Układy kierownicze

Vogel Business Media
25.6.2008
Bezwładność poruszającego się pojazdu powoduje, że ma on tendencję do utrzymywania dotychczasowego toru ruchu. Dla wymuszenia zmiany toru potrzebne jest więc zadziałanie dodatkowej siły zewnętrznej, skierowanej poprzecznie lub skośnie względem wzdłużnej osi symetrii pojazdu.

W praktyce ruchu pojazdów drogowych siły takie występują nieustannie, są skutkiem czynników przypadkowych (nierówności nawierzchni, wiatr, niesymetryczne opory ruchu) albo też wynikają z celowych reakcji i decyzji kierowcy. W przyczepach i naczepach siła sterująca ma wyraźny charakter zewnętrzny, pochodzi bowiem bezpośrednio od pojazdu holującego, który wymusza określony kierunek ruchu za pośrednictwem dyszla lub zaczepu siodłowego.
W pojazdach silnikowych zewnętrzny mi siłami sterującymi są odpowiednio ukierunkowane reakcje drogi na bezwładność ich masy lub siłę napędową kół współpracujących z nawierzchnią. Odbywa się to przez zmianę kątowego ustawienia płaszczyzny obrotu kół (koła) względem pozostałej części pojazdu przez specjalny mechanizm reagujący bez pośrednio i precyzyjnie na dyspozycje kierowcy, zwany układem kierowniczym.

Więcej w czerwcowym numerze autoEXPERTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę