Auta na LPG w rajdach

AC
13.3.2017

Rajdy samochodowe zyskują na popularności nie tylko wśród kierowców, ale również żądnych emocji kibiców. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w tym widowisku sportowym biorą również udział auta z instalacją gazową, co jeszcze jakiś czas temu było zakazane.

Jeszcze kilka lat temu przepisy Polskiego Związku Motorowego (PZM) wyraźnie informowały o zakazie startu w rajdach samochodowych dla aut z zamontowaną butlą LPG. Do zawodów dopuszczane były więc samochody z instalacją autogaz, jednak konieczne było demontowanie zbiornika. Zakaz ten dotyczył takich imprez samochodowych jak Sprint, Super Sprint oraz KJS, a także innych, bazujących na ogólnych przepisach KJS. Część osób jednak nie wie, że sytuacja ta uległa zmianie w marcu 2012 roku, kiedy to przepisy zostały zmienione.

Zakaz startu w zawodach dla aut wyposażonych w butle LPG prawdopodobnie związany był z krążącym mitem o wybuchu podczas zderzenia samochodów, co oczywiście nie jest prawdą. Co więcej, auta na gaz doskonale sprawdzają się podczas zawodów samochodowych, czego potwierdzeniem są osiągnięte przeze mnie wyniki w poprzednim sezonie rajdowym. W tym roku również dam gazu na LPG – mówi Marcin Dziewiątkowski, kierowca rajdowy STAG Rally Team, zdobywca II miejsca w cyklu Samochodowych Mistrzostw Białegostoku 2016.

Potencjalne niebezpieczeństwo w trakcie kolizji samochodów to nie jedyny mit na temat aut z instalacjami LPG. Wielu kierowców jest również zdania, że po montażu systemu zostaje zmniejszona dynamika jazdy, co w przypadku rajdów samochodowych jest bardzo istotne.

Nie ma wątpliwości, że nieodpowiednio dobrane oraz zamontowane instalacje gazowe powodują straty mocy silnika przy zasilaniu gazem LPG. Warto jednak wiedzieć, że jeżeli zdecydujemy się na instalację wyższej klasy, której montaż będzie miał miejsce w wyspecjalizowanym warsztacie, wówczas mamy gwarancję doskonałej dynamiki jazdy, analogicznie jak przy benzynie czy oleju napędowym – tłumaczy Marcin Dziewiątkowski.

Warto wspomnieć, że chociaż PZM zniósł przepisy zakazujące dopuszczenia do zawodów aut wyposażonych w butlę LPG, niektóre kluby sportowe, w organizowanych przez siebie imprezach, wciąż dodają w regulaminie uzupełniającym zapis o konieczności demontażu butli. Mimo to, w związku ze wzrostem świadomości społeczeństwa na temat bezpieczeństwa systemów autogaz, zapisy te mają szansę zostać wyparte na stałe.

Źródło: AC

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę