Mechanik – zawodowiec

Bilstein
4.4.2018

Amortyzatory to jedne z najważniejszych elementów samochodu, które na co dzień pozostają ukryte pod karoserią. Każdy mechanik powinien umieć ocenić ich stan techniczny, a dobrą do tego okazją jest nadchodzący okres wymiany opon.

Samochody stanowią dziś bardzo złożone konstrukcje, co od mechaników wymaga coraz większej wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych. Po części prowadzi to do określenia specjalizacji w serwisowaniu i naprawie pojazdów, jak i odpowiedniego wyposażenia warsztatów. Niezmiennie jednak są obszary, w których każdy mechanik z łatwością sobie poradzi. Co więcej, warto dokonać ich przeglądu przy każdej nadarzającej się okazji. W oczach Klienta podkreśli to nasz wizerunek mechanika-zawodowca, który stoi na straży bezpieczeństwa na drodze.

– Amortyzatory stanowią jeden z istotnych elementów samochodu, które mają wpływ na właściwości jezdne i drogę hamowania, czyli ogólnie mówiąc bezpieczeństwo. Jednak na co dzień ukryte są pod karoserią samochodu, stąd trudno systematycznie oceniać ich wygląd i stan techniczny – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce – Dlatego warto przeprowadzić takie oględziny podczas zbliżającego się okresu wymiany opon na letnie. Poza oceną samych amortyzatorów powinniśmy przeprowadzić krótki wywiad z kierowcą na temat zachowania się samochodu podczas jazdy.

Główną rolą amortyzatorów jest zagwarantowanie odpowiedniego docisku koła samochodu do nawierzchni drogi, dlatego też ich konstrukcje wykazują się bardzo wysoką wytrzymałością. Ale i one mają ograniczoną odporność na zużycie i uszkodzenia. Ponieważ sprawność amortyzatorów stopniowo obniża się w trakcie normalnej jazdy, to kierowcy przyzwyczają się do zachodzących zmian i nie są w stanie rozpoznać różnicy w ich zachowaniu. Podstawowe więc pytania mechanika powinny sprowadzać się do zachowania samochodu podczas hamowania, pokonywania zakrętów czy przejazdów przez progi zwalniające, a także odczuwalnych wibracji na kierownicy.

Warto przy tym obejrzeć obudowę amortyzatora – widoczne zacieki są sygnałem ich mechanicznego uszkodzenia. Ponadto wiele o stanie technicznym zawieszenia i warunkach eksploatacji mówi bieżnik zdjętych po sezonie opon. Zużyte krawędzie świadczą o niskim ciśnieniu w kołach, zaś zużyte środkowe powierzchnie o zbyt dużym ciśnieniu. Z kolei starta tylko jedna krawędź opony sygnalizuje niewłaściwą geometrię lub niesprawny układ hamulcowy. Wszystkie te nieprawidłowości wpływają również na zachowanie amortyzatorów. Zaś oznaką ich uszkodzenia może być nieregularnie zużyty bieżnik.

– Do szybszego obniżenia sprawności amortyzatorów przyczynia się również sam kierowca. Dynamiczne podjazdy pod krawężnik, nieomijanie dziur w jezdni, czy przeładowywanie samochodu to tylko kilka najczęstszych powodów – wymienia Andrzej Wojciech Buczek – Przy ocenienie zawieszenia powinnyśmy brać pod uwagę także stan połączeń metalowo-gumowych, mocowania górnego oraz sprężyn. Te elementy powinny być wymienione podczas montażu nowych amortyzatorów, oczywiście parami na tej samej osi kół.

Źródło: Bilstein

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę