(Bez)błędny dobór nowych amortyzatorów

Dobór nowych amortyzatorów Bilstein
2.11.2021

Katalog doboru na stronie bilstein.com usprawnia znalezienie odpowiedniej referencji amortyzatorów i elementów zawieszenia. Dysponowanie niepełnymi danymi naprawianego samochodu może przyczynić się do uzyskania błędnego wyniku.

Od lat 60. ubiegłego wieku marka BILSTEIN specjalizuje się w projektowaniu i produkcji amortyzatorów i elementów zawieszenia. Od tego czasu katalog referencji jest stale powiększany nie tylko o fabryczne zamienniki z serii Replacement, ale też alternatywne rozwiązania Performance. Są one zgodne z dopuszczeniami koncernów samochodowych w granicach dalszej modyfikacji. Daje to kierowcy znacznie większy wybór, ale ich dopasowanie do konkretnego egzemplarza pojazdu nie zawsze jest jednoznaczne.

– Katalog BILSTEIN obejmuje dziś ponad 100 tysięcy pozycji, zarówno do współczesnych, jak i starszych wiekiem pojazdów. Odnalezienie właściwej, ułatwia ogólnodostępny katalog on-line, który prowadzi niemal krok po kroku. Wstępnym zawężeniem wyników może być ustalenie z właścicielem pojazdu czy decyduje się na serię Replacement, czy Performance. Ale i wówczas otrzymany numer referencji może okazać się błędny, a dostarczony element nie będzie pasować w miejsce zdemontowanego – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki BILSTEIN w Polsce.

Dlaczego tak się dzieje? Powodem może być pewne uproszczenie procesu wyszukiwania nawet przez doświadczonego mechanika, jak też złożona oferta wariantów niektórych producentów samochodów. Dlatego warto dysponować dokładnymi danymi - poza marką, modelem, rokiem produkcji i rodzajem nadwozia - serwisowanego pojazdu. Ich uzupełnieniem powinna być wiedza o pojemności i mocy silnika, skrzyni biegów, rodzaju osi, napędu, rozwiązania zastosowanego w budowie zawieszenia, a nawet wersji wyposażenia.

Nawet w dwóch identycznie wyglądających modelach samochodu mogą być użyte na przykład albo klasyczne amortyzatory albo kolumny McPhersona albo konstrukcje do układu o zmiennej sile tłumienia. Co więcej, różnice sprowadzają się także do średnicy osadzenia, długości skoku koła, bądź sprężyny czy dopuszczonego obciążenia osi. W przypadku niektórych producentów można posiłkować się specjalnym, umieszczonym na tabliczce znamionowej, kodzie.

Wskazana przez wyszukiwarkę BILSTEIN referencja zawiera też informacje dotyczące zawartości opakowania. W jednym przypadku mogą to być kompletne zestawy, w innym należy zamówić osobno elementy górnego mocowania, osłony czy odboje. Przeoczenie tego etapu weryfikacji wydłuży czas pobytu samochodu w warsztacie.

– Naturalnie amortyzatory należy wymieniać, a więc i zamawiać parami do tej samej osi. Niemniej tu czyha pewna pułapka. Na przykład przy kolumnach McPherson mamy lustrzane mocowania dla lewej i prawej strony. W katalogu są to dwie różne referencje – dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa.

Źródło: Bilstein

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę