Więcej samochodów, więcej lakierów

W najbliższych latach liczyć się będą odważne kolory oraz przykuwające uwagę efekty powłok lakierniczych. Nie bez znaczenia będą również nowinki technologiczne w zakresie produkcji i aplikacji z zachowaniem jak najlepszej jakości i wydajności tych produktów.

Rynek lakierów samochodowych nie istnieje sam dla siebie. Jest ściśle powiązany z wielkością produkcji aut, tak więc im większa produkcja samochodów, tym lepiej dla producentów lakierów. A w ostatnich latach produkcja aut systematycznie wzrasta.

Powrót do formy sprzed lat
Zakłada się, że w tym roku produkcja samochodów w Polsce powróci do poziomu z rekordowych lat i przekroczy 610-615 tys. rocznie. Według danych Ministerstwa Gospodarki, w sumie w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku polskie fabryki opuściło 115 590 samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jest to istotny wzrost produkcji o 18,8% w stosunku do takiego samego okresu 2014 r. Produkcja Fiata wzrosła o 7,9%, a Volkswagena o 6,3%. Opel odnotował wzrost produkcji aż o 82,0%. Fiat Auto Poland wyprodukował 57 580 szt. aut, General Motors Manufacturing Poland (Opel Polska) - 27 163 szt., a Volkswagen Poznań - 30 847 szt. samochodów osobowych i dostawczych.
Dla producentów lakierów to bardzo dobre informacje.
- Wzrost sprzedaży, a zarazem produkcji nowych samochodów oznacza możliwość pracy nad nowymi technologiami, a przede wszystkim dostosowaniem nowych trendów kolorystycznych – podkreśla Katarzyna Kaczmarek z firmy Multichem. - Nowoczesne rozwiązania stosowane przez producentów samochodów mają duży wpływ na materiały stosowane do ich renowacji. Proszę pamiętać, że lakierowanie produkcyjne a renowacyjne to zupełnie inne technologie.
Jak zaznacza Tomasz Loose z Akzo Nobel Car Refinishes Polska, na sytuację na rynku lakierów samochodowych wpływa wiele czynników. Głównym z nich jest ogólna kondycja makroekonomiczna, która oddziałuje na sprzedaż samochodów, jak i zachowania konsumenckie ich posiadaczy (czy naprawiać samochód w lakierni czy też nie). Więcej nowych aut na rynku wpływa pozytywnie w szczególności na segment premium, czyli autoryzowane lub dobrze wyposażone warsztaty niezależne.

Światowe trendy
Pod względem liczby produkowanych aut – a więc i zapotrzebowania na lakiery – na świecie przoduje zdecydowanie Azja i Pacyfik. Europa jest na drugim miejscu – tak wynika z raportu firmy MarketsandMarkets. Zakłada się, że do 2018 r. rynek europejski będzie się ciągle rozwijał. Na jego rozwój pozytywnie wpływać będzie rosnąca produkcja aut oraz zapotrzebowanie na innowacyjne, atrakcyjne i funkcjonalne powłoki samochodowe. Największym wyzwaniem będą natomiast coraz wyższe ceny surowców. Kluczem do sukcesu na rynku lakierów samochodowych w najbliższych latach ma być oryginalność i innowacyjność – odważne kolory, przykuwające uwagę efekty i ciekawe funkcjonalności. Również nowinki technologiczne w zakresie produkcji i aplikacji lakierów będą w cenie.
Każdego roku firma Axalta Coating Systems publikuje światowy raport popularności kolorów pojazdów samochodowych. W ostatnim wydaniu za 2014 r. podano, iż nadchodzące trendy kładą nacisk na cztery grupy kolorów: odcienie pastelowe, kolory ostre, wersje przytłumione, jak również ciemne odcienie. Matryca kolorów obejmuje odcienie metaliczne drobno- lub gruboziarniste, kolory jednorodne, lakiery barwione, lakiery 3-warstowowe oraz odmiany perłowe. Jakie kolory rządzą na rynku? Czwarty rok z rzędu biel pozostaje najpopularniejszym odcieniem na pojazdach samochodowych, podczas gdy kolory, takie jak czerwień, błękit i żółty zaczynają powoli powracać. Czerń nadal utrzymuje silną pozycję na rynku.
Wymagania dotyczące jakości napraw i zgodności koloru są w Polsce dużo wyższe niż w innych krajach europejskich.
- W segmencie premium, w którym AkzoNobel posiada dwie marki: Sikkens i Lesonal, kluczową rolę odgrywa jakość i innowacyjność produktów, co przekłada się na ich wysoką wydajność – podkreśla Tomasz Loose. - Właściciele serwisów dużą wagę przykładają do kosztów naprawy, stąd tak ważne jest dostarczanie zaawansowanych technologicznie produktów pozwalających te koszty obniżać, na przykład poprzez efektywniejsze wykorzystanie kabiny lakierniczej czy krótki czas procesu umożliwiający mniejsze zużycie mediów i obniżenie kosztów pracy.

Krótszy czas napraw to priorytet
Nad czym obecnie głównie skupiają się producenci lakierów? Przede wszystkim chodzi o dostarczenie takich materiałów, które znacznie skrócą czas pracy. Ważne są czasy schnięcia.
- Nałożenie nowej powłoki na karoserię musi być dzisiaj jak najszybsze, nawet w trudnych warunkach klimatycznych, dlatego kluczem do skrócenia czasu naprawy stało się stosowanie metody „mokre na mokre”. Jej zastosowanie pozwala w znacznym stopniu zaoszczędzić na czasie naprawy, zachowując przy tym właściwości ochronne- antykorozyjne – wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek. - Ważne jest też, aby produkty stosowane do malowania były jak najbardziej przyjaznych dla środowiska. – dodaje
Również we wspomnianym wcześniej raporcie podkreślono, że w zakresie farb i lakierów samochodowych w nadchodzących latach największą popularnością będą się cieszyć przede wszystkim ekologiczne produkty wodorozcieńczalne o niskiej zawartości lotnych związków organicznych. Co jednak ważne, jak zaznacza Tomasz Loose, w Polsce wiele warsztatów z niskiego segmentu nie przestrzega jednak tzw. dyrektywy LZO, na czym cierpią serwisy z segmentu premium, które zainwestowały w rozwiązania techniczne, pozwalające na pracę z lakierami wodorozcieńczalnymi. Jego zdaniem istotnym elementem jest tutaj również polityka firm ubezpieczeniowych i stanowiące znaczącą część rozliczenia szkód tzw. rozliczenie kosztorysowe. Z tego powodu samochód często trafia do warsztatu z niższej półki (garażu) lub wcale nie jest naprawiany, ponieważ jego właściciel woli przeznaczyć środki z ubezpieczenia na inny cel.

Jakie lakiery cieszą się największym zainteresowaniem i dlaczego?

Katarzyna Kaczmarek, Senior Sales Manager w firmie Multichem
To, czy dany lakier cieszy się popularności, to wynikowa kilku czynników. Jednym z najważniejszych w branży renowacyjnej jest na pewno łatwość aplikacji w każdych warunkach oraz jakość uzyskanej powłoki. Przez jakość powłoki rozumiemy nie tylko jej wygląd estetyczny, jak idealne dopasowany kolor, ale również jej właściwości ochronne. Zależy nam, jako użytkownikom, na długowieczności karoserii naszych samochodów bez względu na warunki atmosferyczne, na jakie wystawione jest auto. Łatwość aplikacji nierozłącznie związana jest z czasem. Im jest krótszy, tym lepiej dla użytkownika i warsztatu. Kolejnym ważną rzeczą jest prawidłowe odwzorowanie koloru karoserii w ciągle zmieniającej się kolorystyce aut. Dopasowanie kolorystyczne przygotowanych farb jest jednym z najtrudniejszych aspektów, z którymi zmagają się producenci farb. Dobór koloru musi być prosty i szybki, a kolor dopasowany do auta w 100%. Dlatego też co roku pojawiają się nowe systemy doboru farb, których pasowalność jest coraz wyższa . Jednym z takich nowych systemów doboru kolorów jest Kar-Bon produkowany przez firmę Multichem. System wyposażony w chromatyczną dokumentację kolorystyczną, która znacznie skraca czas odnalezienia poszukiwanej barwy karoserii bez znajomości kodu koloru.

Tomasz Loose, dyrektor sprzedaży segmentu premium na Europę Cetralną i Rosję, Akzo Nobel Car Refinishes Polska
Z naszych doświadczeń wynika, że przy wyborze technologii lakierniczej serwisy kierują się dwoma aspektami. Z jednej strony biorą pod uwagę wygląd powłoki i efekt końcowy, który jest uzyskiwany za pomocą danego produktu, z drugiej zaś jego parametry techniczne i wydajność, co ma bezpośrednie przełożenie na rentowność serwisu. Doskonałym przykładem jest w tym wypadku lakier bezbarwny Sikkens Autoclear 2.0. Jest to lakier, który pozwala uzyskać wygląd bardzo zbliżony do lakierowania fabrycznego. Przy tym jest to bardzo wydajny produkt, o elastycznym czasie schnięcia, który można kształtować w zależności od potrzeb danego serwisu, a tym samym zoptymalizować zużycie mediów i wykorzystanie kabiny lakierniczej.

Sylwia Lewandowska-Klauza

fot. BASF, Akzo Nobel

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę