Czysty parownik to podstawa

Czysty parownik to podstawa Adobe Stock – Chartphoto
Bogdan Kruk
10.4.2024

Czyszczenie parownika w układzie klimatyzacji pojazdu jest niezbędne w zapewnieniu optymalnego działania systemu chłodzenia oraz wysokiej jakości powietrza w kabinie. Jednak aby zapewnić kierowcy i pasażerom nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo podróży, konieczna jest profesjonalna dezynfekcja tego elementu.

  • Znaczenie parownika dla komfortu użytkowników pojazdy oraz dla sprawnego działania całego ukladu klimatyzacji. 
  • Bezpośredni dostęp do parownika i możliwość jego wyczyszczenia kluczowe podczas wykonywaniu serwisu klimatyzacji. 
  • Jak przeprowadzać prace czyszczące, gdy nie ma bezpośredniego dostępu do parownika? 

Klimatyzacja samochodowa to jeden z intensywniej eksploatowanych elementów niemal wszystkich nowych pojazdów. Niezależnie od pory roku czy warunków pogodowych kierowcy często ją uruchamiają, aby zapewnić sobie i pasażerom komfortową podróż.

Jej niezawodność jest kluczowa nie tylko w upalne dni, gdy zapewniamy sobie optymalną temperaturę powietrza w kabinie pojazdu, ale także w okresie jesienno-zimowym, gdy konieczne jest osuszanie szyb z wilgoci

Jednak aby klimatyzacja pozostała w pełni sprawna i skuteczna w działaniu, konieczne jest regularne przeprowadzanie konserwacji oraz czyszczenie jej elementów.

Jednym z kluczowych elementów samochodowej klimatyzacji jest parownik, który także ulega zanieczyszczeniu oraz wymaga dokładnego oczyszczenia i dezynfekcji. Element ten odpowiada za:

  • schłodzenie ciepłego powietrza z kabiny pojazdu,
  • oraz osuszenie go z wilgoci.

Podczas całego procesu wilgoć osadza się na żebrach parownika, co może prowadzić do powstania w tych miejscach wilgotnego mikroklimatu, sprzyjającego rozwojowi grzybów i pleśni.

Szkodliwe związki i patogeny 

Powstałe w tym środowisku szkodliwe związki i patogeny charakteryzują się nieprzyjemnym zapachem, który często jest odczuwalny po uruchomieniu klimatyzacji w starszym pojeździe. Szkodliwe są nie tylko żywe mikroorganizmy, ale także wydzielane przez grzyby i pleśnie toksyny oraz alergizujące pozostałości.

Tak zanieczyszczone powietrze jest wtłaczane do kabiny pojazdu, sprzyjając zachorowaniom oraz nasileniu objawów chorób u kierowcy i pasażerów. Zanieczyszczenia stanowią potencjalne zagrożenie dla zdrowia zwłaszcza dla dzieci, osób starszych, uczulonych na alergeny oraz chorych na astmę i na inne choroby układu oddechowego.

Bezpośredni dostęp do parownika

Aby zapewnić czyste i bezpieczne powietrze w kabinie pojazdu, niezbędna jest:

  • regularna wymiana filtra kabinowego,
  • konserwacja
  • i dezynfekcja systemu klimatyzacji.

Czyszczenie parownika nie jest łatwe, dlatego ważne, aby te czynności były wykonywane przez wykwalifikowanych mechaników w odpowiednio wyposażonym warsztacie samochodowym. Kluczowe znaczenie dla skutecznego serwisu klimatyzacji ma bezpośredni dostęp do parownika i możliwość jego wyczyszczenia.

Metody czyszczenia, które nie wymagają bezpośredniego dostępu do parownika, nie są wystarczająco dokładne ani nie dają pewności skutecznego usunięcia wszystkich zanieczyszczeń.

Czyszcznie parownika bez jego demontażu może być wykonane jedynie przy bezpośrednim dostępie do jego rdzenia i przy zastosowaniu specjalistycznych preparatów do czyszczenia klimatyzacji.

Przed zakupem środka do usuwania zanieczyszczeń i osadów z parownika warto sprawdzić, czy preparat zawiera instrukcję dotyczącą uzyskania dostępu do parownika w danym pojeździe.

Zlokalizuj parownik klimatyzacji

Parownik klimatyzacji w pojazdach osobowych zazwyczaj umieszczony jest w trudno dostępnym miejscu, najczęściej przy ścianie przeciwpożarowej, która oddziela przedział pasażerski pojazdu od komory silnika.

W obudowie z tworzywa sztucznego znajduje się parownik wraz z wentylatorem nawiewu. Zdemontowanie dmuchawy stanowi najlepszy sposób na uzyskanie dostępu do rdzenia parownika klimatyzacji.

