Co warto sprawdzić w aucie wraz z wymianą opon?

Bilstein
6.11.2015

Sezonowa wymiana opon jest dobrą okazją do przyjrzenia się elementom samochodu, których nie widzimy na co dzień. W trakcie tej czynności warto obejrzeć m.in. amortyzatory.

Wszystkie podzespoły i części samochodu podlegają stopniowemu zużyciu. W wielu przypadkach trudno to zauważyć, bowiem podczas codziennej jazdy nie jesteśmy w stanie wychwycić różnic. Po prostu również i my stopniowo przyzwyczajamy się do tego. Idealnym przykładem są amortyzatory, które - o ironio - wpływają na komfort naszej podróży.

- Teoretycznie można określić okres żywotności amortyzatorów samochodowych, jednak w praktyce każdy przypadek bywa inny. Składa się na to bardzo wiele czynników - od ogólnego stanu technicznego pojazdu, poprzez styl naszej jazdy, do rodzaju dróg, po których jeździmy - twierdzi Andrzej Chmielewski, doradca techniczny IHR - Nie przykładamy jednak do nich większej wagi, w pewnym stopniu jedynym sprawdzianem jest okresowy przegląd samochodu w stacji kontroli pojazdów. Niezależnie od niego warto przyjrzeć się amortyzatorom jeszcze dwa razy w roku podczas sezonowej zmiany opon.

Kontrola, o co możemy poprosić pracownika zakładu wulkanizacji, sprowadza się przede wszystkim do wzrokowej oceny ich stanu. Pierwszym, i poważnym, objawem, że coś jest nie tak, będą zabrudzenia spowodowane wyciekiem oleju. Będzie to świadczyć o utracie właściwości amortyzatora, co w praktyce czyni go bezużytecznym elementem, i należy go niezwłocznie wymienić. Trzeba przy tym pamiętać o podstawowej zasadzie, że robimy to zawsze parami na tej samej osi.

Nieco trudniej sprawdzić stan zużycia amortyzatorów gazowych, w których de facto również znajduje się olej. Stąd też i na ich obudowie mogą pojawić się wycieki. Ale nie zawsze tak będzie, dlatego sami musimy wyczuć zmianę zachowania samochodu na drodze. Najczęstsze objawy - co dotyczy również amortyzatorów olejowych - to kołysanie nadwozia, wibracje w układzie kierowniczym, czy twarde dobijanie i opadanie zawieszenia. Możemy to również ocenić po stanie zdejmowanych opon letnich. Nierównomiernie zużyty bieżnik będzie wskazywać na nieprawidłowości w działaniu konkretnego amortyzatora.

- Uczucie nurkowania samochodu podczas hamowania również może być objawem niesprawnego amortyzatora. Ma to szczególne znaczenie przede wszystkim na mokrej bądź śliskiej nawierzchni - dodaje Andrzej Chmielewski - Amortyzator nie tylko zapewnia komfort podróży, ale jest głównym łącznikiem samochodu z drogą. Jeśli będzie niesprawny, to nawet najlepsze opony zimowe nie zagwarantują nam optymalnej przyczepności i znacznie wydłużą drogę hamowania.

Źródło: Bilstein

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę