Wymiana pompy wody

Wymiana pompy wody Schaeffler
2.3.2022

Jeśli w pojeździe pompa wody znajduje się w napędzie rozrządu, to podczas naprawy powinna zostać  wymieniona razem z paskiem i kompletem rolek.

 

  • Elementami, które podlegają największemu zużyciu w pompie wody są uszczelniacze i łożysko.
  • W większości przypadków zmiana pompy wody według wymogów fabrycznych musi odbyć się wraz z wymianą paska rozrządu.
  • Uszczelnienie pomiędzy pompą a blokiem silnika jest zazwyczaj oparte na papierowych uszczelkach, o-ring lub w wielu przypadkach – uszczelniaczach silikonowych.
  • Jeśli użyta zostanie zbyt duża ilość uszczelniacza, jego nadmiar może przedostać się do układu chłodzenia i powodować przytykanie chłodnicy.

Po wymianie paska rozrządu oraz rolek pośrednich i napinaczy, ale pozostawieniu starej pompy wody możliwe jest pojawienie się wycieków lub całkowite uszkodzenie pompy. Dzieje się tak dlatego, że po wymianie zestawu rozrządu siła wywierana przez nowy pasek na elementy układu wzrasta ponownie do oryginalnego stanu. To powoduje wzrastające zużycie pozostawionej, starej pompy wody. Elementami, które podlegają największemu zużyciu w pompie wody są uszczelniacze i łożysko. Z tego powodu w większości przypadków zmiana pompy wody według wymogów fabrycznych musi odbyć się wraz z wymianą paska rozrządu.

Zestaw rozrządu z pompą wody – INA KIT Zestaw rozrządu z pompą wody – INA KIT. Źródło: Schaeffler

Konstrukcja i zasada działania pompy wody

Pompa wody zapewnia obieg płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, tym samym absorbuje ciepło z silnika i zasila obieg nagrzewnicy ciepłą cieczą. W zależności od rozwiązania, pompa jest zamontowana z kołem pasowym lub bez , które może być profilowane lub płaskie w zależności od tego, przez którą stronę paska jest napędzane. Kluczowym elementem pompy wody jest wirnik. Został on zaprojektowany i skonstruowany w celu zapewnienia optymalnych osiągów i ochrony przed powstawaniem tzw. korka parowego powstałego w wyniku działania kawitacji.

Podstawowe znaczenie dla właściwości wirnika, a tym samym osiągów pompy, ma materiał, z jakiego jest on zrobiony. Jeszcze kilka lat temu podstawowym materiałem, z którego tworzone były wirniki, było żeliwo i stal. Współczesne konstrukcje bazują na tworzywach sztucznych. Pomaga to zmniejszyć wagę wirnika, zmniejszyć obciążenie na łożysku i zapobiega powstawaniu zjawiska kawitacji.

Łożyska pompy wody

Łożyska używane w pompach wody to łożyska dwurzędowe, jednak bez wewnętrznej bieżni, która jest standardowym rozwiązaniem w tego typu konstrukcjach. Wewnętrzną bieżnią łożyska w pompie wody jest zewnętrzna powierzchnia wałka pompy. Zapewnia to więcej przestrzeni dla elementów tocznych oraz pozwala uzyskać zdolność przenoszenia wyższych obciążeń w stosunku do tradycyjnych łożysk jednorzędowych. Dodatkowo taka konstrukcja gwarantuje efektywny sposób łączenia rolek w rzędach. Przy zachowaniu niewielkich gabarytów takie rozwiązanie wpływa na zdolność przenoszenia obciążeń.

Zastosowanie jednej zewnętrznej bieżni dla obu łożysk eliminuje ryzyko ich nieosiowego ułożenia oraz zapobiega powstawaniu niebezpiecznych naprężeń wewnątrz łożyska. Zazwyczaj czopy wałka w łożyskach pompy wody wystają po obu stronach bieżni zewnętrznej. Długość i średnica wystających końcówek są dopasowane do każdego konkretnego zastosowania. W zależności od obciążeń panujących w danym układzie pasowym dobiera się odpowiednie łożyska. Czynnikiem o kluczowym znaczeniu dla wytrzymałości i okresu bezawaryjnej eksploatacji pompy wody jest zastosowanie łożysk najwyższej jakości.

Uszczelnienie

Uszczelnienie pomiędzy pompą a blokiem silnika jest zazwyczaj oparte na papierowych uszczelkach, o-ring lub w wielu przypadkach – uszczelniaczach silikonowych. Przy zastosowaniu uszczelek papierowych i o-ringów odpowiednie uszczelnienie jest zapewnione bez potrzeby użycia dodatkowych środków. Jednakże w przypadku jednostek standardowo używających uszczelnienia silikonowego należy ostrożnie i oszczędnie używać tego typu uszczelnienia. Dodatkowo zawsze należy przestrzegać instrukcji producenta pojazdu.

Zastosowanie cienkiej warstwy uszczelnienia jest w tym przypadku w zupełności wystarczające. Jeśli użyta zostanie zbyt duża ilość uszczelnienia, jego nadmiar może przedostać się do układu chłodzenia i powodować przytykanie chłodnicy. Wałek jest uszczelniony za pomocą czołowego mechanicznego uszczelnienia osiowego. Ślizgowe elementy wykonane z węglika krzemu i twardej powłoki węglowej są ściskane do siebie za pomocą sprężyny, zapewniając wystarczające uszczelnienie układu chłodzenia. Konwencjonalne uszczelnienie promieniowe nie ma tutaj zastosowania z powodu ciśnienia w układzie chłodzenia. Płyn również smaruje i chłodzi mechaniczne czołowe uszczelnienie.

Termostat – zastosowanie i zasada działania

Dodatkowym elementem wybranych zestawów naprawczych do układu rozrządu (INA KIT) z pompą wody jest termostat. Gdy temperatura rośnie, termostat pozwala na swobodny przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy. Przy niskiej temperaturze otoczenia umożliwia to szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy przez silnik. Wpływa to pozytywnie na jego charakterystykę pracy i zmniejsza średnie spalanie paliwa.

Zestaw INA KIT z pompą wody i termostatem. Źródło: Schaeffler

Ze względu na miejsce zamontowania w niektórych typach silników konieczna jest wymiana termostatu wraz ze zmianą komponentów napędu rozrządu. Poprawność jego funkcjonowania należy sprawdzić poprzez włączenie silnika i rozgrzanie go. Przewody dużego obiegu pozostają chłodne do momentu otworzenia termostatu. Po zdemontowaniu poprawne funkcjonowanie termostatu można sprawdzić, wkładając go do gorącej wody – jeśli jest sprawny, powinien otwierać się w gorącej wodzie, a zamykać w temperaturze otoczenia.

Opracowano na podstawie informacji dostarczonych przez firmę Schaeffler, producenta marek LuK, INA, FAG.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę