Układ hybrydowy 48 V od Bosch

Bosch
11.9.2015

Bosch stworzył napęd hybrydowy, opłacalny także dla mniejszych samochodach. Układ wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją pojazdów i będzie kosztować ułamek dzisiejszej ceny układów hybrydowych.

Nawet nowoczesne samochody mogą dzięki układowi hybrydowemu zaoszczędzić dodatkowo 15% paliwa, i to nie tylko podczas testów na stanowiskach badawczych, lecz także podczas codziennej jazdy. Ponadto zarówno wersje benzynowe, jak i Diesla posiadają elektryczną funkcję Boost, która umożliwia bardziej dynamiczne przyspieszanie. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, oferując 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Odpowiada to mocy silnika sportowego w małym samochodzie.

W przeciwieństwie do popularnych wysokonapięciowych układów hybrydowych 400 V, nowy układ bazuje na niższym napięciu 48 V, czego efektem jest obniżenie kosztów jego komponentów. Zamiast dużego silnika elektrycznego, opracowano specjalną wersję generatora o czterokrotnie wyższej mocy. Silnik-generator wykorzystuje układ pasowy do wspomagania silnika spalinowego mocą dochodzącą do 10 kW. Energoelektronika stanowi ogniwo łączące pomiędzy dodatkowym akumulatorem niskonapięciowymi i silnikiem-generatorem. Przetwornica DC/DC pozwala zasilać sieć 12 V pojazdu z sieci 48 V. Dodatkowym atutem są znacznie mniejsze rozmiary nowego akumulator litowo-jonowego.

Według prognoz firmy Bosch w 2020 roku na całym świecie będzie już około czterech milionów nowych samochodów wyposażonych w ten wariant układu hybrydowego.

Prototyp drugiej generacji: parkowanie za naciśnięciem przycisku

Na targach IAA 2015 Bosch zaprezentuje także drugą generację podstawowego układu hybrydowego, która obecnie znajduje się jeszcze w fazie rozwoju. W prototypie wyższej mocy silnik-generator będzie połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, a nie jak dotychczas z silnikiem spalinowym.

Dzięki temu układ ten będzie umożliwiał nie tylko okresowe wspomaganie elektryczne, lecz także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy niższych prędkościach – na przykład w ruchu typu stop-and-go.

Wariant ten umożliwi także w samochodach niższej klasy średniej funkcję, która na tegorocznych targach IAA zadebiutuje w samochodach klasy wyższej, a jest nią zdalnie sterowany asystent parkowania, który pozwala kierowcy zaparkować pojazd za naciśnięciem przycisku, także w wąskim miejscu lub w garażu – bezstresowo, wygodnie i bezpiecznie.

Funkcja bazuje na czujnikach ultradźwiękowym i automatycznym systemie parkowania, stosowanym w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki zintegrowaniu silnika elektrycznego system automatycznie przyspiesza i może samodzielnie zmieniać biegi do jazdy w przód i w tył. Także wtedy, gdy kierowca nie znajduje się w pojeździe proces parkowania jest inicjowany poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się w kluczyku. Dodatkowo Bosch oferuje stworzoną przez siebie aplikację na smartfony, która umożliwia obsługę asystenta parkowania spoza pojazdu.

Źródło: Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę