ZF Aftermarket: zrównoważona mobilność dla zrównoważonego wzrostu

ZF Aftermarket
12.9.2018

„Vision Zero” koncernu ZF nabiera wyraźnych kształtów także w dywizji Aftermarketowej. Podstawowym założeniem projektu czołowego dostawcy rozwiązań w dziedzinie techniki napędu, zawieszenia i bezpieczeństwa jest świat bez emisji i wypadków. ZF Aftermarket aktywnie współtworzy mobilność przyszłości, a dzięki innowacjom w portfolio swoich produktów i usług, wyznacza nowe standardy na zrównoważonym motoryzacyjnym rynku aftermarketowym.

Rynek pojazdów przechodzi radykalne zmiany. Według szacunków koncernu ZF do 2030 r. blisko jedną trzecią samochodów produkowanych na świecie będą stanowić pojazdy elektryczne lub hybrydowe. ZF Aftermarket odpowiednio wcześnie przygotował się na to i dzięki innowacyjnym produktom oraz indywidualnym koncepcjom usługowym wypracował sobie dominującą pozycję architekta mobilności jutra.

„Electric Blue” – światowa nowość

Pod nazwą Electric Blue ZF Aftermarket prezentuje nową generację okładzin hamulcowych marki TRW przygotowanych specjalne dla pojazdów elektrycznych. Okładziny, które znacznie zmniejszają zarówno hałas we wnętrzu pojazdów elektrycznych, jak i wytwarzanie pyłu hamulcowego, stanowią także przykład innowacji stosowanych w produktach firmy ZF Aftermarket. Już we wrześniu 2018 r. pojawią się na rynku okładziny hamulcowe dla 15 najpopularniejszych pojazdów elektrycznych; do końca roku nowe produkty obejmą swym zasięgiem 97% dostępnych na rynku europejskich modeli samochodów.

Doskonały transfer kompetencji

Także na przykładzie swojego portfolio usług ZF Aftermarket pokazuje, w jaki sposób można doskonale połączyć dbałość o środowisko, rentowność i efektywność. Helmut Ernst, dyrektor działu ZF Aftermarket, opisuje ofertę: „w trakcie szkoleń z zakresu techniki wysokonapięciowej nasi klienci i partnerzy biznesowi mogą zdobyć kwalifikacje niezbędne do opanowania złożonej tematyki dotyczącej technologii przyszłości. Szkolenia te stały się już absolutnym bestsellerem”. Interaktywna koncepcja modułowa blended learning concept autorstwa ZF Aftermarket została nagrodzona certyfikatem kilku instytucji publicznych. Zapewnia ona optymalne postępy przy znacznie krótszym czasie przeznaczonym na udział w zajęciach, co wpływa na zmniejszenie kosztów dla uczestników.

W ramach wewnętrznego programu Train the trainer dba się o to, aby warsztaty na całym świecie uzyskały niezbędną wiedzę z zakresu techniki wysokonapięciowej. W Niemczech, Wielkiej Brytanii, Chinach i innych krajach azjatyckich ZF Aftermarket wyszkolił trenerów w dziedzinie techniki wysokonapięciowej, aby zaspokoić duże zapotrzebowanie rynków na szkolenia. W przyszłym roku kwalifikacje uzyskają kolejni trenerzy, którzy będą służyć wsparciem warsztatom w Europie Południowej i Zachodniej oraz w Ameryce Północnej.

Współpraca strategiczna zapewnia przewagę

W niedalekiej przyszłości bardzo istotna będzie faza przejściowa prowadząca do rozpowszechnienia pojazdów elektrycznych na rynku. W tym celu zaledwie kilka dni temu nawiązano współpracę z innowacyjnym przedsiębiorstwem in-tech GmbH z Monachium. Projekt kooperacyjny „e-troFit” zakłada przerobienie konwencjonalnych układów napędowych w autobusach i pojazdach użytkowych na napędy elektryczne.
 
ZF Aftermarket jest dostawcą systemów i udostępnia odpowiednie komponenty, takie jak niskopodłogowa oś portalowa AxTrax AVE do autobusów miejskich oraz elektryczny napęd centralny CeTrax, wraz z know-how niezbędnym do przeprowadzenia konwersji i późniejszego serwisowania. Firma in-tech odpowiada za skonfigurowanie technologii kontrolującej. Helmut Ernst opisuje możliwość przeróbki jako technologię pomostową, z której będzie się korzystać do momentu, aż na rynku pojawi się wystarczająca liczba autobusów i pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym: „>>e-trofit<< umożliwi np. firmom transportowym przerobienie konwencjonalnych autobusów na pojazdy bezemisyjne w ciągu zaledwie czterech tygodni. Dzięki temu w ciągu dziesięciu lat eksploatacji autobusu na samym paliwie można zaoszczędzić ok. 100 tys. euro”. To przekonujący argument w czasach pustek w kasach publicznych.

Regeneracja: ekologicznie i ekonomicznie

ZF Aftermarket konsekwentnie podąża obranym kursem także w innym obszarze zrównoważonego gospodarowania – w dziedzinie usług regeneracyjnych. Dla Helmuta Ernsta przemysłowa regeneracja używanych części pojazdów to nie tylko „ekologiczna konieczność ”, lecz także „oznaka ekonomicznego rozsądku”. Obecnie ZF Aftermarket prowadzi 15 placówek na całym świecie, w których regeneruje się różne grupy produktów – od układów kierowniczych do samochodów osobowych, po przekładnie do maszyn budowlanych. Jedna z nich to zakład regeneracji we Frýdlant w Czechach. Prawie 400 pracowników zajmuje się tam regeneracją różnych komponentów do pojazdów. Oprócz elementów mechanicznych i hydraulicznych w zakładzie pojawia się coraz więcej komponentów mechatronicznych i elektronicznych. Korzyści płynące z regeneracji są oczywiste. W porównaniu do nowo wytworzonych produktów regeneracja zużywa od 50 do 90% mniej surowców. Jednocześnie oszczędza się także ok. 90% energii. Ponadto, wymiana kompletnych zespołów urządzeń jest efektywniejsza niż naprawa pojedynczych części. Oznacza to znacznie krótsze przestoje, niższe koszty i większe zadowolenie klientów.

Wiele dróg, jeden cel: zrównoważona mobilność

Mobilność przyszłości musi być zrównoważona. Oszczędne korzystanie z zasobów, bezpieczeństwo i komfort przy jednoczesnym uwzględnieniu indywidualnych potrzeb w zakresie mobilności to zasadnicze kryteria, wokół których orbitują koncepcje przyszłości. Firma ZF Aftermarket podjąła te wyzwania i już dziś oferuje klientom i partnerom biznesowym produkty i usługi umożliwiające wkroczenie na drogę ku mobilności jutra. „Nasz program dotyczący przyszłości rynku aftermarketowego bazuje na harmonijnym połączeniu ochrony środowiska i technologii – stwierdza Helmut Ernst. – Pomysłowością i doświadczeniem wspieramy klientów na drodze ku zrównoważonej mobilności. Tym samym w idealny sposób łączymy motto koncernu „Vision Zero” z wymogami zrównoważonego rynku aftermarketowego.

Źródło: Informacja prasowa ZF Aftermarket

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę