Wymiana zespołu sprzęgła

ZF Friedrichshafen
27.4.2018

Ogólne zasady serwisowania sprzęgła dwumasowego, zakres przeprowadzanych czynności i kolejność ich wykonywania pozostają niezmienne dla wielu marek i modeli pojazdów osobowych. W niniejszym artykule przykładem będzie Mercedes-Benz E220 CDI.

Pierwszym krokiem podczas wymiany sprzęgła jest demontaż skrzyni biegów. Przed przystąpieniem do tej operacji należy zapisać kod radia i odłączyć akumulator. Dalej trzeba odkręcić stelaż wydechu od obudowy skrzyni biegów, a następnie odłączyć środkowy odcinek układu wydechowego od rury wylotowej, tak aby nie blokował on dostępu do skrzyni biegów. Osłony termiczne układu wydechowego oraz wszelkie inne elementy, które mogą utrudniać dostęp do wału napędowego, też muszą zostać zdemontowane. Kolejnym krokiem jest podparcie skrzyni biegów i rozłączenie jej tylnej podpory.

Przed demontażem należy zaznaczyć położenie gumowych łączników oraz kołnierzy po obu stronach wału napędowego, aby ułatwić jego ponowny montaż we właściwej pozycji (celem uniknięcia powstawania wibracji lub nieprawidłowego wyważenia). Po usunięciu śrub z centralnego łożyska, ze skrzyni biegów oraz z kołnierzy dyferencjału można przystąpić do demontażu wału napędowego. Tę ostatnią czynność warto przeprowadzić w dwie osoby.

Demontaż sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego

Korzystając jedynie z narzędzi ręcznych, należy poluzować śruby mocujące pokrywę docisku sprzęgła do koła zamachowego (odkręcając śruby po przekątnej). Po zdemontowaniu zespołu sprzęgła można przystąpić do odkręcenia dwumasowego koła zamachowego od wału korbowego.

Montaż dwumasowego koła zamachowego

Przed montażem należy wyczyścić powierzchnie styku nowego koła dwumasowego oraz kołnierza wału korbowego, a następnie założyć koło i dokręcić śruby, dociągając je ręcznie. Po tym etapie należy skontrolować poprawność montażu, aby wyeliminować późniejsze przyczyny ewentualnych wibracji. Po kontroli należy zablokować koło zamachowe przez zabezpieczenie przed obrotem. W tym celu należy użyć specjalnych blokad zazębiających się o wieniec rozrusznika. Po zablokowaniu koła należy dociągnąć śruby, zachowując kolejność dokręcania „po przekątnej”. W przypadku omawianego koła DMF SACHS najpierw należy dokręcić śruby momentem 50 Nm, a następnie za pomocą klucza z kątomierzem dokręcić je dalej o kąt 90 stopni.

Montaż sprzęgła

Przed instalacją nowej tarczy sprzęgła sprawdź jej bicie poprzeczne na wypadek, gdyby uległa wypaczeniu podczas transportu – jest to bardzo ważny krok, choć często ignorowany. Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy sprzęgła należy rozpocząć od zamocowania przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1) (ilustracja 5c). Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpieniu centrującym (7) w taki sposób, aby nie występował luz na tarczy. Kolejny krok to przykręcenie elementu dociskowego (4) do trzpienia centrującego. Połączone elementy (element dociskowy, trzpień centrujący oraz tarczę sprzęgła) umieszcza się następnie na urządzeniu kontrolnym. Wykonując wszystkie te czynności, mechanik musi mieć czyste ręce.

Po opisanych powyżej przygotowaniach należy ustawić czujnik zegarowy na zewnętrznej krawędzi okładziny tarczy sprzęgła. Następnie należy naprężyć czujnik (min. 1,5 mm), obrócić tarczę na trzpieniu centrującym o 360° i odczytać wartość na czujniku. Tarczę należy obracać jedynie za pomocą trzpienia centrującego. Obracanie tarczy bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowadzi do zafałszowania pomiaru.

Jeżeli wynik pomiaru nie przekracza 0,5 mm (lub jest równy), tarczę sprzęgła można zamontować w zespole sprzęgłowym, a następnie w pojeździe. Jeżeli bicie boczne przekracza 0,5 mm, należy podprostować tarczę sprzęgła i powtórzyć pomiar. Jeżeli po ponownym dokonaniu pomiaru, wartość będzie nadal przekraczała wartość 0,5 mm, nie należy montować takiej tarczy w pojeździe i trzeba wymienić ją na nową.

Kolejnym krokiem jest nasmarowanie wałka sprzęgłowego, po którym suwa się piasta tarczy sprzęgła. Po nałożeniu smaru (np. SACHS High Performance Grease – dostarczany w komplecie z nowymi sprzęgłami) na wielowypust wałka sprzęgłowego należy kilkakrotnie przesunąć tarczą wzdłuż wałka, aby rozprowadzić smar. Po zdjęciu tarczy nadmiar smaru musi zostać usunięty szmatką. Jeśli nadmiar smaru nie zostanie usunięty, to może on zostać wyrzucony przez siłę odśrodkową na okładziny tarczy sprzęgła.

Powierzchnie cierne docisku sprzęgła oraz dwumasowego koła zamachowego DMF muszą zostać dokładnie oczyszczone. Następnie należy wycentrować tarczę sprzęgła względem dwumasowego koła zamachowego. W tym celu konieczne jest użycie narzędzia rozpierającego. Dalej trzeba założyć docisk sprzęgła i przykręcić jego pokrywę. Tutaj także należy stosować metodę dokręcania „po przekątnej”. W przypadku sprzęgła samonastawnego konieczne jest użycie narzędzia napinającego docisk sprzęgła. Trzeba też pamiętać, aby obudowę docisku sprzęgła dokręcić odpowiednim momentem. Jest to szczególnie ważne w przypadku docisków samonastawnych.

Montaż skrzyni biegów

Przed ponownym montażem skrzyni biegów zaleca się prewencyjnie wymienić wyprzęgnik centralny (CSC), aby uniknąć konieczności powtarzania całej procedury w przypadku, gdyby w przyszłości nastąpił wyciek z tego elementu. Podczas montażu należy uważać, aby nie ściskać wyprzęgnika ręcznie, ponieważ mogłoby to spowodować uszkodzenie uszczelniaczy w wyprzęgniku. Także należy skontrolować tuleję prowadzącą wyprzęgnika, oczyścić ją. Dalszym krokiem jest nałożenie smaru na sworznie prowadzące na obudowie stożkowej oraz ich odpowiedniki na kołnierzu silnika, następnie montaż skrzyni biegów i przykręcenie śrub właściwym momentem. Pozostawienie skrzyni biegów na przełożeniu neutralnym ułatwi późniejszy obrót zabierakiem wału napędowego w celu jego montażu. Dalej należy podłączyć przewód siłownika sprzęgła oraz odpowietrzyć układ. Resztę zdemontowanych elementów, takich jak osłony czy przewody masy, należy założyć z powrotem.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę