Jak Ford buduje samochody elektryczne?

Ford ma ambitny plan transformacji na samochody elektryczne Ford

Ford ma ambitny plan, aby stanąć na czele rewolucji pojazdów elektrycznych. Obecnie jest na dobrej drodze do osiągnięcia docelowej rocznej produkcji 600 000 pojazdów elektrycznych na całym świecie do końca 2023 r., a do końca 2026 r. – 2 milionów. 

  • Ford wcisnął gaz do dechy i ma ambitny plan transformacji na samochody elektryczne.
  • Łączne inwestycje z tym związane tylko do 2026 roku przekroczą 50 miliardów dolarów, obejmując budowę nowych kompleksów produkcyjnych. Wszystko odbywa się z maksymalną dbałością o lokalny ekosystem i zaangażowaniem w regionalne społeczności. 
  • W Europie Ford prezentuje kolejne modele z ekscytującej elektrycznej gamy samochodów, a elektryczna ofensywa Forda w Europie obejmuje wiele krajów, w tym także Polskę.   

Szacuje się, że do 2030 r. pojazdy elektryczne będą stanowiły połowę sprzedaży Forda – w Europie 100% samochodów osobowych ma być całkowicie elektrycznych do 2030 r., a 100% lekkich pojazdów użytkowych ma być zeroemisyjnych do 2035 r. W jaki sposób producent ma zamiar spełnić ten niezwykle ambitny plan?

Plan poza elektryfikacją legendarnych modeli Forda w postaci Mustanga Mach-E, F-150 Lightning i E-Transita zawiera także stworzenie nowych ikon, które będą konkurencyjne w kluczowych segmentach rynku. Cała linia modelowa ma być atrakcyjna i prosta w odbiorze, co spotyka się z zainteresowaniem klientów. Idealnym przykładem jest F-150 Lightning, który został momentalnie pokochany przez Amerykanów, a niedawno okazało się, że będzie oferowany także na niektórych rynkach w Europie.

Ogromne inwestycje i dbałość o wartości

Sto lat po wybudowaniu przez Forda fabryki w Rouge, cały rynek przechodzi transformację na samochody elektryczne. Ford bierze to do siebie naprawdę poważnie, czego dowodem są choćby inwestycje o wartości 11 mld dolarów w dwa kampusy – BlueOval City i BlueOval SK. Łącznie w latach 2022-2026 Ford zainwestuje w pojazdy i elektryczne i akumulatory ponad 50 miliardów dolarów. 

W BlueOval City w Tennessee trwają pracę ziemne, a zaawansowany kompleks produkcyjny będzie służył do montażu kolejnych modeli elektrycznych oraz zaawansowanych baterii. W kompleksie zatrudnionych będzie około 6 tys. osób, a pracę rozpocznie on w 2025 r. BlueOval SK Battery Park w Kentucky, w którym pracę znajdzie kolejnych 5 tys. osób, jest nie mniej ważny, bowiem będzie dostarczał akumulatory do przyszłych samochodów elektrycznych.

Co istotne, zakład w Tennessee został zaprojektowany tak, aby był neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i nie wysyłał żadnych odpadów na wysypiska. Ambitnym celem jest funkcjonowanie kompleksu w taki sposób, aby spełniał lub przewyższał wydajność lokalnego ekosystemu. W tym celu np. oczyszczone ścieki będą wykorzystywane do produkcji, by zminimalizować pobór słodkiej wody.

Ford Ion Park, globalne centrum baterii w południowo-wschodnim Michigan, ma zostać otwarte w 2023 r. Przyspieszy ono badania i rozwój w zakresie technologii baterii i ogniw akumulatorowych. W tym miejscu najnowocześniejszy sprzęt będzie wykorzystywany do pilotowania nowych technik produkcyjnych, które pomogą firmie szybko testować i skalować projekty ogniw akumulatorowych z wykorzystaniem nowatorskich materiałów.

Od rekrutacji do rozwoju talentów Ford chce opierać się na bardzo ważnych wartościach – różnorodności, sprawiedliwości oraz integracji. Lokalne społeczności, mają nie tylko znaleźć pracę w zakładach Forda, ale także korzystać z tych inwestycji. Ford pracuje nad tym, aby nie tylko zaangażować się w lokalne społeczności, ale także je wzbogacać. W Kentucky Ford współpracuje z lokalnymi społecznościami od ponad 100 lat, więc wie, jak to robić.

W Rouge Electric Vehicle Center Ford zainwestował łącznie 950 milionów dolarów i stworzył 750 miejsc pracy. W pięciu zakładach Forda w Michigan powstało natomiast 1 700 nowych miejsc pracy.

Gigantyczne zmiany także w Europie

Ford czyni istotne postępy w kierunku elektrycznej przyszłości w Europie, gdzie zakłada stworzenie ekscytującej linii pojazdów elektrycznych, w tym m.in. elektryczną wersję popularnego Forda Puma. Niedawno ogłoszone zostały zupełnie nowe, elektryczne modele: Explorer, E-Transit Courier i E-Transit Custom, które dołączą do jeżdżących już po drogach Mustanga Mach-E i E-Transita.

Do połowy 2026 r. 100% gamy pojazdów osobowych Forda w Europie będzie można kupić w wersji w pełni elektrycznej albo hybrydowej plug-in, a do 2030 r. w pełni elektrycznej. Do 2024 r. także pojazdy użytkowe Forda będą dostępne w wersji elektrycznej albo hybrydowej plug-in, a do 2030 r. mają one stanowić 2/3 sprzedaży. Wszystkie użytkowe pojazdy Forda mają być zeroemisyjne do 2035 r. Warto zauważyć, że cały proces odbywa się w związku z rynkowym popytem. W 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych Forda rosła w tempie dwukrotnie szybszym niż cała branża. Co istotne, ponad 60% stanowili nowi dla Forda klienci. 

Widać to także w Polsce – zarówno Mustang Mach-E, jak E-Transit mogą pochwalić się tytułami najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego w Polsce w wybranych miesiącach ogółem. Oba modele mają w swoim dorobku takie sukcesy na całym świecie, a Mustang Mach-E jest już obecny niemal w 40 krajach na całym świecie.

Centrum transformacji w Europie stanowi kilka kompleksów produkcyjnych. Główna siedziba europejskiego oddziału Ford Model E znajduje się w  Kolonii. To tam dzięki przebudowie zakładu za 2 miliardy dolarów pod koniec bieżącego roku rozpocznie się produkcja elektrycznych samochodów osobowych.

W zakładzie w Krajowie w Rumunii, gdzie obecnie produkowany jest Ford Puma, już w 2024 r. będą powstawać trzy kolejne modele. To elektryczne wersje Forda Pumy, Transita Couriera i Tourneo Couriera. Kompleks będzie wykorzystywać doświadczenie Ford Otosan, z którego fabryki w Turcji już zjeżdżają E-Transity. Popyt na samochody jest tak duży, że spółka zainwestuje 2 mld euro w zwiększenie mocy produkcyjnych, co wygeneruje 3 000 nowych miejsc pracy. 

Swoje miejsce w transformacji marki znajdzie także zakład w Walencji. Samochody hybrydowe i elektryczne mogą być produkowane tam jeszcze w tej dekadzie, co pozwala na zbudowanie europejskiej sieci rentownych kompleksów produkcyjnych.

Przejście Forda na elektryczną przyszłość w Europie wiąże się również z zakładami produkującymi baterie do samochodów elektrycznych. Zakład w Turcji ma rozpocząć pracę w połowie dekady, a jego wydajność ma wynosić od 30 do 45 gigawatogodzin. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że baterie do elektrycznych Fordów są produkowane także w Polsce – w zakładzie LG Energy Solution Wrocław.

W Wielkiej Brytanii Ford zainwestował natomiast 125 mln funtów w zakład Halewood zwiększając moce produkcyjne i umożliwiając przekształcenie go w fabrykę komponentów do samochodów elektrycznych. Elektryczne jednostki napędowe z Halewood docelowo znajdą się w 70% samochodów elektrycznych Forda sprzedawanych w Europie do 2026 r. 

Źródło: Ford

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę