Modyfikacja czy wymiana?

Bilstein
4.1.2016

Nawet do tego samego egzemplarza samochodu może pasować kilka referencji amortyzatora jednego producenta. Wszystko zależy od tego jaki efekt końcowy chcemy uzyskać.

Montowane fabrycznie amortyzatory odpowiadają przeznaczeniu samochodu. Inna konstrukcja trafi pod obciążenie auta miejskiego, inna terenowego a jeszcze inna sportowego. Przy wymianie zużytych na nowe mechanik nie będzie miał problemu, wystarczy, że w katalogu producenta odnajdzie odpowiednią referencję.
Nie oznacza to jednak, że projektanci samochodu nie przewidzieli innych rozwiązań. Praktycznie w każdym pojeździe można bezpiecznie modyfikować jego zawieszenie. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu amortyzatorów o odmiennych konstrukcjach a przez to charakterystykach pracy. Dbają o to sami ich producenci, którzy często uczestniczą w pracach już na etapie projektowania samochodu.

"Firma BILSTEIN współpracuje z wieloma koncernami motoryzacyjnymi na całym świecie, opracowując i dostarczając amortyzatory na pierwszy montaż. Identycznej jakości produkty trafiają również na rynek części zamiennych" - mówi Andrzej Chmielewski doradca techniczny IHR - "Mając dostęp do dokumentacji technicznej możemy zaoferować całą linię amortyzatorów umożliwiających modyfikację właściwości jezdnych. Oczywiście takie referencje uzyskują stosowne aprobaty producentów samochodów i niezależnych instytutów badawczych".

Dzięki temu pełne pole do popisu mają zwolennicy prawdziwego tuningu, którzy w pełni są świadomi końcowego rezultatu. Często niewidocznego na pierwszy rzut oka, czego nie mogą zrozumieć miłośnicy efektownych błyskotek. Wszystko rekompensuje czerpanie radości z jazdy samochodem.

"Dla ułatwienia wyboru oferta amortyzatorów BILSTEIN została podzielona na dwie linie. Czarna, tzw. Replacement, przeznaczona jest do zastąpienia zużytych amortyzatorów, zaś żółta, czyli Performance, do przeprowadzenia modyfikacji" - dodaje Andrzej Chmielewski - "Zmiany mogą obejmować obniżenie lub podwyższenie zawieszenia bądź regulację jego sztywności".

Amortyzatory BILSTEIN z serii Replacement mają dokładnie tę samą jakość, co egzemplarze przeznaczone na pierwszy montaż w fabrykach samochodów. Linię tworzą jedno- i dwururowe modele B2 i B4. W tym ostatnim wykorzystano unikalną technologię ciśnienia gazu. B4 to również moduł zawieszenia pneumatycznego, które zostało opracowane wspólnie z firmą Mercedes-Benz. Seria Performance obejmuje modele B6, B8, B12, B14 i B16. Każdy z nich nadaje zawieszeniu inną charakterystykę przy zachowaniu optymalnej przyczepności do podłoża. Wśród nich są również amortyzatory przeznaczone do off-roadu oraz samochodów o ekstremalnych osiągach. Dzięki zestawowi gwintowanemu B16 PSS10 kierowca ma możliwość wyboru twardości zawieszenia w 10-stopniowej skali.
Uzupełnieniem oferty amortyzatorów Replacement i części Performance są sprężyny BILSTEIN B3.

Niezależnie od decyzji trzeba pamiętać o podstawowej regule. Zużyte amortyzatory zawsze wymieniamy parami, a w przypadku modyfikacji zawieszenia montujemy nowe do wszystkich kół. Jeśli w komplecie nie ma sprężyn, trzeba je dokupić i obowiązkowo założyć. Ważny jest również rodzaj i rozmiar ogumienia, źle dobrany znacząco wpłynie na komfort jazdy.

W doborze odpowiednich referencji pomoże katalog on-line dostępny na stronie: www.bilstein-amortyzatory.pl

Źródło: Informacja prasowa Bilstein

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę