Wymień na wiosnę filtr kabinowy

4.3.2015

Zanieczyszczony lub zatkany filtr kabinowy obniża jakość powietrza wewnątrz samochodu, może też być siedliskiem pleśni i bakterii wywołujących alergie i dyskomfort. Wiosenny przegląd auta jest dobrą okazją, by ten filtr wymienić.

Filtr kabinowy jest medium filtracyjnym podłączonym do zewnętrznego wlotu powietrza w samochodowym systemie wentylacji. Jego zadaniem jest przechwytywanie zarówno większych elementów – np. liści – jak i bardzo drobnych cząstek, które wraz z powietrzem dostają się do wnętrza kabiny. Wyobraźmy sobie ludzki włos: jego średnica wynosi około 40-120 mikrometrów. Filtry kabinowe DENSO zatrzymują cząstki, które są nawet 1000 razy mniejsze. Neutralizują również przykre zapachy i niebezpieczne gazy (np. pochodzące ze spalin związki siarki i azotu), na których wdychanie jesteśmy narażeni zwłaszcza stojąc w korkach.

Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych: filtr standardowy oraz filtr z węglem aktywnym. Ten pierwszy zapewnia ochronę przed kurzem, sadzą, pyłkami roślin i cząstkami stałymi. Wyposażone w wielowarstwową włókninę w celu skutecznej eliminacji kurzu i cząstek stałych, standardowe filtry kabinowe charakteryzują się bardzo dużą pojemnością i minimalnym oporem przepływu powietrza. Filtr z dodatkową warstwą węgla aktywnego charakteryzuje się tymi samymi właściwościami co filtr standardowy, ale dodatkowo neutralizuje spaliny oraz nieprzyjemne zapachy i zapewnia świeże, przyjemne i zdrowe powietrze w kabinie. Warstwa węgla aktywnego działa jako dodatkowy czynnik filtrujący, który na zasadzie adsorpcji skrapla gazy na powierzchni filtra, dzięki czemu są one jeszcze bardziej skuteczne. Wkłady filtrów kabinowych DENSO zawierają do pięciu pojedynczych warstw i są produkowane z wysokiej jakości włókniny, w przeciwieństwie do tanich zamienników, w których często stosuje się nieefektywne wkłady papierowe.

W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Zużywanie się filtrów kabinowych nie jest niczym zaskakującym, ponieważ w ciągu roku przefiltrowuje on olbrzymie ilości powietrza. Jeśli założymy, że średni roczny przebieg pojazdu to 15.000 km, to przy prędkości 60 km/h całkowity czas pracy filtra kabinowego wyniesie 250 godzin. Średni przepływ powietrza przez filtr kabinowy to około 300 m3/h, co oznacza, że w ciągu roku przefiltruje on 75.000 m3 powietrza! Jednym z łatwo dostrzegalnych objawów zużytego filtra kabinowego jest problem z zaparowanymi szybami – to skutek utrudnionego przepływu powietrza z wylotu wentylatorów – oraz nieprzyjemny zapach, wynikający z rozwijających się w filtrze pleśni i bakterii. Ograniczony przepływ powietrza może również powodować przegrzanie silnika dmuchawy.

Do wymiany filtra kabinowego nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, a cały proces trwa około 15 minut. Koszt nowego filtra wynosi kilkadziesiąt złotych – to stosunkowo niewiele, biorąc pod uwagę jego zalety oraz fakt, że taka wymiana ma miejsce średnio raz w roku lub po przejechaniu 15.000 km.

Program filtrów kabinowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje obecnie 310 numerów katalogowych mających ponad 1200 zastosowań, co zapewnia 84% pokrycia europejskiego parku pojazdów. Więcej informacji można znaleźć w katalogu filtrów kabinowych DENSO na stronie oraz w katalogu TecDoc.

www.denso-am.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę