Elastycznie, ale nie do końca

Grupa PSA
21.12.2019

Przewód hamulcowy doprowadza płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem do zacisków hamulcowych lub cylinderków hamulcowych. Jego elastyczne wykonanie zapewnia połączenie podwozia ze zwrotnicami, wahaczami i pozostałymi elementami ruchomymi zawieszenia.

Elastyczny przewód hamulcowy jest wzmocnioną, wielowarstwową rurką, przez którą przepływa płyn hamulcowy pod ciśnieniem. Rurka ta składa się z dwóch warstw gumy, między którymi umieszczone jest zbrojenie. Przewody hamulcowe są jednymi z najważniejszych elementów układu hamulcowego. Z tego powodu muszą być testowane zgodnie z surowymi normami. Podstawowymi kryteriami, jakie muszą spełniać elastyczne przewody hamulcowe są:

  • odporność na korozję,
  • doskonała wytrzymałość na ugięcia dynamiczne,
  • wysoka odporność na temperaturę,
  • szczelność połączeń,
  • wytrzymałość na rozciąganie.

W celu sprawdzenia odporności przewodu elastycznego na drgania producenci przeprowadzają test „whip” weryfikujący wytrzymałość przewodów w pojeździe.

Parametry testu:

  • 800 obr./min,
  • jedna strona nieruchoma i jedna obracająca się po średnicy 203,2 mm,
  • ciśnienie: 16 barów,
  • długość mierzona między częściami (regulacja redukcji): 44,5 mm,
  • czas trwania testu: 35 godzin.

Warunki wymiany

Elastyczne przewody hamulcowe muszą być regularnie sprawdzane, gdyż jakikolwiek wyciek może prowadzić do ubytku płynu hamulcowego, a tym samym obniżenia skuteczności hamowania. Pojawienie się pęknięcia, wybrzuszenia czy wycieku oznacza konieczność natychmiastowej wymiany przewodu. Przewód może też zostać wymieniony zapobiegawczo podczas wstępnej kontroli przed badaniem technicznym.

Przy każdorazowej wymianie przewodów elastycznych należy skontrolować stan połączeń stożkowych, a także miejsce pracy przewodów. Szczególnie ważne jest, czy nie ocierają się one o elementy ruchome i nieruchome pojazdu. Jeśli dotykają takich elementów, to w miejscach styku przewodu z nimi powinna znajdować się gumowa nakładka. Po wymianie przewodu elastycznego należy zawsze odpowietrzyć układ hamulcowy. Najlepszą praktyką jest dodatkowa wymiana płynu hamulcowego, ponieważ ekspozycja na powietrze może prowadzić do jego zawilgocenia, co znacząco obniża temperaturę wrzenia i może prowadzić do korozji wewnętrznej przewodów hamulcowych.

Jeżeli na powierzchni metalowych króćców przewodu elastycznego zauważalne będą ślady zaawansowanej korozji, przewody należy wymienić. Korozja metalowych końcówek przewodów może przyczynić się do wycieku płynu hamulcowego. Metalowe elementy przewodów korodują także od wewnątrz na skutek obecności wody w płynie hamulcowym, dlatego zaleca się wymianę płynu hamulcowego maksymalnie co dwa lata.

Na skutek oddziaływania wilgoci i temperatury płynu hamulcowego materiał elastycznego przewodu hamulcowego (guma) ulega degradacji. Także warunki atmosferyczne, promienie UV, sól oraz uszkodzenia mechaniczne przyczyniają się do ich zużycia. W skrajnym przypadku guma może ulec pęknięciu, co prowadzi do utraty płynu hamulcowego. Niekiedy może dojść także do uszkodzenia zbrojenia przewodu, co skutkuje spadkiem skuteczności hamowania i powstawaniem na przewodzie charakterystycznych wybrzuszeń.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę