Co oprócz opon warto wymienić przed zimą?

Valeo
20.11.2015

Wymiana opon na zimowe to świetna okazja, by ocenić stan klocków hamulcowych. Jeśli są zużyte, nie gwarantują skutecznego hamowania w awaryjnej sytuacji i wtedy nawet najlepsza zimowa opona nie zapobiegnie wypadkowi.

Opony zimowe gwarantują doskonałą przyczepność samochodu do nawierzchni, ale to właśnie układ hamulcowy rozprasza całą energię pojazdu umożliwiając jego zatrzymanie. Najszybciej zużywającym się elementem tego układu są współpracujące z tarczami – klocki hamulcowe.

Nie ma żadnego sposobu przewidzenia żywotności klocka hamulcowego. To nie olej, który wymieniamy po określonym przebiegu auta lub co rok czy dwa lata. Wszystko zależy od sposobu eksploatacji samochodu przez kierowcę. Dlatego właśnie wymiana opon to okazja, by ocenić stan okładzin ciernych klocka. Profesjonalny mechanik sam zwróci na to uwagę i poinformuje klienta o konieczności wymiany klocków hamulcowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by i kierowca rzucił na nie okiem. Nie potrzeba tu żadnej specjalistycznej wiedzy. Grubość okładziny ciernej nowego klocka wynosi około 1 cm, a klocki trzeba wymienić (koniecznie komplet na jednej osi!), gdy grubość ta spadnie do 2-3 mm. Widać to wyraźnie gołym okiem.

A gdy trzeba wymienić?

Na bezpieczeństwie nie wolno oszczędzać, co nie oznacza, że produkty dostępne na rynku w przystępnej cenie są wątpliwej jakości. Wszystko zależy od ich producenta. Dobrym przykładem są klocki hamulcowe First oferowane przez Valeo. Valeo dostarcza swoje wyroby producentom samochodów, którzy montują je w autach wyjeżdżających z fabryki.

Gama produktów First (obejmuje również wycieraczki do szyb) stanowi atrakcyjną alternatywę cenową dla właścicieli kilkuletnich i starszych pojazdów. Klocki hamulcowe First są tańsze od klocków z logo producenta pojazdu, a jednocześnie nadal są to „części oryginalne”, zgodnie z definicją zawartą w przepisach Unii Europejskiej (rozporządzenie KE 461/2010).

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę