Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
Jak pokazują badania TNS Polska przeprowadzone na zlecenie Michelin Polska, postrzeganie określonych zachowań podczas prowadzenia samochodu jako ryzykownych i niebezpiecznych zmniejsza się wśród młodych ludzi po zdobyciu przez nich prawa jazdy. Na przykład w przypadku zapinania pasów zmiana ta wynosi aż 15 proc.
Badania to element kampanii edukacyjnej Złote Zasady Michelin, która propaguje reguły bezpiecznego zachowania na drodze. Działania skierowane są w szczególności do przyszłych oraz młodych kierowców. Badanie TNS Polska przeprowadzono wśród uczestników kursów na prawo jazdy oraz młodych kierowców w wieku 18-24 lata.
Badania opinii zrealizowane przez TNS Polska w ramach akcji Złote Zasady Michelin przynoszą wiele ciekawych wniosków. Jednym z nich jest zmiana postrzegania niebezpiecznych zachowań na drodze w zależności od doświadczenia kierowcy. Porównanie takie było możliwe, ponieważ badanie zrealizowano w dwóch grupach respondentów – uczestników kursu prawa jazdy oraz młodych kierowców posiadających prawo jazdy nie dłużej niż 3 lata. O ile uczestnicy kursu prawa jazdy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z samochodem, uważają pewne czynności za stanowiące zagrożenie, to młodzi kierowcy z niewielkim stażem wykazują się większą akceptacją dla ryzykowanych zachowań. Chodzi tu o zachowania, które powinny być oczywiste dla każdego, jak chociażby zapinanie pasów.
Wyniki badania przeprowadzonego w ramach kampanii Złote Zasady Michelin pokazują, że 85 proc. osób starających się o prawo jazdy uważa podróżowanie samochodem bez zapiętych pasów za niebezpieczne, natomiast w przypadku młodych kierowców odsetek ten spada do 70 proc. Podobna różnica jest w przypadku rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego – aż 80 proc. kursantów ocenia tę czynność jako niebezpieczną w czasie jazdy autem, natomiast tak samo uważa już tylko 65 proc. młodych kierowców.
Innym wnioskiem płynącym z badania jest wysoka ocena własnych umiejętności młodych kierowców. Aż 84 proc. osób posiadających prawo jazdy nie dłużej niż 3 lata uważa, że prowadzi auto zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze. W przypadku mężczyzn ten odsetek jest nawet większy – 89 proc. z nich uważa się za bardzo dobrych lub dobrych kierowców, natomiast taką opinię na swój temat ma 77 proc. kobiet.
Podobnie jak w poprzedniej edycji kampanii edukacyjnej Złote Zasady Michelin udział w niej biorą szkoły nauki jazdy z Warmii i Mazur oraz Pomorza. Każdy ośrodek szkolenia kierowców, który zgłosił chęć przystąpienia do kampanii, otrzymał profesjonalne pomoce naukowe i materiały edukacyjne Złote Zasady Michelin. Wśród nich są m.in. konspekt zajęć prezentujący najważniejsze dane związane z bezpieczeństwem drogowym oraz filmy animowane z komentarzem Krzysztofa Hołowczyca na temat prowadzenia auta pod wpływem alkoholu, przekraczania prędkości czy rozmawiania przez telefon podczas jazdy.
Źródło: Michelin/TNS