Zastosowanie śrub samogwintujących w konstrukcji obudów przekładni

Arnorld Umformtechnik
9.9.2008
Firma Arnold Umformtechnik przeprowadziła wspólnie z Magna Powertrain AG badanie mające na celu pomiar wymagań dla wkrętów samogwintujących, współpracujących w połączeniu ze stopami aluminium.

Wyniki badania potwierdzają, że już wkrótce wkręt samogwintujący zyska większe znaczenie niż jego odpowiednik metryczny. Liczne próby wkręcania wykazują stosunkowo jednorodną tolerancję siły naprężenia montażowego, zarówno dla pierwszego, jak i kolejnych połączeń z wykorzystaniem wkrętów. Nawet przy maksymalnej tolerancji otworu pod gwint uzyskiwane są możliwe do zaakceptowania momenty zwalniające. Wkręty samogwintujące potwierdzają swoją wydajność również pod wpływem temperatury. Mimo jej zróżnicowania spadek siły naprężenia montażowego skręconej obudowy przekładni różnicowej pozostaje na niskim poziomie. Trójkątny profil wkrętu TAPTITE 2000® zmniejsza ponadto momenty wygniatające do bezpiecznej dla procesu wartości 12 Nm. Zoptymalizowane stopy aluminiowe, takie jak GD-AISi9Cu3, oferują korzystną dla obróbki plastycznej strukturę materiałową nakrętek, która w połączeniu z trójkątnym przekrojem trzpienia śruby w systemie TAPTITE ® o wytrzymałości 10,9 zapewnia niskie momenty wygniatające i wysokie momenty dokręcania. Uzyskany dystans między obydwoma parametrami zapewnia wyższe i jednocześnie mało rozproszone siły naprężenia montażowego.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę