Jesteśmy szóstym rynkiem oponiarskim w Europie

Faktem jest, że Polacy wymieniają opony na zimowe. Nie wszyscy, ale przynajmniej część. Jeśli jednak już wymieniają, wydają na nie coraz więcej pieniędzy, decydując się na produkty lepsze jakościowo, tj. z klasy średniej lub premium.

W ubiegłym roku w Europie sprzedano blisko 197 mln sztuk opon do samochodów osobowych. Z wynikiem 9,576 mln sztuk Polska jest szóstym rynkiem oponiarskim w Europie, a jeśli chodzi o opony zimowe, to nawet trzecim.
Jednak – jak podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego – w ubiegłym roku w konsekwencji późnej i łagodnej zimy spadek sprzedaży opon zimowych aż o blisko 13% położył się cieniem na rocznym wyniku branży. Sprzedaż opon spadła o 2% w stosunku do 2013 r. Samych opon zimowych sprzedało się ok. 4,7 mln sztuk w porównaniu do 5,4 mln sztuk rok wcześniej.
Udział procentowy opon letnich i zimowych jest mniej więcej równy 50%. To, co nasz kraj odróżnia od reszty Europy, to znaczny udział opon budżetowych stanowiący blisko 48%, zaś opony ze średniej półki to mniej więcej po 25% rynku. Poza Polską to właśnie opony marek premium mają blisko 50-proc. udział w rynku.
Dane portalu Oponeo.pl pokazują jednak, że po ostatnich latach spadku w sprzedaży opon sytuacja powoli się stabilizuje, a sprzedaż opon wzrasta. Sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów w 2014 r. była wyższa niż w roku 2013 - opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, ciężarowe o 4%, a motocyklowe aż o 6%.
Kluczowym momentem był pierwszy kwartał, kiedy to wzrosty dla wszystkich typów opon przekroczyły 10% (dla opon ciężarowych było to nawet 16%). Niestety, nie da się tego samego powiedzieć o drugiej połowie roku. Łączny spadek w stosunku do roku poprzedniego osiągnął poziom 3%. Najgorzej wypadł czwarty kwartał. Najprawdopodobniej wynikało to z łagodnej zimy i braku konieczności, w wielu miejscach Europy, wymiany opon na zimowe. Warto zaznaczyć, że sprzedaż opon motocyklowych, jako jedynych, była wyższa we wszystkich kwartałach 2014 roku w stosunku do roku 2013.

Coraz większe wymagania
Na polskim rynku obecne są produkty wszystkich największych producentów opon, takich jak Continental, Bridgestone, Michelin, Pirelli, Yokohama, Goodyear. Jak podkreśla Filip Fischer, ierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl, w minionym sezonie zimowym nasi klienci najczęściej wybierali opony marki Dębica, Nokian i Uniroyal. Wciąż dużą popularnością cieszą się opony marki Goodyear, ale coraz częściej kierowcy decydują się na opony takich marek, jak Zeetex czy Imperial.
– Dla Pirelli Polska, jako importera, lokalny rynek cechuje rosnący popyt na opony z wysokiego segmentu, a także rosnące wśród konsumentów wymagania co do jakości produktu i serwisu. Coraz mocniejsze samochody, o coraz lepszych osiągach wymagają bowiem opon o wyższych parametrach – wyjaśnia Roberto Traverso, marketing manager w firmie Pirelli. – Jako producent opon premium możemy pochwalić się bardzo dużymi udziałami w rynku zarówno w wyposażeniu fabrycznym, jak i w zakresie homologacji do samochodów z segmentu premium i prestiż. Taka sytuacja nas cieszy, ponieważ Pirelli zawsze kładło duży nacisk nie tylko na jakość produktu, lecz także na jakość obsługi w serwisie – dodaje.
Zdaniem przedstawiciela Pirelli, ubiegły rok był rokiem różnych przeciwstawnych trendów, które ostatecznie się zbliansowały. Z jednej strony lato przyniosło dobre wyniki sprzedaży opon letnich i – co najważniejsze – w tym duży udział opon premium. Zimowe opony odnotowały natomiast spadki z dwóch powodów. Pierwszy z nich, to opóźnienie sezonu spowodowane warunkami klimatycznymi, drugi to sytuacja polityczna na Wschodzie.
Jeśli chodzi o wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych, to w zakresie pierwszego wyposażenia w Europie Grupa Michelin zanotowała 3-proc. wzrost popytu. Rynek wymiany natomiast wzrósł nieco o 1%. Rynek opon zimowych był stabilny w ciągu roku, jednak ciepła pogoda jesienią spowodowała nagły i ostry spadek popytu, a w efekcie dealerzy zostali ze sporymi zapasami niektórych marek. W Europie Wschodniej rynkiem wstrząsnęły polityczne i ekonomiczne problemy w Rosji, których rezultatem był 3-proc. spadek rok do roku.

Serwisy sieciowe
Mimo iż w Polsce nie ma obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych, coraz więcej osób jednak wymienia ogumienie przed nadejściem zimy. Gdzie kupujemy opony? W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych, hipermarketach, na portalach internetowych, ale również w serwisach wulkanizacyjnych.
– Z naszego doświadczenia wynika, że klienci indywidualni coraz częściej wybierają serwisy należące do sieci – mówi Piotr Trzak, specjalista ds. marketingu i PR Partner Opony Polska. – Powierzając naprawę auta, chcemy, aby trafiło ono w ręce fachowca.

Serwisy sieciowe kojarzone są z wyższą jakością obsługi, co wynika ze wspólnych procedur i licznych szkoleń dla personelu. Należy dodać, że na naszym rynku cena wciąż pozostaje istotnym czynnikiem wyboru serwisu, a niezależne sieci są doskonałą alternatywą dla autoryzowanych stacji obsługi, szczególnie po wprowadzeniu unijnego rozporządzenia GVO, umożliwiającego naprawę nowych samochodów poza ASO bez utraty gwarancji.
Klienci flotowi przykładają do wyboru sieci serwisowej zdecydowanie większą uwagę. Wynika to ze specyfiki ich działalności i potrzeb. Tu nie wystarczy fachowa naprawa w dobrej cenie. Liczy się szybkość i kompleksowość całego procesu obsługi: dostępność produktów, centralne fakturowanie, zbiorcze raporty wspomagające managera w podejmowaniu decyzji, doradztwo techniczne itd.
Tomasz Drzewiecki, retail development director Premio, dodaje, że przynależność serwisu do sieci to dla klientów gwarancja, że serwisy te zachowują wysokie standardy, dbają nieustannie o jakość oferowanych produktów i usług. Z naszych badań wynika, że sieć Premio jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek na rynku i dzieje się tak nie bez powodu. Silnie inwestujemy w markę, m.in. w działania marketingowe, a jednym z przykładów może być ostatnia zimowa kampania telewizyjna oraz współpraca z Jerzym Dudkiem jako ambasadorem naszej sieci.

Szybko i wygodnie
Nabierającym coraz większego znaczenia miejscem zakupu opon staje się Internet. Zdaniem Filipa Fischera, kupując opony w tradycyjny sposób, klient musi się dostosować do dostępnej oferty i godzin otwarcia punktów sprzedaży. Istnieje jednak ryzyko, że nie dostaniemy w nich określonego rozmiaru czy wybranej marki ze względu na ograniczony wybór opon dostępnych na miejscu. Tymczasem sklepy internetowe starają się maksymalnie dostosować do klientów, aby zakupy były możliwie najszybsze i najwygodniejsze.
Zakupy przez Internet mają wiele zalet. Przede wszystkim nie jesteśmy ograniczeni przez godziny pracy sklepów czy też serwisów. W przypadku Oponeo w sezonach wymiany opon infolinia jest czynna całą dobę. Zakupu można zatem dokonać w każdej chwili. Sklepy internetowe oferują zdecydowanie większy wachlarz dostępnych opon, dodatkowo łatwo można porównać ceny poszczególnych modeli.
Nie bez znaczenia są także opinie innych klientów. W sumie około 50% klientów sklepów internetowych opiera swoją decyzję głównie na rekomendacjach znajomych oraz innych użytkowników. Zakup w sklepie internetowym eliminuje także problem stania w kolejce lub posiadania przy sobie sporej ilości gotówki. Zamówione opony może dostarczyć kurier – do domu lub od razu do partnerskiego serwisu wymiany opon.

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego
W ostatnich latach łagodniejsze zimy powodują zmniejszenie czujności kierowców w kwestii wymiany opon letnich na zimowe. A opony zimowe przecież są nie tylko na ośnieżoną drogę, ale także na każdą pogodę, kiedy temperatura spada poniżej 7°C. Niestety, część kierowców – ryzykując jazdę na zbyt twardym ogumieniu letnim – nie wymienia opon na te z miękką zimową mieszanką gumową dającą więcej bezpieczeństwa. Nawet w ostatnim tygodniu, odwiedzając serwis samochodowy, zauważyłem klientów jeżdżących na oponach letnich. Opony zimowe powinny być zakładane, kiedy temperatura spada poniżej 7oC, a nie kiedy spadnie pierwszy śnieg. Wtedy jest już za późno. Tej zimy jedynie w ciągu kilku dni temperatura przekroczyła ten próg, dlatego nie wpłynie to technicznie na wydłużenie bądź skrócenie okresu eksploatacji opon zimowych.

Sylwia Lewandowska -Klauza
Redaktor

Czy kupujesz opony przez Internet? Jeśli tak, napisz nam dlaczego wybierasz taką formę zakupu? www.autoexpert.pl/forum

fot. Oponeo.pl

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę