Uszkodzenia tłoków: denko tłoka i zespół pierścieni tłokowych

Przyczyny wypalania dziur w tłoku Mahle
16.2.2020

W kolejnych publikacjach zamieszczonych w ramach działu Praktyczna Wiedza Zawodowa zestawiamy typowe zdjęcia wad i szkód, z jakimi zetknęli się specjaliści z firmy Mahle. Pokazujemy ich przyczyny i podajemy propozycje uniknięcia w przyszłości takich defektów.Denko tłoka i zespół pierścieni tłokowych.

 

  • Nieprawidłowy proces spalania może przyczynić się do wypalenia dziury w tłoku.
  • Brak regularnej wymiany oleju może spowodować zatarcia tłoka.
  • Kiedy silnik pracuje na biopaliwie, należy drastycznie skrócić czasokresy wymiany oleju.
  • W czasie naprawy kanały olejowe w bloku silnikowym, wale korbowym i głowicy cylindrowej powinno się starannie czyścić.

 

Poniższe wskazówki ułatwią szukanie przyczyn występowania uszkodzeń. Mogą one się przyczynić do długiego i niezawodnego funkcjonowania i tym samym do wydłużenia okresu przydatności silnika.

Czemu wypala się denko tłoka w silnikach benzynowych i Diesla

WIDOCZNE OBJAWY
· W denku tłoka widać wypalony otwór (rys. 1). Powierzchnia otaczająca otwór jest obłożona przypalonym materiałem z tłoka.
· Próg ogniowy został stopiony (rys. 2).
· Denko tłoka jest stopione, a zespół pierścieni częściowo przepalony (rys. 3).

PRZYCZYNY
Przyczyną tych uszkodzeń jest miejscowe przegrzanie. Istnieją tu różnice między silnikiem benzynowym a silnikiem Diesla.

Silnik benzynowy:
· Świeca zapłonowa wykazuje zbyt niską wartość cieplną.
· Nastąpił zapłon żarzeniowy, który pochodził od przegrzanej świecy zapłonowej.

Silnik Diesla:
· Główka tłoka jest przegrzana, jednak komora spalania nie została uszkodzona. Widać wyraźnie obraz strumienia na denku tłoka.

Wytopienia na denku tłoka i na progu ogniowym w silniku benzynowym

WIDOCZNE OBJAWY
Opisany tu obraz uszkodzeń obejmuje więcej stadiów, od nadtopienia aż do dziury w denku tłoka:
· Powierzchnia jest chropowata, a na krawędzi denka tłoka znajdują się lekkie ślady erozji (rys. 4).
· Próg pierścieni tłokowych jest złamany (rys. 5a+b).
· Na główce tłoka można zobaczyć nadtopienia (rys. 6) - aż do kompletnego stopienia denka tłoka - w tym także pęknięcie progu pierścienia tłokowego (rys. 7).
· Tłok ma otwór w denku lub w obszarze główki.

PRZYCZYNY
Takie uszkodzenia można odnieść do usterek w procesie spalania. Może być wiele przyczyn tego stanu rzeczy:
Spalanie odbywa się przy ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, czego powody mogą być następujące:
- zasysane jest obce powietrze,
- istnieje problem w zarządzaniu pracą silnika, np. co do ilości dostarczanego paliwa,
- nastawa w gaźniku jest wadliwa,
- został uszkodzony czujnik (miernik ilości powietrza, sonda Lambda, przetwornik OT (górne położenie zwrotne itd.).

Zastosowano niewłaściwe paliwo (zbyt niskooktanowe, olej napędowy zamiast benzyny).
Świeca zapłonowa ma zbyt niską wartość cieplną.
Źle ustawiono czas zapłonu.
Ciśnienie ładowania jest zbyt wysokie (na przykład przez tuning silnika).
Pojedyncze elementy albo cały silnik są przegrzane.

Wywołują to na przykład: dysza chłodzenia olejem jest wygięta, zerwana albo nie została zamontowana (wada montażowa).

Termin wymiany oleju został przekroczony
W tym przypadku szczególnie dla biopaliw, takich jak rzepak i soja, istnieje zagrożenie polimeryzacji oleju silnikowego, co może powodować zapychanie się dysz chłodzenia olejem.
Ciała obce, np. jak resztki uszczelek, między innymi utrudniają cyrkulację w układzie olejowym.

ZAPOBIEGANIE
Silnik benzynowy:
· Można stosować tylko paliwo o wyznaczonej liczbie oktanowej.
· Układ wtryskowy, gaźnik i zapłon muszą być właściwie ustawione.
· Można stosować tylko świece zgodne z informacją podaną przez producenta.
· System zasysania należy sprawdzić pod kątem szczelności.

Silniki Diesla:
· Ilość wtryskiwana i moment muszą być ustawione według instrukcji producenta.
· Dysze wtryskowe należy sprawdzić pod względem szczelności, ciśnienia wtrysku i obrazu strumienia.
· Przy montażu dysz oleju chłodzącego trzeba uważać na ich prawidłowe ustawienie.
· Kiedy silnik pracuje na biopaliwie, należy drastycznie skrócić czasokresy wymiany oleju.
· Kanały olejowe w bloku silnikowym, wale korbowym i głowicy cylindrowej powinno się starannie czyścić.
· Zawór regulacji ciśnienia należy sprawdzić pod kątem prawidłowości działania.


[...]

Więcej informacji na ten temat w archiwalnym numerze „autoEXPERTA" 6/2011.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę