Łożysko - element, który wciąż można wymienić

SKF
14.7.2016

 

Firma SKF od lat kojarzona jest głównie z produkcją łożysk tocznych. Dzięki szerokiej ofercie skierowanej na aftermarket możliwa jest efektywna naprawa wielu podzespołów w pojazdach mechanicznych.

W ostatnich latach można zaobserwować unifikację różnych modeli samochodów. Produkowane są do nich zintegrowane podzespoły, do których łożyska są specjalnie zaprojektowane i stanowią niewymienialny element. Tak jest w przypadku m.in. piast kół, napinaczy i rolek pasków napędowych, pomp wody czy łożysk oporowych sprzęgła.

Jednak praktycznie w każdym, także nowym, samochodzie znajdziemy miejsca, w których wciąż stosowane są uniwersalne łożyska. W przypadku uszkodzenia możemy je bezproblemowo wymienić, co zdecydowanie obniża koszt naprawy.

Odpowiednim przykładem jest alternator. Pomimo że wielu producentów samochodów traktuje go jako część podlegającą wymianie w całości, to wiele warsztatów nadal zajmuje się ich regeneracją. Jednym z najczęściej wymienianych wówczas elementów jest właśnie łożysko wirnika. Należy tylko pamiętać, że ze względu na znaczne prędkości obrotowe osiągane przez alternatory (nawet rzędu 12 tys. obr/min), łożyska do nich przeznaczone posiadają powiększony luz wewnętrzny oznaczany C3. Zależnie od typu alternatora mogą posiadać uszczelnienia typu Z lub RS. Przykładem popularnego rozwiązania jest łożysko 6201-2RS1/C3.

Kolejnym miejscem, w których znajdziemy łożyska kulkowe są podpory wałów napędowych i półosi. W większości przypadków również nie jest konieczna wymiana całego podzespołu. Przykładem uniwersalnego rozwiązania jest łożysko 6006 RS stosowane w półosiach samochodów z Grupy PSA.

Łożyska znajdują zastosowanie także w skrzyniach biegów. Co prawda wiele współczesnych rozwiązań ma nietypowe i specyficzne tylko dla danego producenta wymiary, przez co zamienniki dostępne są tylko w ASO. Pomimo tego wciąż można spotkać w nich znormalizowane rozwiązania.

Coraz częściej spotykane są też rozwiązania, w których łożyska stanowią integralny element podzespołu. Jednak im starsza konstrukcja samochodu, tym większe prawdopodobieństwo zastosowania uniwersalnego rozwiązania i możliwość jego wymiany.

Źródło: Informacja prasowa SKF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę