Układy recyrkulacji spalin silników spalinowych, cz. 2

Pierburg
Układy recyrkulacji spalin są znane i stosowane od lat, dotychczas głównie jako „środek" przeciwko tlenkom azotu. Wprowadzenie układów typu Common Rail i układów bezpośredniego wtrysku benzyny, przy jednoczesnym wzroście wymagań dotyczących czystości spalin, zmusiło konstruktorów do wykorzystania recyrkulacji spalin celem rozwiązania kilku problemów. Jeśli wyłączymy układ recyrkulacji, problemy te pojawią się, niektóre z opóźnieniem

Liczne grono pracowników serwisów sądzi, że przepustnica powietrza w układzie dolotowym silnika ZS służy jedynie do zapobiegania drganiom silnika podczas wyłączania. Dlatego w przypadku jej uszkodzenia jest ona często uznawana za zbędną i unieruchamiana. To prawda, ale tylko w odniesieniu do starszych silników. Im nowszy silnik ZS, tym przepustnica ta ma więcej funkcji. Niestety, informacje serwisowe nie zawsze wyczerpująco opisują funkcje przepustnicy w układzie dolotowym określonego silnika ZS. Dlatego w Tabeli 2. ująłem sugestie, które mogą być w mojej ocenie pomocne do poznania funkcji przepustnicy w układzie dolotowym silnika ZS samochodu, który w danym momencie obsługujemy.

Więcej w czasopiśmie autoEXPERT nr 1/2011
Rysunek: Pierburg

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę