W pełni sportowy samochód

20.5.2015

3 cylindry i 1,5 litra pojemności - to nie brzmi, jak samochód sportowy. Jeżeli jednak dodać do tego dwa silniki elektryczne, to moc wzrasta do 362 KM. A to nie wszystko, czym zadziwia BMW i8.

Przemysł samochodowy zmienia się, jednak zmiany te do tej pory nie dotyczyły samochodów sportowych: tutaj nadal głównym wyznacznikiem jest moc i bezpośrednia kontrola kierowcy nad całym pojazdem. Teraz jednak obraz ten zdaje się odchodzić w przeszłość: BMW i8 to nowa interpretacja sportowego samochodu – jako hybrydy z napędem elektrycznym składającej się z trzycylindrowego, doładowanego silnika, dwóch silników elektrycznych i automatycznej skrzyni biegów.

Lekka konstrukcja
Ambitnym założeniem było obniżenie masy poniżej 1500 kg. Konstruktorom z Monachium udało się je osiągnąć, konsekwentnie stosując lekką konstrukcję. Przedział pasażerski składa się wyłącznie z tworzywa wzmocnionego włóknami węglowymi, a napęd i moduły podwozia są zabudowane w strukturze aluminiowej. Oszczędzano nawet na zbiorniku paliwa: seryjnie i8 jest wyposażone w 30-litrowy zbiornik paliwa. Za dopłatą można jednak zamówić i8 ze zbiornikiem 42-litrowym. Kierownik projektu - Carsten Breitfeld - zwraca uwagę na to, że 200 kilogramów, które udało się zaoszczędzić, tworząc lekką konstrukcję nadwozia, zostało przeznaczone na rozbudowę napędu elektrycznego. I tak - z przodu samochodu zamontowano silnik elektryczny o mocy 96 kW (131 KM), który przez przekładnię dwustopniową napędza koła przednie.
Z tyłu znajduje się doładowany trzycylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra. Silnik ten wyposażony jest w dużą turbosprężarkę oraz dodatkowy silnik elektryczny kompensujący zjawisko turbodziury w dolnym zakresie obrotów. Silnik elektryczny zintegrowany ze spalinowym jest też rozrusznikiem. Silnik połączony jest z sześciobiegową przekładnią automatyczną firmy Aisin. Moc łączna układu napędowego to 266 kW/362 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 570 Nm. Daje to bardzo dobre osiągi: według danych producenta, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy i osiąga prędkość 250 km/h.

Mocny napęd robi wrażenie
BMW i8 można użytkować w różnych trybach jazdy. W trybie czysto elektrycznym pracuje wyłącznie przedni silnik elektryczny – na pierwszym biegu daje zasięg 37 km lub prędkość maksymalną 120 km/h. Naciskając przycisk lub pedał można przełączyć w tryb hybrydowy, w którym wszystkie jednostki napędowe pracują w taki sposób, aby osiągnąć jak najwyższą efektywność. Używa się przy tym pojemności akumulatora i utrzymuje poziom ładowania wynoszący przynajmniej 25%. Akumulator jest ładowany przez podłączenie do zasilania lub w trybie sportowym, w którym silnik spalinowy ciągle pracuje i ładuje akumulator. Skomplikowany napęd napędza samochód bardzo dynamicznie i praktycznie bez żadnych opóźnień.
Warto wspomnieć o tym, że początkowo do tego samochodu przewidywano montaż silników V10 i V8 oraz jednostek R6. Skrajnym pomysłem konstrukcyjnym był też projekt tego modelu z silnikiem V12. Tendencje w kwestii downsizingu oraz redukcji emisji CO2 skłoniły konstruktorów do skorzystania z innych rozwiązań. I tak, wraz z opracowaniem nowej jednostki o pojemności 1,5 litra i 3 cylindrach okazało się, że jest to dobra baza do stworzenia małej, oszczędneji mocnej jednostki napędowej do modelu hybrydowego.

Niski punkt ciężkości
BMW i8 posiada także bardzo niski punkt ciężkości i równo rozłożony nacisk na osie, co zapewnia bardzo dobrą dynamikę poprzeczną. W przednim zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne, natomiast z tyłu wykorzystano rozwiązanie pięciowahaczowe.
Samochód został stworzony w oparciu o architekturę LifeDrive polegającą między innymi na tym, aby masa samochodu była rozłożona w stosunku 50/50, co oznacza, że przednia oś pojazdu ma taki sam nacisk na podłoże, co tylna. Takie rozłożenie mas było możliwe dzięki umieszczeniu silników nad osiami pojazdu. Dodatkowym atutem jest wyjątkowo niskie, bo wynoszące tylko 46 cm nad podłożem położenie środka ciężkości samochodu.

Chemicznie wzmacniane szyby i laserowe światła
Model i8 jest pierwszym seryjnie wyprodukowanym modelem, w którym zastosowano szyby wzmacniane chemicznie. Wzmacnianie chemiczne polega na wymianie jonów sodu (Na+) na powierzchni szkła na jony potasu (K+), które są większe. Taki zabieg powoduje wywołanie sił ściskających na powierzchni szkła i nawet 4-krotne zwiększenie wytrzymałości w stosunku do szkła hartowanego termicznie. W związku z tym możliwe było znaczne zmniejszenie masy przeszklenia samochodu przez zmniejszenie grubości szyb.
Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem stosowanym w modelu i8 są laserowe światła przednie. Produkowane we współpracy z firmą Osram światła bazują na diodach laserowych, które w porównaniu do diod wykonanych w technologii LED mają około 10 razy mniejsze wymiary, co przekłada się na znaczny przyrost mocy świetlnej przy zachowaniu standardowego źródła światła.

Dane techniczne

Silnik benzynowy:
- pojemność skokowa: R3 1,5 l TwinPower Turbo
- moc maksymalna: 231 KM
- maksymalny moment obrotowy: 320 Nm
- prędkość maksymalna: 250 km/h
- zasięg w cyklu mieszanym: >500 km
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,4 s

Silnik elektryczny:
- moc maksymalna: 131 KM
- maksymalny moment obrotowy: 320 Nm
- zasięg: 37 km
- prędkość maksymalna: 120 km/h

Dane łączne:
- moc maksymalna obu układów napędowych: 362 KM
- maksymalny moment obrotowy obu układów napędowych: 570 Nm
- zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 2,1 l/100 km
- emisja CO2: 49 g/km
- masa własna: 1485 kg
- dmc: 1855 kg
- rozmiar opon: 195/50 R20 (przód), 215/45 R20 (tył)
- rozmiar kół: 7J x 20 (przód), 7,5J x 20 (tył)
- rozłożenie masy pojazdu: 50/50

Jens Meiners
Autor jest redaktorem czasopisma "kfz-betrieb"

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę