Mattias Ekstrom mistrzem świata federacji FIA w rallycrossie

Audi
20.10.2016

Mattias Ekström zapewnił sobie przed czasem tytuł mistrza Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA, zajmując na torze Estering piąte miejsce. By wziąć udział w przedostatnim wyścigu tego sezonu, Szwed po raz pierwszy w swojej 16-letniej karierze zrezygnował z finału serii DTM rozgrywanego w Hockenheim.

Zdobywając mistrzowski tytuł, Ekström po raz kolejny udowodnił, że jest jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców wyścigowych na świecie. Od roku 2001 brał udział w 177 wyścigach DTM, jeżdżąc w barwach Audi Sport Team Abt Sportsline. Zwyciężał 22 razy, a w latach 2004 i 2007 zdobywał tytuł mistrza. Stąd jest najbardziej utytułowanym kierowcą Audi w serii wyścigów DTM. Ten 38-latek, czterokrotnie tryumfował również w wyścigu Race of Champions – raz w klasyfikacji zespołowej z Tomem Kristensenem (2005) oraz trzykrotnie w klasyfikacji indywidualnej (2006, 2007, 2009). Pokonał przy tym między innymi siedmiokrotnego mistrza świata Formuły 1, Michaela Schumachera. Oprócz tego, jeździł z sukcesem między innymi w szwedzkich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych STCC, w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w NASCAR i w australijskich V8 Supercars.

Zdobycie mistrzostwa jest również czymś szczególnym dla Audi Sport, ponieważ tytuł Mistrza Świata w rallycrossie, jest jednym z zaledwie pięciu, obok Mistrza Formuły 1, WRC, WEC i WTCC, tytułów przyznawanych przez FIA. Teamy Audi mogły dotychczas świętować zwycięstwa w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA WEC w latach 2012 i 2013. Ostatni tytuł indywidualnego Mistrza Świata w klasyfikacji kierowców, Audi zdobyło 32 lata temu. W roku 1984, rodak Ekströma, Stig Blomqvist, wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata. „Stig zdobył tytuł jeżdżąc z napędem na cztery koła quattro, w WEC sukcesy odnosiło Audi R18 e-tron quattro, a teraz ja, z moim Audi S1 EKS RX quattro, mogłem dopisać do tej historii kolejny rozdział” - mówi Ekström.

Wyścigi rallycrossowe były częścią życia Ekströma od najmłodszych lat. Jego ojciec Bengt, jeździł w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w Mistrzostwach Europy i w 1990 zajął w nich trzecie miejsce. „Jako mały chłopiec byłem zawsze obok, ale ten sport mnie nie zachwycał” - podkreśla. „Wyścigi rallycrossowe wydawały mi się zawsze zbyt brudne. Lubię, jak jest czysto, lubię porządek.” Podczas gościnnego występu w Rallycrossowych Mistrzostwach Europy w roku 2013, to nastawienie się zmieniło. „Byłem drugi i atmosfera zrobiła na mnie ogromne wrażenie. W drodze powrotnej myślałem tylko o tym, że w sezonie 2014 chcę wrócić i wygrać. Z przyjaciółmi, partnerami i długoletnimi towarzyszami, zacząłem realizować mój pomysł.”

Źródło: Newseria

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę