Kampania edukacyjna Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”

Michelin
19.10.2016

Tylko jedna czwarta kierowców wie, kiedy należy zmienić opony na zimowe.

Michelin Polska publikuje wyniki badania opinii i zachowań kierowców przeprowadzonego przez TNS Polska. Według podsumowującego go raportu tylko 24 proc. kierowców wie dokładnie, kiedy należy zmienić opony z letnich na zimowe. Blisko połowa polskich kierowców uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca, a nie od warunków atmosferycznych. Badanie zrealizowano w ramach kampanii edukacyjnej Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”, której celem jest zwrócenie uwagi na istotny aspekt bezpieczeństwa na drodze, jakim są opony i kontrola ciśnienia.

Według badania TNS Polska1 przeprowadzonego na zlecenie firmy Michelin Polska blisko połowa kierowców (46 proc.) uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca, a nie warunków atmosferycznych. I tak 25 proc. badanych wskazuje na październik, 20 proc. na listopad, zaś 1 proc. na grudzień. Dodatkowo 4 proc. kierowców uważa, że ogumienie zimowe należy zacząć stosować, gdy spadnie pierwszy śnieg, co według specjalistów jest zdecydowanie za późno. Tylko 24 proc. badanych podaje właściwą odpowiedź, czyli wymianę opon przy spadku temperatury poniżej 7 stopni C. To prawie 10 proc. więcej niż w roku 2014, gdy prawidłową odpowiedź znało jedynie 15 proc. kierowców.

Tak niewielka wiedza może wynikać z faktu, że systematycznie zmniejsza się liczba użytkowników dróg, którzy korzystają z dwóch kompletów ogumienia. W 2012 r. na oponach letnich i zimowych jeździło 91 proc. kierowców, w 2014 roku 88 proc. badanych, a obecnie ta grupa stanowi już 85 proc. Osoby, które nie zmieniają opon lub wybierają modele wielosezonowe, jako główny powód podają coraz łagodniejsze zimy oraz brak czasu i zapomnienie. Z myślą o tej grupie kierowców Michelin wprowadził na rynek innowacyjną, pierwsza na świecie letnią oponę z homologacją zimową MICHELIN CrossClimate.

W przypadku braku zmiany opon z letnich na zimowe, która jest naturalnym momentem sprawdzenia stanu ogumienia, ważna staje się samodzielna kontrola obejmująca również ciśnienie. W swojej kampanii „Ciśnienie pod kontrolą” (www.cisnieniepodkontrola.michelin.pl) firma Michelin edukuje kierowców i podkreśla wpływ prawidłowego ciśnienia w oponach na:

  • bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność, krótszą drogę hamowania i mniejsze ryzyko pęknięcia opony;
  • trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;
  • ekonomię i ekologię jazdy poprzez mniejsze zużycie paliwa o około 0,3 l na 100 km.

Tegoroczna akcja „Ciśnienie pod kontrolą” zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt – nierównomierne zużycie bieżnika, które może sygnalizować jazdę na nieprawidłowym ciśnieniu. Warto zatem pamiętać, że jazda na zbyt niskim ciśnieniu powoduje szybsze zużywanie się bieżnika przy jego zewnętrznych krawędziach, natomiast na zbyt wysokim – w jego środkowej części. Właśnie dlatego w tym roku kampania edukacyjna Michelin odbywa się pod hasłem „Zostawiaj dobre ślady!”.

1Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Michelin Polska w czerwcu 2016 r. na reprezentatywnej grupie czynnych kierowców za pomocą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.

Źródło: Informacja prasowa Michelin

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę