Nadchodzi motodoktor

Chemia motoryzacyjna jest szerokim pojęciem. To nie tylko środki pielęgnujące i kosmetyczne, ale również różnego rodzaju preparaty o działaniu profilaktyczno-naprawczym, które potrafią przedłużyć żywotność najważniejszych elementów auta.

Oczyszczacze silnika, chłodnic, przepustnic, wtryskiwaczy, dodatki do oleju silnikowego czy przekładniowego – to tylko przykładowe środki chemiczne, które są obecnie dostępne na rynku. Działają profilaktycznie lub naprawczo, gdyż w pewnych przypadkach są w stanie, przynajmniej na jakiś czas, przedłużyć żywotność danego elementu czy układu w pojeździe.

Środki o działaniu naprawczym
- Preparaty do czyszczenia silnika są stosowane zarówno w celach profilaktycznych, jak i naprawczych. Można używać ich standardowo do czyszczenia silnika, ale również, aby oczyścić dostęp do naprawianej części, do brudnych śrub oraz wszystkich części, których demontażu lub naprawy chcemy dokonać – wyjaśnia Katarzyna Gwóźdź z firmy SJD ProTech. - Bardzo istotne jest, aby używać odpowiedniego preparatu. Przy elementach metalowych różnych stopów można używać mocnego odtłuszczacza, ale przy elementach połączenia silnika z elementami plastikowymi lepiej zastosować preparat bez zawartości acetonu. Zdaniem Macieja Mality, Product Managera z Foty S.A. w preparatach do czyszczenia silnika należy wyróżnić dwa rodzaje. Pierwszy to środki czyszczące zewnętrzną powierzchnię silnika, np. w postaci płynu czy aerozolu. Ich głównym zadaniem jest usunięcie smarów, osadów z soli oraz wszelkich trudno zmywalnych zanieczyszczeń. Ważne, aby preparat był bezpieczny dla gumy, tworzyw sztucznych czy powłoki lakierniczej. Drugą grupą są środki czyszczące silnik od wewnątrz. Usuwają one osady z zaworów, układów rozrządu i skrzyni korbowej. Poprawiają też cyrkulację oleju i sprawność mechaniczną silnika. Nie zaleca się stosowania takich preparatów przy mocno wyeksploatowanych pojazdach starszej generacji, gdyż może to doprowadzić do rozszczelnienia silnika, a w konsekwencji wyciek oleju, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Jak podkreśla Rafał Kobza, specjalista ds. wsparcia technicznego LIQUI MOLY, do grupy preparatów naprawczych należy zaliczyć np. uszczelniacz do chłodnic, który powinno się stosować w przypadku ubytku płynu chłodzącego. Środek taki uszczelnia wycieki chłodnicy, nagrzewnicy, ale można go również zastosować w sytuacjach, kiedy identyfikacja miejsca wycieku jest utrudniona. Innym przykładem jest wyciszacz hydraulicznych popychaczy, którego zastosowanie jest skuteczną alternatywą wobec kosztownej naprawy, na jaką właściciel pojazdu nie zawsze jest gotowy.

Środki o działaniu profilaktycznym
Inną grupa produktów są te stosowane profilaktycznie w myśl zasady, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. - Regularne stosowanie oczyszczacza wtryskiwaczy w silnikach Diesla zapobiega poważnym usterkom układów wtryskowych poprzez skuteczne usuwanie osadów gromadzących się we wtryskiwaczach, pompie wtryskowej i w komorze spalania – podkreśla Rafał Kobza. Dodatek do ochrony filtrów DPF jest natomiast idealnym rozwiązaniem do samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Produkt zapobiega powstawaniu sadzy, wydłużając żywotność filtra DPF. Jest doskonałym rozwiązaniem dla użytkowników pojazdów z silnikami Diesla, których pojazdy poruszają się w ruchu miejskim i są narażone na przedwczesne zapchanie filtra cząstek stałych. Regularne stosowanie zwiększa niezawodność układu oraz obniża koszty eksploatacji.

Jak to wygląda w praktyce
Biorąc za przykład preparaty do czyszczenia silnika z nagarów, można potwierdzić – za fachowcami z branży – że ich stosowanie rzeczywiście pomaga i jest zalecane. - Tego typu preparaty usuwają nagar z zaworów dolotowych i wydechowych, a wówczas silnik zaczyna lepiej funkcjonować – mówi Artur Dzierża, właściciel serwisu samochodowego ARDA we Wrocławiu. - W starszych samochodach, jak np. Fiaty, Polonezy, Łady, starsze Ople czy Mercedesy tego typu środki do czyszczenia silników stosowaliśmy bardzo często i to z dobrym skutkiem. Podczas jazdy autem na krótkich odcinkach nie ma możliwości, żeby w silniku wszystko się dobrze spaliło. Odpowiednie środki chemiczne potrafią jednak temu zaradzić, gdyż dopalają resztki paliwa i oleju. Oczywiście trzeba je stosować umiejętnie. Żaden środek nie zadziała, jeśli jest używany raz na klika lat. Z drugiej strony środki te powinny być stosowane z umiarem, ponieważ wytwarzana pod ich wpływem wysoka temperatura w komorze spalania może nieść za sobą negatywne skutki, szczególnie w autach z turbosprężarkami. W nowszych autach stosowanie takich środków raz na 10 tys. km zdaje egzamin.

Dodatki i ulepszacze
Oprócz preparatów stricte czyszczących, spotykamy również różnego rodzaju dodatki ulepszające do paliw, olejów, płynów samochodowych. Czy w jakikolwiek sposób wpływają one na parametry użytkowe aut? Czy ich stosowanie jest konieczne, czy raczej zalecane? - Stosowanie dobrej jakości dodatków do układów zasilania pozytywnie wpływa na wydłużenie żywotności części układu wtryskowego, szczególnie gdy paliwo dostępne na stacjach paliw nie zawsze jest najwyższej jakości – podkreśla Rafał Kobza. Dodatki do układu olejowego pozwalają utrzymać silnik w nienagannym stanie zarówno pod względem czystości, jak i ochrony przed zużyciem. Powinny być stosowane przed każdą wymianą oleju, gdyż skutecznie usuwają zanieczyszczenia. Rozwiązanie to jest szczególnie polecane do samochodów z silnikami Diesla oraz benzynowymi ze zmiennymi fazami rozrządu oraz hydrauliczną regulacja luzu zaworowego. - Zadaniem dodatków do olejów jest wydłużenie żywotności, uszczelnienie i podniesienie kompresji silnika. Ważną rolę pełnią również dodatki do paliw, które poprawiają pracę silnika poprzez usunięcia osadów z układu paliwowego. Podnoszą liczbę oktanową paliwa, rozruch zimnego silnika staje się łatwiejszy, a obroty biegu jałowego wyrównują się. W silnikach Diesla dodatkowo ułatwiają uruchamianie silnika w niskich temperaturach, zapobiegają wydzielaniu się parafiny, zamarzaniu przewodów paliwowych, redukują dymienie i hałas – wyjaśnia Maciej Malita. Skąd konieczność stosowania tego typu preparatów chemicznych? W przypadku samochodów starszych jest to z pewnością chęć przedłużenia żywotności auta, szczególnie silnika, co wynika z faktu, że koszt jego gruntownej naprawy nierzadko przekraczałby wartość całego auta.

Czekamy na Wasze opinie dotyczące chemicznych środków profilaktyczno-naprawczych: www.autoexpert.pl/forum

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę