coraz większą ilość urządzeń wykorzystujących technologię tego typu, co czyni je szczególnie bliskim młodym kierowcom. Podobne rozwiązanie mogłoby również znaleźć zastosowanie w pobliżu dłoni kierowcy, i służyć np. do przekazywania ,,dźwiękowego sygnału pozdrowienia", czy też do aktywacji jakiejkolwiek innej funkcji. Kilku producentów pojazdów już wykazuje zainteresowanie tą koncepcją", podsumowuje Hirzmann.

TRW przewiduje, że technologia EHS będzie gotowa do produkcji w 2014 roku.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę