Łożyska bezołowiowe do silników pojazdów ciężarowych

1.12.2014

Aktualnie nie ma przepisów ograniczających wykorzystanie ołowiu do produkcji łożysk pojazdów ciężarowych. Jednak w przypadku pojawienia się takich wymogów prawnych, Federal-Mogul będzie mógł w łatwy sposób wykorzystać swoje duże doświadczenie w dziedzinie produkcji bezołowiowych łożysk pojazdów lekkich.

Poza korzyściami dla środowiska, materiały bezołowiowe pozwalają uzyskać wyższą wytrzymałość materiałową.
- Nasze łożyska bezołowiowe posiadają podłoże najwyższej jakości, wykonane z odlewu lub materiałów spiekanych. Chcąc zapewnić niezawodne rozwiązania dla łożyska wału obciążonego do 95 MPa i wymagającego zastosowania powłoki bezołowiowej, sięgamy po rozwiązania alternatywne, takie jak nasza powłoka polimerowa IROX® – wyjaśnia Joachim Häring z Federal-Mogul Bearings, Europe. - IROX może być używany jako udoskonalenie wysokowytrzymałego aluminium, zapewniając w razie potrzeby optymalizację nośności i odporność na zużycie – dodaje.

Uzyskanie doskonałej wydajności łożyska wymagało od Federal-Mogul zastosowania najbardziej zaawansowanych rozwiązań – spektroskopii rentgenowskiej EDX (energy dispersive x-ray) i skaningowej mikroskopii elektronowej SEM. Dodatkowo, przeprowadzono badania elastohydrodynamiczne EHD lub analizę metodą elementów skończonych FEM (Finite Element Methods) w celu optymalizacji łożyska ślizgowego i jego otoczenia. Wraz z rozwojem bezołowiowych materiałów do produkcji łożysk, konieczne było uruchomienie nowych procesów produkcyjnych i metod testowych, w tym testów zużycia.

Pierwsze łożyska bezołowiowe Federal-Mogul dla pojazdów ciężarowych są produkowane seryjnie na zlecenie jednego ze światowych producentów OEM. Kolejni klienci są także zainteresowani tym produktem. Silniki pojazdów ciężarowych posiadają znacznie większą ilość łożysk w porównaniu do silników pojazdów osobowych, dlatego klienci mogą czerpać korzyści współpracując z jednym dostawcą, takim jak Federal-Mogul, który posiada bogatą ofertę materiałów do produkcji łożysk.
- Nasze doświadczenie w pracy z materiałami bezołowiowymi dla branży motoryzacyjnej jest bezcenne – podkreśla Häring. - Dobrze odpowiedzieliśmy na potrzeby rynku pojazdów ciężarowych, gdzie przebiegi są znacznie wyższe i dochodzą nawet do 1,5 miliona kilometrów.

Rozwojowi silników pojazdów ciężarowych towarzyszą wzrost obciążenia komory spalania (z maksymalnym ciśnieniem do 250 lub więcej barów), lepsze wykorzystanie funkcji start-stop i napędu hybrydowego, stosowanie olejów o obniżonej lepkości poprawiających wydajność i ochronę przed zużyciem w celu wydłużenia okresu eksploatacji. Federal-Mogul jest dobrze przygotowany na te wyzwania. Firma kontynuuje prace badawcze, które mają odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób dzisiejsze materiały spełnią wymagania kolejnych generacji silników.

Bezołowiowe materiały do produkcji łożysk powstają w centrum technologicznym Federal-Mogul w Wiesbaden (Niemcy). Placówka ta posiada blisko 120-letnie doświadczenie w projektowaniu i doskonaleniu łożysk. Mając na uwadze regionalne wsparcie światowych klientów, Federal-Mogul przejął rosyjskiego producenta łożysk DZV. To tworzy doskonałą platformę rozwoju w świetle zwiększonej obecności firmy na rynku silników przemysłowych oraz pojazdów ciężarowych w Europie Wschodniej.

Więcej informacji na stronie www.federalmogul.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę