Układ stabilizacji Bosch MSC do motocykli wszystkich klas

6.11.2014

Bosch oferuje układ MSC dla wszystkich klas motocykli. Ducati to po KTM i BMW trzeci klient, który wyposaża swoje motocykle w układ MSC firmy Bosch.

Układ stabilizacji MSC znacznie poprawił bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Pod koniec 2014 Bosch wprowadzi na rynek nowy wariant MSC base, bazujący na popularnej, niedrogiej i kompaktowej technologii ABS z dwoma oddzielnymi obwodami hamowania dla przedniego i tylnego koła. Nowy wariant uzupełnia ofertę układu MSC enhanced bazującego na kompleksowym układzie hamulcowym, który produkowany jest seryjnie od końca 2013 roku.
– Układ MSC base firmy Bosch pozwoli zaoferować w przyszłości wspomaganie hamowania w zależności od stopnia nachylenia dla niemal wszystkich motocykli – mówi dr Fevzi Yildirim, dyrektor centrum kompetencji Bosch w Japonii, które zajmuje się bezpieczeństwem pojazdów jednośladowych. Ducati zastosuje nową jednostkę hydrauliczną oraz czujnik nachylenia motocykla w nowym modelu 1199 Panigale. Oprócz komponentów, Bosch dostarcza także funkcję regulacji pracy hamulców w zależności od nachylenia motocykla, natomiast Ducati wykorzystuje dane z czujnika nachylenia w opracowanej przez siebie funkcji kontroli trakcji wspomagającej motocyklistę podczas pokonywania zakrętów. – Tak kompleksowy pakiet funkcji znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy w sytuacjach krytycznych – wyjaśnia Yildirim.

MSC w coraz większej liczbie motocykli
Poza nowym modelem 1199 Panigale, Ducati planuje wprowadzenie funkcji regulacji hamowania i przyspieszenia w zależności od nachylenia motocykla także w nowym modelu 1200 Multistrada. Dla potrzeb tego modelu Bosch dostarczy układ MSC enhanced oraz czujnik nachylenia wraz z funkcją regulacji pracy hamulców. Funkcję kontroli trakcji, tak jak poprzednio, opracował Ducati.
Układy hamulcowe z funkcją kompleksowego hamowania wyhamowują obydwa koła, nawet wtedy, gdy motocyklista użyje tylko hamulca przedniego lub tylnego koła. Jednak jednostka hamulcowa jest w tym przypadku o wiele większa i cięższa, dlatego do tej pory układ ten był stosowany głównie w większych maszynach. W przeważającej większości motocykli z ABS wykorzystuje się agregaty hydrauliczne z dwoma oddzielnymi obwodami hamulcowymi. Kierujący musi osobno uruchamiać hamulec przedni i tylny. Tego rodzaju układy są zdecydowanie lżejsze, mniejsze i łatwiejsze w instalacji. Dwa nowe projekty pozwolą zwiększyć produkcję układów MSC firmy Bosch.
– Ducati to po KTM i BMW trzeci klient Bosch, który wyposaża swoje motocykle w układ MSC – mówi Yildirim. – Wkrótce dołączą do nich także kolejni klienci.

Układ MSC firmy Bosch oferuje nowy standard bezpieczeństwa
Układ stabilizacji MSC oferuje aktualnie najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem. Dodatkowo montowany czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie korygujące podczas hamowania i przyspieszania odpowiednio do aktualnej sytuacji. Dzięki temu oferuje optymalne wspomaganie także podczas pokonywania zakrętów. Jest to tym ważniejsze, że niemal co drugi wypadek motocyklowy ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce właśnie na zakręcie. Układ MSC może zminimalizować skutki dwóch trzecich wypadków motocyklowych na zakrętach, zawinionych przez motocyklistę. Potwierdzają to wyniki analizy statystyk wypadkowych niemieckiej bazy danych GIDAS. Dla porównania, układ ABS jest w stanie zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklistów ze skutkiem śmiertelnym i z obrażeniami.

Producenci motocykli mogą rozszerzyć układ MSC base o opcjonalne funkcje dodatkowe. Przykładowo, zależna od nachylenia funkcja regulacji momentu napędowego wspomaga kierowcę w sytuacjach krytycznych, do których dochodzi w wyniku nagłej zmiany momentu obrotowego. Dodatkowo układ może dostosować ciśnienie hamowania do kąta nachylenia jezdni. Możliwe jest także zintegrowanie funkcji regulacji Offroad ułatwiającej jazdę po drogach nieutwardzonych. Układ MSC enhanced z funkcją kompleksowego hamowania ma m.in. możliwość elastycznego rozkładu siły hamowania na przednie i tylne koło oraz szybkiego dopasowywania jej do zmieniającej się sytuacji, co znacznie poprawia stabilność motocykla. Ostatnią z ważnych funkcji dodatkowych oferowanych przez Bosch jest wspomaganie przy wjeżdżaniu na wzniesienie.

Strona internetowa poświęcona technice Bosch dla motocykli: www.bosch-motorcycle.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę