Uważaj na agresywnych kierowców

1.12.2014

Kierowcy Zjednoczonego Królestwa, Francji i Czech doświadczają najwięcej agresywnych zachowań na drodze. 7 na 10 kierowców doświadczyło tam wrogich gestów, a przynajmniej co drugi spotkał się z przekleństwami i blokowaniem drogi. 

Badanie kierowców przeprowadził TNS na zlecenie LeasePlan, lidera branży zarządzania flotą. W ankiecie online udział wzięły ponad 3 tysiące kierowców flotowych z 20 krajów. Jednym z badanych aspektów było agresywne zachowanie na drodze. Okazuje się, że z agresją najczęściej spotykają się kierowcy z Wielkiej Brytanii, a najrzadziej kierowcy z Turcji. Polscy kierowcy znaleźli się dopiero na 18. miejscu zestawienia.
W TOP10 najbardziej agresywnych kierowców znalazły się jeszcze takie kraje, jak Niemcy, Indie, Belgia, Włochy, Stany Zjednoczone, Australia i Luksemburg.

Irytujące zachowania
Kierowcy samochodów firmowych zostali zapytani też o inne aspekty dotyczące bezpiecznej jazdy. Według respondentów najbardziej irytującymi zachowaniami na drodze jest niezachowywanie przez innych użytkowników drogi bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu (24%), zbyt powolna jazda (20%) i zajeżdżanie drogi (17%). Polscy kierowcy najbardziej irytują się, gdy ktoś zajeżdża im drogę (32%).

Bezpieczeństwo na drodze
Połowa ankietowanych kierowców leasingowych, którzy wzięli udział w globalnych badaniach LeasePlan MobilityMonitor, przyznała, że firmy, dla których pracują skupiają się na bezpieczeństwie kierowców.
- Pomagamy fleet mangerom promować bezpieczne zachowania na drodze wśród kierowców. W tym roku w Polsce uruchomiliśmy program „Safe Plan”, który angażuje użytkowników i pomaga zrozumieć, że zmiana zachowań podczas jazdy pojazdem jest niezbędna dla bezpieczeństwa. Chcemy też pokazać przedsiębiorcom, że dzięki bezpiecznej jeździe mogą minimalizować koszty utrzymania floty, zmniejszając ilość szkód komunikacyjnych, a co za tym idzie zyskując korzystniejsze warunki ubezpieczenia floty. Idąc dalej, jeżdżąc bezpiecznie jeździmy również bardziej ekonomicznie, dzięki czemu zmniejsza się zużycie paliwa - mówi Artur Sulewski, dyrektor handlowy, LeasePlan Fleet Management Polska.
Prawie jedna trzecia respondentów (30%) zadeklarowała, że mogą oni uczestniczyć w kursach i warsztatach bezpiecznej jazdy. Prawie taka sama liczba kierowców (29%) otrzymuje regularnie od swoich pracodawców wskazówki dotyczące odpowiedniego zachowania na drodze.

Roztargnienie w czasie jazdy
Jednym z zagadnień dotyczących bezpiecznej jazdy jest "rozproszenie w czasie jazdy". LeasePlan MobilityMonitor wskazał, że aż 84% badanych kierowców, wykonuje w czasie jazdy czynności z nią niezwiązane. Wykonywanie połączeń telefonicznych jest numerem jeden (73%). Następne na liście grzechów kierowców są: picie (42%) i jedzenie (37%). Aż jedna piąta respondentów (22%) przyznała, że wysyła wiadomości tekstowe lub sprawdza portale społecznościowe w czasie jazdy. Kobiety robią to częściej niż mężczyźni (23% wobec 19%).
Kierowcy w krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja, Luksemburg i Holandia, wysyłają wiadomości testowe i korzystają z mediów społecznościowych w czasie jazdy znacznie częściej niż kierowcy z innych krajów. W Polsce zaledwie 1% badanych użytkowników przyznaje się do tego typu przewinień za kierownicą.

Doświadczanie agresji na drodze – polskie wyniki

  • Zajeżdżanie drogi - 5% Polaków przyznaje się, że zdarzyło im się zajechać komuś drogę, jednak aż 52% twierdzi, że tego doświadczyło
  • Niezachowywanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu: 18% przyznało się, że zdarzyło im się tak zareagować, a 37% tego doświadczyło
  • Agresywne gesty: 6% przyznaje, że zdarzyło im się tak zareagować, 24% tego doświadczyło
  • Werbalna agresja: 4% przyznaje, że zdarzyło im się tak zareagować, 31% tego doświadczyło
  • Blokowanie drogi: 3% przyznaje, że zdarzyło im się tak zareagować, 35% tego doświadczyło
  • Przekroczenie prędkości/ za szybka jazda: 48% przyznaje, że zdarzyło im się jechać za szybko, 37% tego doświadczyło

Źródło: LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o.

www.leaseplan.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę