Uwagi BCC do zmian w przepisach dotyczących zabezpieczania ładunków

Wikipedia
3.1.2018

Business Centre Club przekazał uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Wprowadza ono wymagania techniczne i wytrzymałościowe, jakie powinna spełniać konstrukcja przestrzeni ładunkowej pojazdu przeznaczonego do przewozu ładunku oraz konstrukcja pojazdu i wyposażenie pojazdu w elementy mocowania i zabezpieczenia ładunku.

Nową regulację oraz cel przyświecający prawodawcy eksperci BCC oceniają pozytywnie. Szczególnie ważne jest rozwianie wątpliwości co do zgodności z prawem przewożenia kilku istotnych grup ładunków ponadgabarytowych, w tym drewna dłużycowego oraz śmigieł elektrowni wiatrowych przy użyciu pojazdów niewyposażonych w urządzenia sprzęgające. Niemniej jednak, BCC zwraca uwagę, że sposób odnoszenia się w projekcie rozporządzenia do konkretnych, obowiązujących obecnie norm dotyczących zabezpieczenia ładunków, może spowodować konieczność regularnego dostosowywania treści rozporządzenia do norm wprowadzanych w przyszłości przez Polski Komitet Normalizacyjny.

Wprowadzone zmiany są konsekwencją konieczności wdrożenia pkt 1 załącznika III dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE i należy ocenić je pozytywnie, w szczególności, iż dotychczas w polskim obrocie prawnym brak było jakichkolwiek szczegółowych, krajowych wymagań technicznych i wytrzymałościowych w odniesieniu do elementów konstrukcji pojazdu związanych z zabezpieczeniem przewożonego ładunku. Jak wynika z treści uzasadnienia rozporządzenia brak tak szczegółowych przepisów uniemożliwiał np. przewóz niektórych ładunków (m.in. drewno dłużycowe, słupy, śmigła elektrowni wiatrowych) przez pojazdy niewyposażone w urządzenie sprzęgające.

Zdaniem BCC, należy zwrócić jednak uwagę na wprowadzoną do rozporządzenia dokładną numerację norm dotyczących zabezpieczeń ładunków a wprowadzoną przez Polski Komitet Normalizacyjny. Bezpośrednie powoływanie się na konkretny numer normy może rodzić ryzyko, iż już w niedługim czasie po wejściu w życie przedmiotowego rozporządzenia norma ta będzie przestarzała bądź nieaktualna. BCC proponuje zatem albo odstąpić od dokładnego nazywania danej normy, albo wyraźnie wskazać, iż w omawianym przypadku chodzi o konkretną normę i wszelkie następne tą normę zastępujące. Uchroni to przed koniecznością dokonywania notorycznych zmian w niniejszym rozporządzeniu z uwagi na dynamiczne działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Kolejną niedogodnością dla przedsiębiorców może być konieczność dostosowania pojazdów do wprowadzonych zmian i poniesienie jednorazowo wysokich wydatków, jednakże wydaje się, że już aktualnie mikro, mali i średni przedsiębiorcy posiadają elementy do mocowania i zabezpieczenia ładunku spełniające wszelkie normy, więc problem ten nie powinien być dotkliwy. Warto w tym miejscu podkreślić, iż stosowanie takich zabezpieczeń powinno uchronić przedsiębiorcę od zarzutów nieprawidłowego zabezpieczenia ładunku.

Źródło: BCC

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę