Znamy zwycięzców!
200 produktów zgłoszonych przez 115 firm w 3 kategoriach, 9 wyróżnień i 3 produkty zwycięskie. Tak w telegraficznym skrócie można podsumować finał konkursu „Produkt Roku 2019” organizowanego przez redakcję „autoEXPERTA”.
19 września miała miejsce uroczysta gala, podczas której wręczone zostały nagrody i wyróżnienia w tegorocznej edycji konkursu „Produkt Roku”. Najważniejszym punktem programu było spotkanie z gośćmi, którzy jako reprezentanci firm zgłaszających produkty przybyli po odbiór nagród i wyróżnień. Nie zabrakło też przedstawicieli kapituły, która od kilku lat liczy 18 osób.
Startujące w konkursie produkty pogrupowane zostały na 3 kategorie główne:
- wyposażenie warsztatu i oprogramowanie,
- części i akcesoria motoryzacyjne,
- chemia motoryzacyjna.
Znalazły się w nich produkty dla branży motoryzacyjnej prezentowane w ciągu ostatniego roku (9/2018 do 7–8/2019) na łamach „autoEXPERTA”. Jak co roku kapituła miała trudne zadanie wyboru najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych dla branży motoryzacyjnej produktów. W kapitule zasiadają osoby związane z branżą motoryzacyjną, ale mające różne punkty widzenia na nią. Są to przedstawiciele środowisk naukowych, a także rzeczoznawcy oraz praktycy na co dzień zajmujący się diagnostyką oraz naprawą samochodów. Kapituła podobnie jak w zeszłym roku liczyła 18 osób.
Kapituła konkursu:
- prof. Piotr A. Wrzecioniarz – profesor Politechniki Wrocławskiej, prezes zarządu spółki TÜVPOL
- prof. dr hab. inż. Lech J. Sitnik – profesor Politechniki Wrocławskiej, założyciel Polskiego Towarzystwa Naukowego Motoryzacji
- Mariusz Mankiewicz – Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, wiceprezes zarządu DEKRA Polska
- Artur Dzierża – diagnosta samochodowy, rzeczoznawca motoryzacyjny
- dr hab. inż. Grzegorz Ślaski – pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Poznańskiej na Wydziale Maszyn Roboczych i Transportu
- dr inż. Janusz Walkowiak – autor prac naukowych na temat symulacji obciążeń eksploatacyjnych układów napędowych
- Julian Obrocki – absolwent Politechniki Wrocławskiej, dziennikarz motoryzacyjny, rajdowiec, podróżnik, autor książek motoryzacyjnych
- dr inż. Sławomir Olszowski – członek Rady Wydziału Transportu i Elektrotechniki Politechniki Radomskiej
- Dariusz Ryl – dyplomowany rzeczoznawca SIMP, biegły sądowy i skarbowy, rzeczoznawca Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej ds. jakości produktów lub usług z zakresu techniki motoryzacyjnej
- mgr inż. Janusz Grzelak – certyfikowany rzeczoznawca samochodowy wpisany na listę MTBiGM. Rzeczoznawca SIMP i ITEMOT związany z branżą motoryzacyjną i techniczną od 1991 roku
- mgr inż. Tomasz Liman – wieloletni rzeczoznawca SIMP w specjalnościach dotyczących pojazdów samochodowych, maszyn i urządzeń
- dr inż. Piotr Wróblewski – pracownik naukowy WSKM Konin,
redaktor czasopisma „autoEXPERT” - inż. Michał Wróblewski – ekspert w dziedzinie napraw i diagnostyki motocykli
- dr inż. Piotr Łagowski – absolwent Wydziału Mechatroniki i Budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej specjalności Samochody i Ciągniki; członek Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych PTNSS
- dr hab. inż. Andrzej Piętak – profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, specjalista w zakresie silników spalinowych i diagnostyki
- Jacek Rutczyński – wykładowca na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach, mechanik i diagnosta samochodowy, rzeczoznawca samochodowy
- Tomasz Rutczyński – biegły sądowy w zakresie techniki motoryzacyjnej, ruchu drogowego, budowy, wyceny i eksploatacji maszyn roboczych
- Maciej Blum – redaktor naczelny miesięcznika „autoEXPERT”
Nagroda główna – tytuł „Produkt Roku” – przyznawana jest w każdej z trzech konkursowych kategorii jednemu produktowi, który zdobył największą liczbę punktów. Laureat otrzymuje prawo do posługiwania się tym tytułem oraz okolicznościową statuetkę i dyplom. W każdej kategorii są ponadto przyznawane po trzy wyróżnienia dla najwyżej ocenianych produktów. Do tej pory w 16 edycjach konkursu „Produkt Roku” organizowanego od 2004 roku udział wzięło ponad 3200 produktów prezentowanych na łamach „autoEXPERTA. Każdego roku statuetkę Produkt Roku otrzymują 3 zwycięskie produkty, tak więc dotychczas nagrodzonych zostało 48 produktów.
Co ciekawe, w dokonywanych przez wszystkich członków kapituły wyborach można zauważyć pewien trend przejawiający się w zwróceniu uwagi na ważne aktualnie problemy. I tak, w tym roku kapituła doceniła rozwiązania związane z ekologią. W kategorii wyposażenia warsztatów i oprogramowania wygrała maszyna do czyszczenia filtrów DPF, natomiast w dziale „Chemia motoryzacyjna” zwycięskim produktem był preparat do czyszczenia takich filtrów.
Kapituła miała więc trudny orzech do zgryzienia, ponieważ stanęła przed zadaniem wyłonienia produktów najbardziej innowacyjnych i nowoczesnych spośród 200, które wzięły udział w konkursie. Do ścisłej czołówki dostają się rozwiązania, które zdobyły największą liczbę punktów przydzielanych przez jury.
W kategorii Wyposażenie warsztatów i oprogramowanie triumfatorem została
- maszyna DPF Hydro Cleaning – urządzenie do czyszczenia wodnego filtrów DPF i FAP oraz katalizatorów produkowana przez firmę P.W. Marwis Marcin Wiśniewski.
Urządzenia do czyszczenia filtrów DPF cieszą się coraz większą popularnością, co widać po liczbie nowo powstających punktów świadczących usługi związane z regeneracją tych filtrów.
Wyróżnienia w tej kategorii przypadły natomiast:
- spektrofotometrowi AcquireTM Quantum EFX dostarczanemu przez Axalta Coating Systems Poland sp. z o.o.,
- cyfrowemu narzędziu kalibracyjnemu TechPRO® Digital ADAS produkowanemu przez firmę Mahle,
- termowizyjnej kamerze diagnostycznej SUN DTI produkowanej przez Snap-on Equipment and Diagnostics.
Jak widać wybór kapituły w tej kategorii skupił się na rozwiązaniach innowacyjnych i pozwalających wnieść nową jakość do warsztatu – czy to w sferze diagnostyki, czy samej naprawy nadwozia i obsługi związanej z kalibracją systemów bezpieczeństwa, koniecznej po naprawie nadwozia.
W kategorii Części zamienne i akcesoria triumfatorem został
- sterownik STAG 400 DPI model B2 produkowany przez polską firmę AC S.A.
Wyróżnienia zostały przyznane:
- ceramicznym klockom hamulcowym Quaro dostarczanym przez firmę Auto Partner SA,
- cyfrowemu modułowi ECU do monitorowania przestrzeni po bokach pojazdu dostarczanemu na pierwszy montaż przez firmę Denso,
- czujnikowi światła i deszczu produkowanemu przez firmę Hella.
W tej kategorii specjaliści docenili produkt związany z aktualnym w branży trendem związanym z zasilaniem pojazdów paliwami alternatywnymi. Tutaj na rynku mamy potentata, który nie dość, że dostarcza instalacje i ich komponenty, ale dodatkowo wszystkie elementy składowe produkuje na miejscu – w Polsce. Kolejne wybory padały na produkty, bez których dziś coraz ciężej i które są obowiązkowym wyposażeniem coraz większej liczby pojazdów. Czujniki deszczu i kamery nadzorujące otoczenie pojazdu, to urządzenia nieodzowne w samochodach autonomicznych, a także w tych wyposażonych w systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystent pasa ruchu czy aktywny tempomat.
Kolejną kategorią konkursową jest Chemia motoryzacyjna. Tutaj triumfował preparat szczególnie pomocny w praktyce warsztatowej i mający wpływ na ekologię –
- zmywacz filtra cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych dostarczany przez Würth Polska.
Wyróżnienia zostały przyznane także produktom mającym niebagatelne znaczenie w warsztacie. Są nimi:
- masa uszczelniająca Reinzosil® produkowana przez REINZ-Dichtungs-GmbH,
- NANOCLEAN® Air Koncentrat + lanca ciśnieniowa mgła do aplikacji chemii dezynfekującej układ klimatyzacji produkowane przez MCPOLSKA.PL Sp. z o.o. Sp.k.
- preparat Schrauben-Grip nr 3811 z oferty firmy Liqui Moly umożliwiający odkręcenie śrub z wyrobionym gniazdem lub obróconym sześciokątem. Środek nanosi się na łeb śruby lub do gniazda śrubokręta. Zwiększając tarcie między łbem śruby a kluczem lub śrubokrętem, pozwala on na odkręcenie wyrobionych lub zniszczonych śrub.
Wybór tych kilku zwycięskich produktów z kilkuset pojawiających się corocznie na rynku nie jest dla kapituły zadaniem prostym. Wszystkie zaprezentowane rozwiązania cechują się funkcjonalnością i znajdują szerokie zastosowanie zarówno w warsztatach naprawczych, jak i podczas produkcji samochodów.