Znajdź rdzeń parownika

W większości samochodów rdzeń parownika zawiera rezystor sterujący prędkością wentylatora, który jest zamontowany z boku lub na górze parownika. Zdemontowanie go pozwoli uzyskać lepszy dostęp do rdzenia parownika, ułatwiając proces jego czyszczenia i konserwacji.

Zastosuj środek czyszczący

Po zlokalizowaniu rdzenia parownika pojazdu można przystąpić do usuwania zanieczyszczeń. Korzystając z pistoletu ciśnieniowego lub sondy, należy równomiernie rozprowadzić preparat na rdzeniu parownika, pamiętając o dokładnym pokryciu całej powierzchni.

Większość specjalistycznych środków czyszczących ma postać piany, która doskonale przylega do czyszczonych elementów parownika. Po równomiernym pokryciu całej powierzchni pianką czyszczącą należy pozostawić ją na ok. 30–60 min, aby dać jej czas na efektywne działanie.

Po upływie tego czasu pianka ulegnie rozpuszczeniu i wypłynie przez otwór spustowy.
Specjalistyczne preparaty do czyszczenia klimatyzacji są skuteczne w:

  • usuwaniu zanieczyszczeń,
  • osadów z parownika oraz biofilmu zbudowanego z mikroorganizmów (grzybów, bakterii),
  • dodatkowo eliminują nieprzyjemne zapachy, które mogą się rozwijać z powodu pleśni i bakterii.

Środkiem dezynfekcyjnym można także spryskać kanały wentylacyjne. Trzeba jednak bardzo uważać z dozowaniem, aby płyn nie przedostał się w niewłaściwe miejsca.

Decydując się na preparat, należy zwrócić uwagę na jego skład, który powinien być przyjazny dla zdrowia osób wykonujących czyszczenie i dla środowiska. Ponadto preparat nie może być szkodliwy dla parownika, który może być wykonany z aluminium lub miedzi.

Spłucz czystą wodą

Po całkowitym spłukaniu piany lub płynu konieczne jest przepłukanie rdzenia parownika czystą wodą. Najlepiej wykonać to przy użyciu węża z wodą, należy jednak pamiętać, że nie powinno się używać dużego ciśnienia.

Do spłukiwania wystarczy lekki strumień wody. Niektórzy mechanicy preferują użycie ręcznego spryskiwacza z dyszą natryskową.

Uszczelnij obudowę

Po wyczyszczeniu i przepłukaniu wszystkich elementów konieczne jest ich ponowne zamontowanie. Jeżeli wentylator dmuchawy został wyjęty, należy go z powrotem zainstalować. W przypadku wykonania jakichkolwiek otworów w obudowie parownika należy je zabezpieczyć za pomocą odpowiedniego uszczelniacza.

Gdy wszystkie elementy zostaną zmontowane, a otwory uszczelnione, można uruchomić pojazd i pozostawić go na ok. 30 min z włączonym ogrzewaniem oraz z dmuchawą ustawioną na najwyższym biegu, aby mokre powierzchnie zostały całkowicie wysuszone.

Zamontuj i podłącz blok rezystora

Ostatnim krokiem jest montaż bloku rezystora i sprawdzenie, czy został on zamocowany we właściwej pozycji. Warto również pamiętać, że podczas przemywania rdzenia parownika po zakończonym czyszczeniu należy upewnić się, że woda nie dostała się na inne elementy.

W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nawet po uruchomieniu nagrzewnicy przez 30 min nie zostaną one dokładnie wysuszone, co może prowadzić do uszkodzenia układu klimatyzacji.

Brak bezpośredniego dostępu do parownika

Przy braku bezpośredniego dostępu do rdzenia parownika konieczny jest demontaż parownika. Pierwszym krokiem jest opróżnienie układu klimatyzacji z czynnika chłodzącego. Następnie można wyjąć parownik z pojazdu, a po dokładnym zabezpieczeniu złączy przystąpić do jego oczyszczenia.

Po przepłukaniu czystą wodą i osuszeniu parownik można ponownie zainstalować w pojeździe. Czyszczenie parownika poza samochodem umożliwia dokładniejsze i skuteczniejsze umycie jego rdzenia oraz eliminuje konieczność stosowania preparatów o ograniczonej penetracji.

Czyszczenie parownika klimatyzacji jest kluczowym elementem utrzymania wysokiej jakości powietrza w kabinie pojazdu oraz gwarancją zachowania sprawności działania systemu klimatyzacji. Regularne czyszczenie parownika pozwala:

  • usunąć nagromadzone zanieczyszczenia,
  • bakterie
  • i grzyby, które mogą powodować nieprzyjemne zapachy i negatywnie wpływać na zdrowie pasażerów.

Dzięki czyszczeniu parownika można także poprawić efektywność chłodzenia i ogrzewania w samochodzie oraz zapobiec ewentualnym awariom systemu klimatyzacji.

Dlatego regularna konserwacja parownika jest istotnym elementem utrzymania sprawnego działania układu klimatyzacji oraz dobrego stanu technicznego pojazdu.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę